Hej jag fick nys om air move 2.0 värme förflyttning till övervåningen. Enkel och smart lösning via bjälklaget med en fläkt så att det blir jämnare temp på bägge plan (cirkulation). Speciellt när man eldar.

Men 3998kr vill jag inte betala inkl montering, jag har lyxen att hålet redan finns och har el nära. Är det någon som lyckats köpa denna löst? Så att man kan koppla in den själv.

Eller vet någon nån annan liknande fläktlösning till bra pris? Principen är ju simpel. Är väl flödet isf
 
O
Det är väl bara så enkelt att köpa en fläkt och dra lite rör....
Men det är förstås.... Det är enklare om du har värme källan och ska sprida värmen vidare...
Men oavsett.... Det borde gå att lösa mycket billigare...

Tillätt:

Attans att man ska vara skapt med ett samvete.... Annars hade jag kunnat vara miljonär...

Jula har en produkt som förvisso inte är svart men kostar bara 749:-
Som sagt jag tror man blir lurad....
 
Redigerat:
Grymt snabbt svar!. Spirorör har jag liggandes m.m och har en ventil på övervåningen , så detta är ju typ upplagt för detta, dock så kommer röret ifs gå i en kall kattvind liten bit, så jag får väl isolera röret där, vill ju inte ha kondens. Sen vill man ju inte ha en fläkt som brötar. En tyst smidig rackare vill jag ha.
 
Har man samvete så är man en bra människa :cool: hitta en smidig inbyggd som passar i en 100 spira för 179 kr på jula :) börjar likna nått! Ska även kika på den du tipsa om!
 
O
Grubblan skrev:
Har man samvete så är man en bra människa :cool: hitta en smidig inbyggd som passar i en 100 spira för 179 kr på jula :) börjar likna nått! Ska även kika på den du tipsa om!
Nackdelen med att ha ett samvete är att man aldrig blir rik :p
Tja... Mitt förslag var bara vad jag hittade snabbt... Har du redan rör så kommer du billigare undan helt klart...
Kan vara smart att satsa de pengarna på fläkten...
Den fläkten de har i "airmove" när de säger att den är jättetyst... Det är nog på lägsta effekt... Så fort man drar upp effekten så börjar den låta mer... Troligtvis så behöver man ha den på en lite högre effekt...
 
:D a det är väl så. Jag kolla den du tipsa nu. Den verkar bra. Får inte ihop kontinuerlig drift och termostat riktigt? Går den på nått grundflöde först och sen när den når en viss temp om man t.ex eldar så ökar den i varvtal då eller? Står inte i pdf beskrivningen
 
Om man bara jämför prestandan mot en lite dyrare chassifläktar för datorer så piskar dom skiten ur den där air move.
http://www.bequiet.com/en/casefans
Titta på technical data där och jämför med
http://airmove.se/airmove-2-0-forbattrar-din-braskamin-och-varmepump/
jämför man m3/h samt dB så tycker jag att air move verkar väldigt dålig för att inte prata om priset.
Förutom röret så behöver du en 12v källa sen är det bara tuta och köra.

Jag är nästan lite sur att jag inte kom på denna idén själv när jag har sovit med en stor fläkt på under sommarnätterna för att få svalka i den 35 gradiga värmen, var iof sista sommaren i torpet i år så.
 
Hmm a där sa du nått! Dom e ju tysta å fina med. A detta är ju klart intressant å testa. Får grubbla på detta. Kan bli riktigt varmt å gött i torp :wow: . Bor själv i ett. Du hade ju fläkt iaf. Inte jag :x
 
Bumpar tråden lite, jag är sjukt sugen på detta med airmove. Kollade på en idag och det lutar mest åt att bygga med en grym chassi fläkt efter att ja sett den i butik. Men den stora frågan är, upplevde ni att den gjorde någon skillnad?? Såhär två år efter bör det ju finnas lite folk där ute med lite resultat?
 
Undrar med om någon byggt något snyggt.
 
Jag kommer borra hål i taket o sätta en 140mm noctua-fläkt iaf. Har redan röret och behöver bara hitta ett lämpligt galler för ovanvåningen, gärna ett som tål att gås på samt är snyggt. Och så det här med borra det då som jag är lite nervös över.
 
Generellt sätt så är det en väldigt dålig idé att flytta värme med hjälp av små fläktar. Man behöver flytta stora mängder luft och den uppvärmda luften skapar undertryck som i sin tur dra in ny luft någonstans ifrån som då antagligen kommer utifrån.
Att värma ett mindre rum på 10-15 kvm kanske lyckas men inte något större utrymme om man inte blåser väldigt varm luft (skorstensfläkt).
Jag tror det totalt sett blir bättre ekonomi med en fristående oljeradiator än att försöka skyffla (måttligt) uppvärmd luft till en hel våning...
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Intressant att du tycker det är en dålig idé. Tanken med AirMove är att man inte flyttar varmluft utan istället den kalla luften och på så sätt även får en automatiskt spridning av den varma. De tester AirMove har gjort på detta (se hemsidan) verkar väldigt positiva!

Vad gäller borrandet i golv tyckte jag att AirMoves monteringsanvisning verkar bra då den var tydlig i hur man skulle hantera borrandet och kontroll av balkar. Ta en titt på https://www.youtube.com/watch?v=TZnTxE6ijqs
 
AirMove som original idé är det inget fel på men man ska inte tro att man kan flytta tillräckligt med uppvärmd luft från en våning till en annan för att hålla normal rumstemperatur.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.