Bamsefar skrev:
Jag tror det är lite syntax fel evnt - men jag vet ju inte vad du får för fel (för det skrev du inte):
[ERROR] line call(50, "pressbutton" ,"1");..."]:8
 
Tobiasfranzen77 skrev:
[ERROR] line call(50, "pressbutton" ,"1");..."]:8
Det är något som inte stämmer här: pressbutton med litet b?
 
Bamsefar skrev:
Det är något som inte stämmer här: pressbutton med litet b?
Nä, det var bara jag som slarvade när jag skrev ;)
 
Hade ett END i slutet som ställde till det... Men denna funkar nu iaf :)

--[[
%% autostart
%% properties
%% globals
--]]

fibaro:call(50, "pressButton", "1")
fibaro:call(51, "pressButton", "1")
fibaro:call(54, "pressButton", "1")

Är det papper och penna som gäller om man ska lägga till fler knappar? Svårt att komma ihåg alla knappars ID. Finns det nåt knep? Har Toolkit, men den loggar ju inte varje knapp, bara id på VD
 
Mja antingen papper och penna, eller bygga en list variabel (vektor), eller skapa en VD som innehåller en knapp per "grupp" av devices som skall skötas (varpå du måste koda LUA i VDn istället). Finns som vanligt flera lösningar än de jag nu nämnt :)
 
papper och penna är inte att förakta...

Det var iaf en befrielse att knäcka första nöten.
En fråga ang multikommandon:
Nu har jag gjort en knapp "titta på tv" som startar tv,stereo och box. om jag vill ha en knapp som heter "titta på film"
då ska tvn fortsätta vara igång alt startas. Risken är överhängande att den kommer stängas av om den redan är på.
Jag har iaf inte funnit ON-kommando resp OFF-kommando utan det är samma signal idag.
Det kanske är möjligt att trigga tvn bara av att den får en ingångs-signal av förstärkaren
 
Du får använda en global variabel som du uppdaterar med status (t.ex. OFF, RADIO, TV, FILM, MUSIK osv)?
 
Bamsefar skrev:
Du får använda en global variabel som du uppdaterar med status (t.ex. OFF, RADIO, TV, FILM, MUSIK osv)?
Det får du gärna utveckla. ;)
 
Tobiasfranzen77 skrev:
Det får du gärna utveckla. ;)
Vad jag menar är att det vore kul att se ett exempel på hur det kan se ut för dig... om du har gjort någon knapp med global variabel dvs.
 
Aha. Var inte så långt i utvecklingen då ;)
Ska testa lite och se om jag har fattat.

Skjuter lite vilt och brett nu. Men hur lägger man upp en VD som ska vara en virtuell sensor?
Jag tänkte med den trigga om scener ska vara på eller av. Tex om jag är bortrest så vill jag inte att schemalagda scener såsom starta tv går igång.
Eller går jag omvägar nu?
 
Virtuell sensor? Vad menar du då? Sorry - men sensor som har för avsikt att visa att du är hemma?

Svaret är troligen, iallafall oberoende av vad du svarar *garv*, globala variabler som innehåller status (virtuel sensor?) för om du är hemma eller inte osv.
 
Bamsefar skrev:
Virtuell sensor? Vad menar du då? Sorry - men sensor som har för avsikt att visa att du är hemma?

Svaret är troligen, iallafall oberoende av vad du svarar *garv*, globala variabler som innehåller status (virtuel sensor?) för om du är hemma eller inte osv.
Nu tycker jag du är taskig ;)
Det lät bra i mitt huvud iaf.

Vad jag vill åstadkomma utan hålla på att avaktivera scener är att skapa en VD där jag med två knappar kan välja HEMMA eller BORTA

Och då kanske man inte behöver vare sig variabel eller sensor...

Du får ursäkta mina dumma frågor;)

(Frågar man inte får man inget veta)
 
Då måste du skapa en global variabel - det är ENDA metoden att frakta information mellan script/VDs.
 
Tobiasfranzen77 skrev:
Är det papper och penna som gäller om man ska lägga till fler knappar? Svårt att komma ihåg alla knappars ID. Finns det nåt knep? Har Toolkit, men den loggar ju inte varje knapp, bara id på VD
Ett alternativ kan vara att från api:t plocka ut json-datat för alla enheter och sen extrahera bara namn och id och spara undan till en textfil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.