Hej,

Idag slutade dimmerfunktionen på vardagsrumslampan att fungera. Den har på något vis fastnat i fullt påslaget läge. Går ej att släcka lampan.

Har kommit fram till att strömbrytaren är kronkopplad. Den har två knappar varav en går till dimmern (fjädrad variant) och en går till ett annat uttag (ej dimmer, denna går att tända/släcka som vanligt).

Har plockat bort kåpa och knappar och allt ser bra ut vad jag kan se. Fjädringen fungerar och knapparna har full rörlighet osv.

Någon här som har något tips på vad jag kan kolla mer? Modellen är Eljo Trend. Bifogar en bild.

Mvh
Rosemax
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker definitivt inte det ser bra, tvärtom riktigt klåparaktig anslutning av ledarna. Det goda med det är ju att det finns en chans att någon tråd lossnat, eller rättare sagt, aldrig varit riktigt ansluten... Att dimmern fastnar i ett läge brukar tyda på antingen avbrott eller permanent slutning av tändtråden. Annars är det dimmern i sig som får undersökas.
 
  • Gilla
FilipD och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker definitivt inte det ser bra, tvärtom riktigt klåparaktig anslutning av ledarna.
Jag kan bara hålla med! Så där får det inte se ut. Alldeles för långt avskalat och därmed för mycket "fri åtkomlig koppar". Stor risk att strömbrytarens ram/chassi spänningssätts. Gör om, gör rätt!
 
Alfredo skrev:
Jag kan bara hålla med! Så där får det inte se ut. Alldeles för långt avskalat och därmed för mycket "fri åtkomlig koppar". Stor risk att strömbrytarens ram/chassi spänningssätts. Gör om, gör rätt!
Ok, tack. Kanske är detta som på något sätt orsakat problemet. Blir upprörd över att det är dåligt gjort, man väntar sig lite mer från Peab (nybygge). Känns som om man får kolla samtliga kopplingar nu.
 
Det är inte du som ska kolla alla kopplingar. Du ska KRÄVA att byggfirman faktiskt gör det och helst att de skriftligt garanterar att allt är fackmannamässigt utfört ! Att det ser ut så här i ett nybygge är ju nästan kriminellt.
 
O
Är det verkligen ett nybygge? Det ser så slarvigt ut...
Borde man inte montera uttag och strömbrytare efter att målaren varit framme?
 
Och spackla skador i pappen innan målning?
 
HasseTeknik skrev:
Det är inte du som ska kolla alla kopplingar. Du ska KRÄVA att byggfirman faktiskt gör det och helst att de skriftligt garanterar att allt är fackmannamässigt utfört ! Att det ser ut så här i ett nybygge är ju nästan kriminellt.
Vi snackar bygg nu, du beskådar en infälld (ej utanpåliggande, ev dold, svårt att definiera) elinstallation utförd till högsta kvalitativa standard av yrkesfolk med alla tänkbara kvalifikationer. Har du inte avtalat i de delar som avses är du körd, du kan få de intyg du önskar tillför inget om de inte ges ut på mjuk fin papp så de kan få alternativ användning och sen rötas för återvinning i form av biogas. :)

Du får inte vara så naiv, gör lite stickprov på jobb av den här typen så kommer du finna att det inte är något ovanligt eller att man ens skulle se det som ett påvisbart fel som man skulle kunna begära rättat, tyvärr.
 
Jag är väl naiv, men de gånger jag har kollat i mitt hus och fritidshus, så inte har jag hittat sådana här idiotiska och livsfarliga kopplingar. Det minsta någon rör på en av trådarna i dosan, så är det ju kortis till ramen och ramen kan ju betraktas som naken ut i rummet!
Planerat lönnmord ?
 
HasseTeknik skrev:
Jag är väl naiv, men de gånger jag har kollat i mitt hus och fritidshus, så inte har jag hittat sådana här idiotiska och livsfarliga kopplingar. Det minsta någon rör på en av trådarna i dosan, så är det ju kortis till ramen och ramen kan ju betraktas som naken ut i rummet!
Planerat lönnmord ?
Det har nog skett en accelererande glidning med åren åt detta hållet särskilt när det gäller bostäder byggda i större svep av tex nämnda byggentreprenör eller deras jämbördiga kollegor.

Som kuriosa fick jag själv smaka på elen när jag skulle hjälpa en bekant att lägga till ett utanpåliggande uttag uppe vid taket för modem, router vid fiberanslutning. Några år gammalt bygge utfört i ett område med 20+ liknande av det pricklösa sydsvenska anrika bolaget.

Vi utgick från en kopplingsdosa på övervåningen och bryter säkring, gör spänningslöshetskontroll osv. Kabeln kopplas i uttaget klamras lite fram till dosan och fasen kopplas in med befintlig Torix utan problem. Så dags att öppna nollan, går ju bra och läge att ordna till de spretande kardelerna då får man en rejäl kyss mellan händerna särskilt kraftig pga att man håller i och tänker tvinna lite. Visar sig att man missat vid rördragning vid trappan så man lånar nolla mellan två grupper där uppe, ena för hallen och ett rum andra till badrum med golvvärme. Inte kul att agera ledare för värmeslingan en av få gånger jag fått en rejäl smäll och trots att det skett istort regelrätt frånkoppling.

När man kollade lite i dosan såg det givetvis suspekt ut med bara blå och G/G som gick ut i en slang mot badrummet, de hade lånat både N och PE där. Vi kollade hos två grannar och hos ena var det exakt samma fel, kanske personrelaterat av den som gjort dem vid samma tid med samma tankefel. Så ha inte för höga tankar kring utförandet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
GK100 skrev:
Vi snackar bygg nu, du beskådar en infälld (ej utanpåliggande, ev dold, svårt att definiera) elinstallation utförd till högsta kvalitativa standard av yrkesfolk med alla tänkbara kvalifikationer. Har du inte avtalat i de delar som avses är du körd, du kan få de intyg du önskar tillför inget om de inte ges ut på mjuk fin papp så de kan få alternativ användning och sen rötas för återvinning i form av biogas. :)

Du får inte vara så naiv, gör lite stickprov på jobb av den här typen så kommer du finna att det inte är något ovanligt eller att man ens skulle se det som ett påvisbart fel som man skulle kunna begära rättat, tyvärr.
Så det kommer alltså inte att anses som ett fel om jag påvisar detta?

Odjuret skrev:
Är det verkligen ett nybygge? Det ser så slarvigt ut...
Borde man inte montera uttag och strömbrytare efter att målaren varit framme?
Nybygge kanske är att ta i. Det byggdes 2009. Känns som igår men tiden går fort :). Det har dock suttit där sedan det byggdes. Aldrig varit inne och pillat med några strömbrytare tidigare.
 
Rosemax skrev:
Så det kommer alltså inte att anses som ett fel om jag påvisar detta?
Det är väl inte omöjligt, är ju mycket tydligt och dåligt gjort. Men man ska inte ta det för givet i de här sammanhangen, kan läggas mer jobb på att om möjligt bortförklara än att kolla upp och rätta. Du kan ju testa att ta upp det om det går.
 
Om det såg ut så där på fler ställen i mitt hus ( du bör nog titta efter i ditt), så skulle jag absolut begära att de gör om och om de trilskas kanske t.o.m. hota med anmälan för "allmänfarlig vårdslöshet" ! Det finns ingen anledning att tolerera klart livsfarliga jobb !
 
Med dagens överpressade tidplaner är det ju tyvärr vanligt att till exempel en praktikant gör en massa jobb som lagbasen inte hinner kontrollera vilket kan resultera i sånt som TS råkat ut för. Jag försvarar det inte på något sätt, men det är så det är.

Edit: Jag är inte lagbasen eller praktikanten i mitt exempel :D
 
Om det är så det ser ut nu, så är det ju lika bra att släppa det där med behörighet och låta alla hempulare och andra härja fritt ! Ett skråväsende är ju då det enda som återstår och sådant är ju ganska omodernt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.