Hej,

behöver skaffa nya elelement till ovanvåningen, och googlade runt efter lämpliga element. Fann Adax Neo, vilka skulle vara av bra kvalitet (så vitt jag kunde läsa mig till). Hittade de jag vill ha Adax Neo 2000W för ett bra pris på Hornbach (ca 1600kr/st).

Hade en elektriker här som sa att det var bäst att skaffa element med stickpropp (de jag har idag är med fast installation) och jag höll med, då kan han bara göra om den fasta installationen till eluttag så kan jag själv montera elementen när de kommer.

Hade två andra elektriker här, och de båda rekommendera att jag skulle köpa LVIs element, och att jag skulle köra med fast installation. Prisskillnaden mellan Adax Neo och LVI Yali Parada är ca 3300kr / element. LVI elementen kostar alltså ca 5000kr styck.

Kostnaden för Adax är ca 4 800kr och kostnaden för LVI blir ca 15 000kr (båda exkl. installation).

LVIs element ser ut att hålla högre kvalitet, men jag har bara sett dem på bild.

Vad tror ni, är det så stor skillnad att det är värt att lägga 10200kr mer (minst) för att få LVI element?

Har ni några andra tips?

MVH
 
kulle
Elektronisk termostat bör du titta efter i alla fall
Har själv ett litet Adax element som har fungerat bra i 14 år.
 
jojjeblom skrev:
[länk]

Har jag fattat rätt att du ska ha 230volts radiatorer så kan ju det jag länkar till kanske vara intressant, finns flera varianter på deras sida och priserna är ju ok.
Yes, 230V stämmer. Är Wösab ett bra märke? (aldrig hört talas om det)
 
nejo skrev:
Yes, 230V stämmer. Är Wösab ett bra märke? (aldrig hört talas om det)
Köpte några Wösab för ett tag sedan och monterade i sovrummen ute i fritidshuset och jag tycker dom verkar vara av bra kvalitet. Rejäla konvektionsplåtar så luftcirkulationen blir bra, så dom inte värmer väggen bakom i onödan tex.
 
jojjeblom skrev:
Köpte några Wösab för ett tag sedan och monterade i sovrummen ute i fritidshuset och jag tycker dom verkar vara av bra kvalitet. Rejäla konvektionsplåtar så luftcirkulationen blir bra, så dom inte värmer väggen bakom i onödan tex.
Dum fråga kanske, men är de oljefyllda?
 
nejo skrev:
Dum fråga kanske, men är de oljefyllda?
Ja dom är oljefyllda samt har elektronisk termostat (inte alla modeller har elektronisk dock)
 
Jag har två Adax Neo och du sätter själv på en stickpropp hur lätt som helst. Sitter en 1-1,5 m kabel som går till en anslutningsdosa bak på elementet. Bara att lossa kabeln från dosan och skruva fast trådarna i en stickpropp för 20 spänn.

Hittade bild här på forumet som beskriver installationen: http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=85805&d=1370891074

För övrigt tycker jag kvaliteten verkar bra. Tror knappast skillnaden kan vara stor om man jämför ett dyrt element med ett jättedyrt, däremot om man jämför med ett billigt med bimetall-termostat.
 
Vad jag minns så är det 230V modeller som kommer med stickpropp, 400V modeller utan. Inte riktigt läge att byta hursomhelst.

Om TS vill ha med stickpropp behöver förmodligen en nolla dras fram och även nya grupper då 2 st 2kW element enfaskopplade på en trefasfördelning till existerande element kommer att snebelasta värme grupperna.
 
Det är en smaksak om det skall vara oljefyllt eller inte. De oljefyllda är fysiskt större för samma effekt. De öppna konvektorelementen kan lukta bränt damm under vissa omständigheter. Jag föredrar oljefyllda där det får plats. Är det ont om plats får det bli utan olja.

LVI är bra element. Jag har flera stycken som jag köpt begagnade på blocket. Jag skulle däremot inte tycka att nya LVI var värda sitt pris. Det finns billigare element som också fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
TeroM skrev:
Vad jag minns så är det 230V modeller som kommer med stickpropp, 400V modeller utan. Inte riktigt läge att byta hursomhelst.

Om TS vill ha med stickpropp behöver förmodligen en nolla dras fram och även nya grupper då 2 st 2kW element enfaskopplade på en trefasfördelning till existerande element kommer att snebelasta värme grupperna.
Nja... som du ser så visar de t o m med en skiss att du kan sätta stickpropp på. Det är ju samma element men du kan välja att köra det på 230 V eller 400 V.
 
Det är inte valfritt!

Den beställs för 400V eller 230V elementspänning och skall anslutas till rätt spänning. 400V modellen kommer utan stickpropp medan 230V kan beställas med stickpropp eller fast anslutning men fortfarande för 230V

Kopplar du 230V till 400V modellen tappar du effekt om den ens startar, beroende på hur elektroniken får sin matning. Kopplar du 400V till 230V modellen lär det lukta bränt både här och där ...

EDIT, Tittar du på bilden du länkar till så ser du att 230 modellen ansluts med fas och nolla medan 400 modellen ansluts mellan 2 faser
 
Redigerat:
Men, för att återkoppla till TS, är det 230V i din nuvarande fasta installation? 400V är vanligare vid fast då du kan få högre effekt med lägre ström.
 
TeroM skrev:
Men, för att återkoppla till TS, är det 230V i din nuvarande fasta installation? 400V är vanligare vid fast då du kan få högre effekt med lägre ström.
Hoppas att det är 230V, då elementen som sitter där idag är det (eller 220V egentligen). Finns dock en himla massa trådar bakom skyddsdosan.
 
Om en himla massa är lika med 4 eller 5 så har du trefas framdraget till varje kopplingspunkt. Är det 5 trådar så innebär det full valfrihet mellan 230 eller 400 V-element, men att du helst väljer en o samma spänning på alla. Jag skulle i så fall välja 400 V och fast inkoppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.