Hej,

Har ett ventilationsrör som mynnar direkt ut på vinden från toaletten. Ur röret kommer givetvis dålig lukt samt kondens (små vattendroppar).

Vad är bäst att göra med detta? Ventilera ut det via ett ventilationshål i gavlen (innebär att jag får bygga till 7 meter rör) eller hitta ett filter som går att sätta direkt på röret (110 mm orange plaströr)?

mvh

// Henrik
 
Som jag ser det, har du två alternativ:
1.) Dra ut ett rör genom gaveln.
2.) Dra ut ett rör genom taket.
Gör det som är lättast! ;)
 
Såvida det inte är ett avluftningsrör. Då kan du sätta dit en vacuumventil.
 
Det är inte bara i badrummet du får problem med fukt - detta är ett perfekt sätt att skaffa sig tråkiga problem på vinden också. Man vill inte släppa upp varmluft på vinden.
 
>Såvida det inte är ett avluftningsrör. Då kan du sätta dit en vacuumventil

Hur vet jag att det är ett avluftningsrör?

// Henrik
 
Avluftningsrör brukar vara av plast eller gjutjärn. Ventilationsrör är oftast av plåt. ;)
 
Du säger att det luktar illa om röret, det tyder på att det är ett avluftningsrör. Dvs direkt kontakt med avloppsssytemet.

Metoden med badrummsventilation som slutar direkt på vinden är ganska vanlig i äldre hus, med modern uppfattning om fuktig luft på vinden så är det ju givetvis helt förkastligt. Men tydligen så ger det oftast inga problem. Jag hittade ett sådant rör på vår vind som visade sig komma från ett litet badrum byggt ca. 1960. själva röret ser ut som ett klent formrör (alltså av papp), och är dolt inne i en vanlig innervägg på andra våningen innan det kommer upp på vinden, där mynnar det precis i golvnivå, så det tog något år innan jag observerade röret.
 
Om det är ett avluftningsrör till avloppet så rekomenderar jag inte att man sätter på en vacuumventil. Det gäller speciellt när man har egen 3-kammare, om man låter röret vara öppet och luft kan strömma in så trivs bakterier och andra småkryp mycke bättre. Sätter man en vacuumventil så blir det mycket avlagringar kvar i röret och lättare för att tättna.
 
  • Gilla
Hemen Gudrun Fatah
  • Laddar…
Hej,

Då återstår egentligen bara att förlänga röret och ventilera genom gavlen.

// Henrik
 
Bäst är om du kan gå ut med ventilationen i taket. Det stiger nämligen upp varm fuktig luft ur ventilationen och det är inte så nyttigt för virke som finns ovanför.
 
Håller med förgående definetivt bästa att gå direkt ute genom taket, men förmodligen dyrare och besvärligare, men det som kostar är oftas bra !
 
Det kan nog vara bäst att dra ut det genom taket i och för sig, men vacuumventilen fungerar väl så att den är stängd tills någon spolar, då först öppnas den, och släpper in luft. Ingen luft går, såvida inte ventilen frusit fast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.