Tittar runt i forumet utan i temat men undrar fortfarande följande,

Källargolvet behöver sig en rejäl upp piffning. Alternativen är att måla eller klinkra golvet. För båda vägarna krävs ett relativt plant golv. Hanteverkare som titta på det målade golvet pratar om att man behöver slipa bort färgen för att sedan flyta.

Efter att själv surfat runt lite undar jag hur en slipning skulle stå sig mot en flytspackling. Takhöjen är redan på gränsen.

Idag kan man se att golvet är gjutet/reparerat mer än en gång. Om man slipar, hur kommer man till i hörnen?
 
Redigerat:
När det gäller hörnen tar du dig ganska lång ut om du ska slipa golvet. T ex kan du köra med en Flex betongslip. Den har oftast en 125 eller 115mm diamantskål så du tar dig mot ända mot vägg men det blir kvar en lite bit just i hörnet.
Den stora ytan kan du annars ta med t ex HTC 420 (väger ca 100kg så den är lite dryg) eller också använder du en mindre maskin t ex HTC 270. (finns naturligtvis andra märken, men dessa har jag provat.
Antingen slipar du golvet för målning/klinker eller så kallad 7-stegsslipning som blir snyggt om du har mycket sten i betongen. Är det klingring som är prio 1 kan du även köra med en ytfräs men då blir ytan ganska rå.
Jobbar dock inte med detta, har bara hobbyslipat ett antal rum så jag kanske är ute och cyklar totalt :surprised:
Någon annan kanske slår mig på fingrarna här :)
 
Det skiljer flera cm i höjd mellan max och min. Eftersom man kan urskilja flera "gjutninga" blir det troligen inte top notch vilket jag kan leva med - trots allt källare. Gillet behöver vara diffusionsöppet så superfloor behandling är kanske direkt olämpligt (eller). Glömde nämna att takhöjden redan tangerar på undre gränsen.
Slipa vs flyta - hur ser ni på avvägningen ur ansträngning och ekonomiskt perspektiv. Buuzzz, låter dyrt med många diamanter samt flera maskiner...
 
Inte gratis med 7-stegs, och det kanske inte blir så supersnyggt när det är flera gjutningar. Superfloor är diffusionsöppet om jag inte är helt ute och cyklar..
Men i vilket fall skulle jag nog slipa (kanske inte just 7-steg) just för att slippa bygga i höjd. Kolla med din lokala uthyrare så kan nog de komma med förslag.
 
Låter som en plan. Kör på slipa spåret. Kollar vad jag kan få för användbar information från uthyraren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.