När byter du?

  • Antal röster
    28
Moving
Skrotbilar är status, det visar att man är sparsam :)

Jag kör veteran billigt och frun en 25 år nyare, mitt avgas är finast.
 
Ja då bygger/köper man nytt hus då när det är dax att renovera något i det gamla;)
 
Verkstaden klagade två år i rad på att jag hade hål i avgassystemet MEN vid efterföljande besiktning så var det blankt papper. Inget hördes från läckan men när jag tänkte få lite fart i bilen och skulle byta till ett bättre begagnat system med bättre flöde så fattade jag varför verkstagen anmärkt på det...

caddy028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med dagens mycket märkliga garantivillkor som knappt ger ägaren tillåtelse att själv montera ett par extraljus på bilen utan att garantin upphör att gälla så är det väl tveksamt om man får byta ljuddämpare själv utan att garantin äventyras. :confused:
 
Bocken Bruse skrev:
Med dagens mycket märkliga garantivillkor som knappt ger ägaren tillåtelse att själv montera ett par extraljus på bilen utan att garantin upphör att gälla så är det väl tveksamt om man får byta ljuddämpare själv utan att garantin äventyras. :confused:
Varför skulle du byta ljuddämpare själv ifall du hade garanti på bilen? Förövrigt så är det endast vissa tillverkare som tillämpar dessa irrationella garantivillkår. Garantin bör endast upphöra ifall det fel som garantiärendet avser på sannolika själ orsakats av uppenbar försummelse ifrån bilägaren eller en modifikation av produkten som tillverkaren inte ansvarar för.
 
Är avgassystemet i bra skick förutom något mindre hål så lagas det med enklare medel om det är helt slut så får det lov att bytas.

Rekomenderar inte biltema deras grejer hat en tendens till att rosta bort direkt likt andra billiga system!
Bäst är ett ferrita sen kommer original.

En rolig grej min Toyota har kvar original systemet sen bilen var ny 98a
 
Mikael_L
Jag byter inte avgassystem utan jag skrotar bilen om/när det behövs.
 
Mikael_L skrev:
Jag byter inte avgassystem utan jag skrotar bilen om/när det behövs.
Och jag köper ny bil när den gamla behöver tvättas. Folk fattar inte hur jobbigt det är att vara miljonär.
 
Krilleman
MathiasS skrev:
Och jag köper ny bil när den gamla behöver tvättas. Folk fattar inte hur jobbigt det är att vara miljonär.
Amatörer, jag köper ny bil när bensinen är slut!
 
Så du kör med skitig bil ända tills bensinen är slut? Skämmigt.
 
Mikael_L
Jag tror nog allt att Mathias grovt missförstod mitt inlägg.

Jag är sista ägaren på de flesta bilar jag köpt, ty jag köper som regel sådana där 2000kr-vrak som jag kör så länge som möjligt. Så länge det inte kostar massor eller är allt för besvärligt att fixa.
Sen åker dom på skroten när det blir lite väl oöverstigligt, t.ex. ett nytt avgassystem för 2 papp.

Men slita bort sista dämparen och sätta dit en billig från biltema/mekonomen går väl an om bilen i övrigt känns ha en del mil att ge.

edit:
Men visst mellan varven slår jag plötsligt till på någon för flera 10.000 kr, men brukar på något vis tröttna snabbt då också, och sälja bort. Och sen blir det något vrak igen. ;)
 
Redigerat:
antnor skrev:
Varför skulle du byta ljuddämpare själv ifall du hade garanti på bilen? Förövrigt så är det endast vissa tillverkare som tillämpar dessa irrationella garantivillkår. Garantin bör endast upphöra ifall det fel som garantiärendet avser på sannolika själ orsakats av uppenbar försummelse ifrån bilägaren eller en modifikation av produkten som tillverkaren inte ansvarar för.
Nu har jag ärligt talat aldrig köpt en fabriksny bil men man skiljer väl på rena förbrukningsdelar typ däck, bromsbelägg, avgassystem, torkarblad mm och rena reparationer typ om bromssystemet skulle fallera, generatorn skulle gå sönder, ACCn skulle sluta fungera eller avgasreningen skulle strula. De sistnämnda är ju ju sådant som går på garantin. De förstnämnda gör det inte.

Det enda "fel" som kan uppstå på en bil och som sällan går på garantin är rostskador trots att bilen kanske har 12 års rostskyddsgaranti. Då träder istället "goodwill" in för att snygga till statistiken från biltillverkarens/importörens sida.
 
Brukar byta när det går hål och därmed låter illa, beror väldigt på vilken bil man har, hade en Peugeot 307 innan och där har jag bytt bakre dämparen totalt 4 gånger på under 6000mil, det var förvisso en 2004 men de höll ungefär exakt fram till garantin var slut.

Har 2st Saab 9-5 en 2003 och en 2008, dessa har båda rulla strax över 20000mil nu med originalsystemet på båda.
 
Bocken Bruse skrev:
Nu har jag ärligt talat aldrig köpt en fabriksny bil men man skiljer väl på rena förbrukningsdelar typ däck, bromsbelägg, avgassystem, torkarblad mm och rena reparationer typ om bromssystemet skulle fallera, generatorn skulle gå sönder, ACCn skulle sluta fungera eller avgasreningen skulle strula. De sistnämnda är ju ju sådant som går på garantin. De förstnämnda gör det inte.

Det enda "fel" som kan uppstå på en bil och som sällan går på garantin är rostskador trots att bilen kanske har 12 års rostskyddsgaranti. Då träder istället "goodwill" in för att snygga till statistiken från biltillverkarens/importörens sida.
Nu är detta förvisso lite ot men avgassystem räknas inte som förbrukningsmaterial i samma bemärkelse som bromsar, t-blad etc. Ett läckande avgassystem inom garanti som inte beror på yttre åverkan (typ påkörningsskada) ska regleras som en garantiskada.
Obs. att vissa tillverkare kallar sina försäkringsprodukter med diverse villkor för garanti. Dessa bör ej förväxlas med "riktig" nybilsgaranti.
 
Byter ljuddämpare när det rostar hål eller riskerar att ramla av. Någon gång har det rostat sönder invändigt och dämpullen har täppt till och man har fått byta en dämpare som ser hel ut utanpå. Oftast blir då rubbet nytt, enklare att byta ett komplett system och så slipper man problem för en längre tid framöver. Bilen jag har nu verkar ha rostfritt system, har inte bytt något sen jag bytte på det förra bilen, 2006 har jag för mig det var.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.