Y
Jag köpte någon tidning eller något när jag var tonåring, och dom har nu skickat reklam till och från i många år. Lite less på detta men har dom nu varit så envetna så anar ja gatt det är inte är en lätt plätt att få dom att ta bort mig.

Finns det någon lag som kräver att säljare tar ur än ur deras register ifall man skriftligt ber dom?
 
Om företaget följer reglerna såskall de ta bort dig från sitt reglister.

Personuppgifter får allmänt inte bevaras längre än vad som är nödvändigt med hänsyn till ändamålet med behandlingen.

Det innebär att uppgifter om avslutade kundförhållanden måste gallras fortlöpande. Personuppgifter bör inte bevaras om mellanhavandet mellan säljare och kund har avslutats, till exempel om en vara har levererats och är helt betald. Det kan däremot finnas krav i annan lagstiftning som innebär att uppgifterna måste sparas en viss tid, till exempel för bokförings- och arkivändamål.
 
Rent praktiskt innebär ovanstående lag att de får spara din adress i ca 2 år om jag inte missminner mig. MEN om det tex är ett tidningsförlag med 30 tidningar räcker det att du prenumererar på en av dem för att de ska få sälja andra och då utnyttjar de ju såklart det de vet, dvs att du prenumererade på den där andra för en massa år sedan.

Så kontrollera vilka andra tidningar förlaget ger ut, kanske har du en nyare kundrelation med dem. Just tidningsbolag brukar vara noggranna med att följa den regeln enligt min erfarenhet.
 
C
Mer specifikt för reklam regleras detta genom marknadsföringslagens 5 §: "Marknadsföring ska stämma överens med god marknadsföringssed."

God marknadsföringssed definieras av internationella handelskammarens (ICC:s) regler för marknadsföring (http://www.icc.se/reklam/svenska/marknadsforingskoden_swe_2011.pdf)

I dessa hittar du Artikel C14 där det bl.a. står följande:
"Där ett system etablerats för att ge konsumenterna möjlighet att anmäla att de inte vill ta emot direktmarknadsföring, ska sådana registreringar respekteras. Också när konsumenten på annat sätt undanbett sig direktmarknadsföring ska detta tillgodoses"

Tyvärr är det många företag som notoriskt bryter mot dessa regler och kommer lindrigt undan med detta. I första hand tillämpas nämligen självreglering inom detta område genom organisationerna Reklamombudsmannen och Direktmarknadsföringsnämnden, och en fällning hos dessa organisationer resulterar i princip i ett "aja baja"-brev och uthängning på organisationernas hemsidor. I vissa fall har dock konsumentverket drivit ärenden i domstol med vite som påföljd.

Se t.ex. http://dm-namnden.org/2013/06/bonnier-publications/

Men det skadar ju aldrig att göra en anmälan.
 
Redigerat:
I tillägg till cpalms utmärkta svar ovan kan jag lägga till marknadsföringslagens §§ 19-21 om obeställd reklam. Som synes gäller den främst för e-postreklam (men det kanske det är frågan om i TS fall) men det är också värt att notera att 20 § även gäller för marknadsföring mot företag.

"Obeställd reklam


19 § En näringsidkare får vid marknadsföring till en fysisk person använda elektronisk post, telefax eller sådana uppringningsautomater eller andra liknande automatiska system för individuell kommunikation som inte betjänas av någon enskild, bara om den fysiska personen har samtyckt till det på förhand.

Har näringsidkaren fått den fysiska personens uppgifter om elektronisk adress för elektronisk post i samband med försäljning av en produkt till personen, gäller inte kravet på samtycke enligt första stycket om,
1. den fysiska personen inte motsatt sig att uppgiften om elektronisk adress används i marknadsföringssyfte med användande av elektronisk post,
2. marknadsföringen avser näringsidkarens egna, likartade produkter och
3. den fysiska personen klart och tydligt ges möjlighet att kostnadsfritt och enkelt motsätta sig att uppgiften används i marknadsföringssyfte när den samlas in och vid varje följande marknadsföringsmeddelande.

20 § Vid marknadsföring med elektronisk post ska meddelandet alltid innehålla en giltig adress till vilken mottagaren kan sända en begäran om att marknadsföringen ska upphöra. Detta gäller även vid marknadsföring till en juridisk person.

20 a § Vid marknadsföring av informationssamhällets tjänster med elektronisk post får mottagaren inte uppmanas att besöka webbplatser vars marknadsföring strider mot 9 § eller 10 § tredje stycket. Lag (2011:591).

21 § En näringsidkare får använda andra metoder för individuell kommunikation på distans än sådana som avses i 19 §, om inte den fysiska personen tydligt motsatt sig att metoden används."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.