R
Jag har haft ett problem i år med att något bökar upp hål i min gräsmatta. Trodde länge att det är skator som skapade detta men nu sa grannen att de är grävlingar som gör det, han hade sett dem och han hade samma problem på sin tomt. Jag har alltså haft rejäla problem hela sommaren och nu är jag trött på att det ser ut som fan varje dag. Finns de fällor man kan köpa och får man döda en grävling i fälla?
Vad övrigt avskyr de?
 
Varför måste allt dödas hela tiden?
Uppenbarligen finns det mat på din tomt eller något som är attraktivt för djuren.

Skräm bort djuren, gör det obekvämt eller oaktaktivt. Sätt hönsnät längs tomtgränsen, spraya gräsmattan med något som smakar illa. Funker på rådjuren.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Finns två lösningar, bössa eller fälla.
Jag tycker inte heller att man ska ha ihjäl allt som råkar komma krypande,men men grävlingar ställer till med en massa elände och de är inte nogräknande, ska man göra tomten tillräckligt motbjudande för en grävling vill man inte vara där själv heller.
 
Ta kontakt med kommunens skyddsjägare. De ställer ut fälla och avlivar. Du slipper dessutom ta hand om liket. ;)
 
R
ok ska kontakta kommunen. tack!
 
R
tricket är att sätta ut pinnar med trasor på som är doppade i dieselbränsle enligt kommunen, verkar vara rätt vanligt problem.
 
Fällor kan vara knepigt också. Trasor med diesel som Roland tipsar om är klockrent, de hatar doften av aromater.
 
R
nu är pinnarna med diesel utplacerade på gräsmattan, får se om de är nya hål i gräsmattan imorgon eller inte =/
 
Snailman
Hur gick det?
 
R
Dieselpinnarna funkade inte alls. Ringde skyddsjägaren i kommunen och han kom med en grävlingsfälla som han agnade med plommon. Två dagar senare satt en stor grävling i buren. Jägarn kom då dit och sköt av grävlingen. Sen dessa har det varit lugnt. Grannen fick göra samma sak. Lugnt och fint sen dess, enda som funkade!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.