Jag har sedan ett tag upptäckt att det har kommit små bubblor på ena ytterväggen i källaren. I somras/höstas låg luftfuktigheten på ca 70% i källaren utan värme eller avfuktning. Nu i december är det givetvis mindre fuktigt men även för att jag satte en avfuktare samt drog på lite värme där nere.
Gällande färgen på väggen så är det samma sorts färg i hela källaren, men bubblorna har enbart visat sig just på detta ställe samt på något annat mindre ställe.

Är dessa bubblor ett tecken på att jag behöver dränera samt isolera ytterväggen under mark?

2014-12-10 19.27.09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2014-12-10 19.27.43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tolkar bubblorna som en följd av fel färg. Ser ut som plastfärg och den kan inte andas.
 
Immobil skrev:
Jag tolkar bubblorna som en följd av fel färg. Ser ut som plastfärg och den kan inte andas.
Varför tolkar du det så? :)

Ser ut som någon slags saltutsöndring.


Petade bort bubblan från väggen och då såg det ut såhär:
2014-12-10 19.40.17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag skulle nog tro att du är på rätt spår och bör dränera om och isolera på utsidan ! Tycker det ser ut på den sista bilden som kalkutfällning.
 
Håller med Immobil om att det ser mest ut som fel färg.

Har själv en källare där ett rum var ommålat på 90-talet med plastfärg med samma resultat. Nedknackad puts och om putsning med KC C bruk och riktig silikatfärg för 5 år sedan och är än idag lika fint som vid omputsningen.
Då ska tilläggas att dräneringen är samma före och efter omputsning. Så personligen hade inte jag börjat med en kostsam dränering utan fixat väggen först.

På sikt kanske du ändå måste dränera men en diffusionsöppen färg kan mycket väl klara väggen i många år.
 
Redigerat:
AnneFi
Hade källaren varit målad med rätt färg hade färgen inte bubblat sig.
Vi har lite kalkutfällningar i vår källare men den sätter sig utan på silikatfärgen. det lägger inte sig bakom.
 
  • Gilla
Steinmeister
  • Laddar…
A
Som jag ser det är det två saker.
Det ena är att färgen uppenbarligen försöker stänga in fukten i stället för att andas. Om väggen inte har något vidare fuktskydd/isolering och om det är tänkt vara så, måste färgen vara anpassad efter det (vara diffusionsöppen),
Det andra är att undersöka varifrån fukten kommer och om det är något som behöver åtgärdas.

Kanske uppenbar fråga men har du kollat vid regn om det är något som gör att det blir extra vått på utsidan av bubbelstället? Tex felaktig lutning så vattnet rinner in mot huset, trasig hängränna etc.
Att skaffa en billig fuktkvotmätare och gå runt och mäta på olika ställen både inne och ute vid olika tidpunkter kan ju också ge lite hintar.
Det skadar inte att börja med att kolla de enkla grejerna innan du dånar in med stora grävskopan tänker jag :)
 
Verkar som att många av er är inne på färgen. Hur kan man avgöra rent tekniskt om det är en plastfärg eller en silikatfärg? Färgen satt ju på väggen när jag köpte huset och det vore ju väldigt intressant att veta vad det är för färg :)

Ingen större märkbar skillnad när det regnar eller ej. Bubblorna fanns där för ett år sedan men blev aningen större denna sommaren, eller så är det bara jag som blev mer uppmärksam på bubblorna i somras?!
Eftersom det bara är på ett ställe, så verkar det även vara som så att det en gång har bubblat sig, också har ägaren för några år sedan reparerat det och målat. Så även om det är plastfärg nu så kanske det från början dock har varit en silikatfärg eller annan som andas?

Stället där det är bubblor är inte längst ned vid golvet utan ca en meter från golvnivå i källare. Som ena bilden antyder så är det en trappa och det är där i som bubblorna har kommit. På utsidan av huset vid samma ställe så är det inget märkligt vatten som tillkommer vid regn eller liknande - stuprör har korrekt avrinning från huset. En trappa ner mot källaren finns även på andra sidan väggen från där bubblorna är på insidan, dock är ju insidans bubblor ca 0,5 m ner från marknivån ute.
 
Gnesta skrev:
Jag skulle nog tro att du är på rätt spår och bör dränera om och isolera på utsidan ! Tycker det ser ut på den sista bilden som kalkutfällning.
Vad beror en kalkutfällning på? Är det påträngande fukt som bildar någon slags reaktion i färg eller puts?
 
Det är kalciumhydroxid från bruket/betongen som ansamlas på ytan vid fuktvandring och som bildar kalkavlagringar vid kontakt med koldioxid.
Det kan också och mer troligt vara saltutfällning som kommer av att det finns salter i bruket som transporteras ut och blir kvar när vattnet dunstar.
Båda ganska vanliga i en källarmur eftersom det i gamla hus ofta sker viss fukttransport pga dåligt skydd av kapillärt transporterat vatten i jorden som ofta ligger direkt mot grunden.

Vad gäller färgen så kan jag med ganska gott samvete påstå att det inte är silikatfärg för den är inte så blank som din färg är.
 
oceanis skrev:
Det är kalciumhydroxid från bruket/betongen som ansamlas på ytan vid fuktvandring och som bildar kalkavlagringar vid kontakt med koldioxid.
Det kan också och mer troligt vara saltutfällning som kommer av att det finns salter i bruket som transporteras ut och blir kvar när vattnet dunstar.
Båda ganska vanliga i en källarmur eftersom det i gamla hus ofta sker viss fukttransport pga dåligt skydd av kapillärt transporterat vatten i jorden som ofta ligger direkt mot grunden.

Vad gäller färgen så kan jag med ganska gott samvete påstå att det inte är silikatfärg för den är inte så blank som din färg är.
Båda dina teorier låter fullt vettiga kan jag tycka. Alltså får man banka lite puts och måla med silikatfärg istället för att bli av med det problemet.

Bör jag fortsätta vara orolig för fukt med tanke på att det var ca 70% RF i källaren nu i sommar/höst när det var som fuktigast i luften? Eller tror ni det räcker att köra på med avfuktaren när det väl behövs? Med avfuktaren som går igång väldigt sällan nu i december så är fuktigheten i luften i källaren nere på ca 50% vid 15 grader.

Tack för att ni spåna och funderar :) Man har så många frågor gällande konstiga saker när man bara haft hus ett år!
 
65-70 % som max är inte ovanligt i en källare. 50% är riktigt bra och mitt råd är att låt källaren vara källare så är det absolut inga problem.

Knacka ner och putsa om men kom ihåg att silikat färgen förenar sig med putsen så det är meningslöst att måla detta på annan gammal färg.
Det finns egentligen ett par metoder den ena är den gamla hederliga genom att hugga ner putsen, alternativt hyr du en betongslip (ser ungefär ut som en vinkelslip) och slipar ner färgen vilket kanske kan gå bra om putsen i övrigt är bra.

Om du skall slipa måste du hyra dammsugare också för det dammar fruktansvärt.
 
Tvätta en liten fläck på något ställe som inte syns med T-sprit.Färgar det av sig är det plastfärg
Fredrik
 
Först tänkte jag att det var den höga luftfuktigheten i källaren som var boven till bubblorna. Men enligt vad jag nu förstått så bör det rimligen inte bero på det utan det känns ju mer som att det kommer utifrån då.

Kikade lite på Youtube och betongslipar dammar inte alls mycket om man har dammsugaren som du säger. Dammsugare lär vara ett måste! Finns att hyra för några hundra :)

Får titta närmre på om jag ska knacka ner eller slipa, för det är väldigt knottrig vägg.

Tack för dina tips oceanis!
 
Fredrik Å skrev:
Tvätta en liten fläck på något ställe som inte syns med T-sprit.Färgar det av sig är det plastfärg
Fredrik
Inte illa. Tack för det tipset :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.