bjornberg skrev:
I år blev det ett stort pepparkakshus i måtten 40x25 cm. Jag hoppas ni ser vad det föreställer? Stockholms stadshus i miniatyr. Mallarna har jag gjort själv utifrån eget huvud med hjälp av ritningarna från stadshuset. Mycket nöjd med resultatet trots att jag aldrig gjort vare sig pepparkaksdeg eller pepparkakshus innan. :)
Lite besviken på att du inte har "Dynamit Harry" med, hängande från en visare i klockan på tornet (som varken finns på din modell eller i verkligheten)! :D
 
Redigerat:
Grabben ville göra ett ps4 pepparkaks hus?
Han har mätt sitt och gjort egna mallar, han är 13 år, han gjorde även pepparkaksdegen själv.
20141211_164407.jpg
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Här är min första egna huskonstruktion. Mycket stolt över att bara ha ritat delarna på a4 utan att testa ihopsättning :) Dekorerat av mina systerdöttrar Elsa 5 år och Lisa 3 år, sockerlimmat, pimpat och fotat av min syster. Vinner vår söta stuga med en väldigt mager tomte på väg ner i skorstenen (jag tänkte inte på att han skulle ner där stackarn) så går priset så klart till de två söta! 20141211_211215[1].jpeg
 
Vilken rolig tävling! Tyvärr så bor jag än så länge i lägenhet så jag kunde inte riktigt göra en miniatyrvariant av huset tyckte jag. Istället bestämde jag mig för att i sann byggahus anda att först göra en planlösning av lägenheten i datorn och sedan baka ut planlösningen i 3D. Ja jag erkänner att jag är eventuellt lite byggahus skadad ;)

Det var riktigt roligt att se lägenheten på det här sättet tycker jag. Det börjar klia i fingrarna att försöka möblera om lite, vilket inte är det lättaste med tanke på den lite udda planlösningen. Men det var den som fick oss på fall när vi gick på visningen.

pepparkakshus1.jpg
pepparkakshus2.jpg
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Här är mitt enkla bidrag, gjort med hjälp av en pepparkaksform för husbygge och sedan Ihop satt med smält socker och dekorerat med kristyr och pärlsocker :) 20141210_124824.jpg
 
Vilka imponerande pepparkakshus ni gör!


Det var naturligtvis smått omöjligt att välja bland dessa underverk, ändå var det ett hus som rankades högst hos 3/5 jurymedlemmar:

Grattis Campar(s fru), du har vunnit tävlingen och får en elljustake luicatåg!
 
  • Gilla
lilla frugan
  • Laddar…
Vart hittar man bilden på vinnar huset?
 
Det finns i inlägg #7 i den här tråden.
 
Vad roligt! =)

Nu blev hon glad, min fru! =)
 
Grattis! Mycket fina pepparkakshus :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.