Som rubriken skvallar om är jag intresserad av ett tokenkelt (och gratis) ritprogram.

Jag vill kunna rita en planlösning där exakta mått anges, men jag behöver inga 3D-prylar, inte bärande-väggar-grejer, vatten/avloppsdragning eller något i den stilen.

Något som är grymt basic, men ändå lite mer än de vanliga Windowsprogrammen.

Någon med förslag?
 
Precis vad jag också eftersöker ! ;D
 
prova att ladda ner www.sketchup.com
gratis versionen får man kör i 8 timmar vilket oftast räcker för att rita upp sin planlösning och trycka ut den. välj english version för att få meter istället för tum.
 
Tack ! ;D
 
Bra tips, jag är inte så haj på detta förstår inte vilken man skall välja har du lust att förtydliga
 
Vill bara instämma med van H-andy-Man skriver: Sketch up är programmet ni söker - man kan åstadkomma fantastiskt mycket efter bara ett par timmar och kul är det också!
 
Kan man ladda ner installationsfilen och köra det så länge det är gratis och sedan avinstallerad det och installera installationsfilen igen för ny gratistid? Någon som provat? Brukar gå om man verkligen får bort alla avtryck i datorn...?
 
Amatörversionen av programmet är gratis nu. Google har köpt företaget.
 
  • Gilla
Slumdog
  • Laddar…
Här finns ett bra helt gratis prgr. "cad std lite"

www.cadstd.com

kolla rec nedan
 
  • cadstd-bild3_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår inte något av programmen, hur får man dörrar och fönster, och kan man rita in maskiner eller hur avancerat är programmen?
 
Hmm ok jag hittar dörrar och sånt nu, men hur ritar jag i 3d så att jag kan sätt dit dörrarna?
 
Det finns ett som heter smartdraw som man kan prova på i 7 dagar, tror jag, det är jättebra / C
 
Sketchup har filmer på sin hemsida som instruerar dig.

jessicaodanne skrev:
Jag förstår inte något av programmen, hur får man dörrar och fönster, och kan man rita in maskiner eller hur avancerat är programmen?
 
Jag håller också på och skissar på planlösningar och har lekt lite med Sketchup men, rätta mig om jag har fel, det är väl ändå inget bra program för att rita planlösningar??  :-?
Det går jättebra att göra 3D modeller av hus men att göra 2D rumsindelningar, lägga in köks- och badrumsinredning, möbler osv finns det ju inget stöd för. Det är ju bara bökigt.
Om jag har fel vill jag jättegärna veta det för Sketchup är jättebra i övrigt och framförallt gratis.


Är det någon som lyckats hitta bra stöd för att rita planlösningar med Sketchup?
 
Att bara göra själva planritning i sketchup går naturligtvis att göra, du får hålla dig på 2D nivå då dvs gör den då innan du börjar dra ut 3D former. Dock så tror jag det är enklare att använda sig ex.vis av Microsoft Visio om det endast är 2D du är intresserad av.

I sketchup så finns det export till autocad så jag antar att dessa blir i 2D, har dock inte provat eftersom jag inte äger autocad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.