Hej,
Ny på forumet, hoppas jag hamnat rätt. Tvekade lite mellan fasadforumet och isoleringsforumet, någon moderator kanske kan flytta om det passar bättre någon annanstans?

Hursomhelst. Jag var och kollade på ett hus, byggt 1920 med trästomme på krypgrund. Huset renoverades på 70-talet, bland annat med ny fasad och nya fönster.

Det är svårt att kolla på hus i mörker, men vad jag kunde se så satt den gamla träfasaden kvar bakom, därefter låg ett lager med typ frigolit och sedan aluminiumplåt (med sådan där härlig 70-tals träimitation). Jag kunde inte se att det fanns någon luftspalt av något slag mellan, men å andra sidan kollade jag bara lite snabbt i skenet från en mobiltelefon.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den här konstruktionen. Cellplasten är väl att anse som tät, men frågan är hur väggen i övrigt ser ut. Finns det en risk att det ligger två täta skikt i väggen iom cellplast+plåt? Är det något man kan/borde åtgärda, eller borde man vända sig om och gå därifrån?

Det finns lite fukt i kattvindarna, men känslan är att det härstammar från taket.

Har tyvärr inga bilder nu, är det av intresse kan jag försöka skaffa det i dagsljus till helgen
 
Är det timmer stomme eller plank? Är det så att dom tillägsisolerat på det viset. Så hade jag gjort en djup kontroll av fackman. I äldre hus finns normalt ingen luftspalt vilket i sig inte är nån katastrof. Bor själv i ett.. Men att feppla med ytterligare en fasad på det gamla med cellplast och plåt oluftat får mig att rysa. Vill inte förstöra din dag, men kolla detta noga
 
Vet inte om det är timmer eller plank, finns det något enkelt sätt att kolla (utan att dra med sig kofoten på visning)?
 
Ok jag gissar på att det är timmerstomme. Vadå kan du inte ta med kofot å bryta lite på visningen, skulle vilja se mäklarens blick :wow: :D . Ett enkelt sätt kommer jag inte på nu mer än nån som verkligen kan det.. Men det luriga i sådana här gamla hus är att det kan finnas många kockar i samma gryta, som byggt, byggt om, TAGIT NER BÄRANDE VÄGGAR M.M på sitt sätt, billigt,okunskap. A jag kan nästan göra en checklista som man bör kolla upp!
 
Har googlat runt lite. Tidsmässigt skulle jag nog gissa på att det är plankstomme, med eller utan sågspån. Längst ut mot fasaden borde det då vara tjärpapp eller något liknande? Känns lite som snillen spekulerar här...

Största riskområdet är kanske mellan tjärpappen och frigoliten, dvs den gamla fasaden? Tjärpappen är väl något sånär diffusionstät.

Om det skulle bli kondens innanför tjärpappen, exempelvis för att daggpunkten vandrat innanför under en kall dag, skulle den fukten klara av att vandra in mot huset, eller skulle den bli fast mot tjärpappen?

Fruktansvärt klurigt det här, och vet inte riktigt hur man ska kunna hitta alla svar utan att såga upp en vägg. Går en sådan här sak ens att besiktiga? Hur skulle ni andra ha tänkt? Budgetera för en eventuell fasadrenovering och sanering?
 
Det är lätt att spekulera i detta fall. iom att dessa hus är så olika byggda innan. Med det menar jag hur väggarna ser ut från inne i huset ända ut till fasad, huset är från 1920 mycket KAN ha hänt med olika ägare olika tänk vid renoveringar. Vet man inte det så blir det jobbigare. En vän till mig har plankstomme. Tretex skivor på insidan sen plank, sen tunn puts, armerad med hönsnät. 2cm isolering, papp, läkt, fasad. Kan ju säga att det blåste mer inne i huset än ute......

Sen detta med matrial. Tjärpappen blir sämre med tiden. Torkar/spröd så diffusiontätheten kan diskuteras i dagsläget. Och när denna renovering gjordes på 70 talet, hur va skicket i väggen innan, sket man i vilket å damma på det som sitter idag?. Åter igen frågetecken. Man kan snacka daggpunkt höger till vänster. Men då krävs mer info.

Du pratar även om fukt på kattvindarna. Är det brutet tak?

Hur luktade huset första steg in i huset?

Hur mycket kan du om gamla hus? Gillar du och renovera å greja? Händig? Inte? Då kommer det kosta mycket pengar. Har du intresset och är händig med bra ekonomi. Kör på :cool:
 
I det här fallet känns det nästan som en fördel om tjärpappen skulle tappa sin diffusionsspärr...

Taket är brutet, jag skulle tro att fukten på kattvinden kommer i brytningen mot en takkupa. Ingången till vinden är på taket, är inte riktigt säker på hur jag ska lyckas ta mig upp dit vintertid. Det måste lösas på något sätt om det ska bli aktuellt med ett köp.

Huset luktade inget speciellt, förutom i badrummet där mattan släppt. Så det räknar jag med att få riva ut inom en snar framtid.

Jag vet inte om jag överdriver problemet. Huset har ju trots allt fungerat i 40 år, trots frigoliten. Kanske räcker det att åtgärda en sida per år, för att få en lite lindrigare resa? Taket kan eventuellt repareras, alternativet är att byta (och hoppas råsponten är i godkänt skick).

Målet är ett lagom stort renoveringsobjekt. Har inte tummen mitt i näven, utan någonstans en bit ut åt sidan. Min erfarenhet av hundraåriga hus med taskiga tilläggsisoleringar är däremot ganska låg.
 
Gör en checklista till dig.

* Tak, papp,spont
* Ränndalar
* Murstock skick? Fuktskadad? Plåtad?
* vinden,mörka fläckar,lukt, finns Luftning i nock? Luftning mellan takstolarna? Blockerat?
Kolla efter kondens å svartmögel.
* Isolering vind. Tillägsisolerat? Med vad?
* Finns expansion kärl på vinden? Kolla den. Är säkert isolerad men den kan ha läckt i många år. Kolla runt, även röret ut genom taket (svanhalsen)
* passa även på och titta på murstocken om vatten läckt/runnit längs med, om så är fallet, följ murstocken genom huset så gott det går, kolla inneväggarna fläckar. Läcker det rinner det ända ner till källaren/grunden.
*Murstock renoverad? Om Provtryckt? Alla kanaler? Händer att muraren tappar bruk ner vid slarv.
*Finns kakelugn/ar? Provtryckt?
*Fungerar värmesystem riktigt?
* Ny/gammal EL? Inte? Kan vara farlig el på sina ställen.
* Sättningar i huset mer än normalt? Om Pga ombyggnad?
* Grundmuren skick? Finns ventilations galler? Lossa lys in med lampa, lukt?
* Dränering gjord?
* Lutar tomten in mot huset?
* Eget vatten? Borrad/grävd brunn?
* Borrad? Gammal? Finns foder rör? Djup? Vatten kvalitet?. Tillräcklig tillrinning?.
* Eget avlopp? Gammal brunn? Kommuner håller på och granskar och kan kräva nytt avlopp.
* vart går dagvattnet?
* Finns källare? Kolla längs golvet mot väggarna, släpper putsen? Fungerar golvbrunn?
*Fasad, fönster,bleck sitter dom löst?
*Badrum läcker sa du, pågått länge? På vilken våning?.
*Golvet original isolerat, eller nån vart där å brötat?

Ja där är en ok lista å bocka av :)
 
Det var en rejäl lista, tack för den :)
I nuläget är jag osäker på om det ens finns en lucka till vinden. I besiktningsprotokollet från anticimex antyds att det skulle gå att komma in utifrån (besiktningsmannen gick inte upp på taket pga rostig takstege), men det går inte se någon lucka på bilderna. Måste nog hursomhelst åka dit i dagsljus i helgen och kolla, om det finns en lucka måste jag på något sätt ta mig in (med livet som insats...).

Kommer jag inte upp på vinden blir det garanterat ingenting av det här, vinden skulle även ge mig en uppfattning om fasadens och stommens beskaffenheter.

I övrigt har huset många fördelar, såsom fjärrvärme och att alla ledningar från gatan är nydragna. Dränering gjordes möjligtvis på 70-talet, men krypgrunden känns torr och fin. Halva krypgrunden har för övrigt ståhöjd, så det är något mellanting mellan källare och krypgrund.

Det läckande badrummet är på bottenvåningen. Såg inga märken i blindbotten, kände bara av en lite taskig lukt inne i badrummet.

Får tacka för alla svar. Drar lite i bromsen här tills om/när jag har kunnat kolla vinden. Om det inte finns en vindslucka är det här projektet avslutat för min del
 
Fjärrvärme å ledningar nydragna låter ju kanon bra ju! Nån form av vindslucka borde ju finnas. I vårat hus satt luckan i badrummet! Men den byggde dom igen vid renoveringen av badrummet. Så jag satte en ny på ett betydligt bättre ställe. Det kommer säkert lösa sig. Om inte annat får väl säljaren lösa det.

Annars är det ju som att köpa en bil med igensvetsad motorhuv....
 
Åkte förbi huset i dagsljus, det finns åtminstone en vindslucka. Alltid något.
Har pratat med mäklaren, ska försöka ta mig upp på taket på tisdag. Blir spännande att se hur det ser ut. Tar med mig den eminenta checklistan så får vi se vad jag hittar :)
 
  • Gilla
Grubblan
  • Laddar…
Tjärpapp är inte diffusionstät. Den tätar mot inträngande fukt (regnvatten) men låter huset andas. Det är frigoliten och plåten som är täta, och där det kan bli kondens. Mest plåten då den sitter på den kalla sidan. (5 cm frigolit isolerar nog bättre än 5-10 cm plankstomme.)

Hur du ska kunna inspektera utan att riva lite i väggen vet jag tyvärr inte.
Kanske går det att se eller känna i underkant av fasaden? (Brukar ju bli ett sådant fult överhäng av fasaden mot sockeln när fasaden tilläggsisoleras.)
 
Bra info där om tjärpappen.
Så länge kondensen hamnar mellan frigolit och plåt känns det ändå förhållandevis säkert. Kan säkert växa ett och annat därmellan, men så länge det håller sig borta från stommen är det hanterbart.

Det finns ett fult överhäng över sockeln, det var den vägen jag hittade frigoliten. Ska kolla närmare i dagsljus på tisdag, ska försöka fixa lite bilder också.
 
Litet antiklimax idag. Jag delar anticimex bedömning om att inte takstegen är ok att klättra på. Taket och vinden är alltså forfarande okänt.

Inte så mycket mer att säga om fasaden. Den gamla fasaden är fuktig längst ner, men det går inte avgöra hur det ser ut högre upp.

Lutar åt att jag får avsluta det här projektet här, om inte säljaren ordnar fram ett sätt att komma upp på taket på ett vettigt sätt. Om jag ska ta risken med både fasad och tak, så skulle jag behöva kapa en stor bit av försäljningspriset (och frågan är hur sugen jag är ändå)
 
I Tyskland går nu en jättevåg där gamla hus tilläggsisoleras pga myndigheternas påbud.Det är dock alltid mrade husväggar och så sprutar man tunn puts på cellplasten.
Det har dock visat sig (ingen överraskning för de flesta) att cellplasten utgör en stor fara vid bränder. Inte bara föra tt bränderna om de uppstår breder ut sig rasande utan även för att smältande plast utgör en risk i sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.