Hej!
Jag har nog klantat mig...har målat tätskikt direkt på en bräda som jag tänkt kakla. Ja jag vet att trä inte är det bästa materialet, men med två lager tätskikt ska det enligt fackman vara möjligt. Måste jag börja om från början med ny bräda, gipsa, och ytskikt utanpå, eller kan jag sätta kakellim direkt på ytskiktet? Har nämligen slut tätskikt nu.... /Maria
 
T
Du kan hälsa din "fackman" att han kan skaffa sig ett nytt jobb:x
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Tank77 ge mig ett mer konstruktivt svar tack! Han var tydlig med att trä inte är bästa materialet men det gäller en liten hylla och jag vet jag ska silikona alla borrhål och runt omkring osv, Vad jag undrar är om man MÅSTE ha gips också? Och om jag isåfall kan sätta det utanpå tätskiktet och MÅSTE jag då ha tätskikt utanpå gipset också? Nog måste man väl kunna ha trä om man har ordentligt tätskikt? På väggarna har vi osb, gips, tätskikt, kakelim och kakel. Men som sagt det här gäller en liten hylla.
 
Är det en lös hylla som ska kaklas och sedan montreras på väggen på något vis?
 
Om vi antar att det handlar om en lös hylla, alltså inte en del av väggen.

Det skulle nog bli "säkrare" med gips som underlag till kakelplattorna. Trämaterial rör sig alltid lite. Risken är att du får lösa plattor, eller sprickor i fogarna. Det är ju inte så att det garanterat blir problem. Om hyllan kommer att sitta väldigt utsatt, så att den blir vattenbegjuten regelbundet, ex. inne i duschutrymmet. Då är nog risken rätt stor. Annars kanske man kan chansa.

Att sätta gips utanpå, och inte skydda gipset med tätskikt, är däremot en riktigt dålig lösning, möjligen då om det är våtrumsgips, alltså gips utan kartong eller annat organiskt material.
 
Tycker det låter som något som ska sitta utanför tätskikt, tex genom LUX eller annan våtrumsskiva
 
Ja väggen är redan kaklad av fackman, måste väl köpa mer tätskikt då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.