Hej!
I en artikel på Byggahus.se som heter "Kritiska moment i badrumsbygget" säger en Jon Hedelin att man absolut inte skall använda färdigblandat våtrumsspackel i ett badrum då detta är för klent.

Jag har inte hört detta förut och undrar om det verkligen stämmer?

Varför säljs då detta överhuvudtaget?

Frågan är alltså: Är det ok om jag bygger mitt eget badrum och då använder "färdigt" våtrumsspackel?
 
S
vart har du tänkt att ha spacklet?
 
Det stämmer om tanken är att ha kakel då ska det vara ett cementbaserat spackel, väggmatta så är det ok med färdigblandad
 
S
men spackla innan kakling?
 
Ska man ha tex mosaik och det ska sitta precis vid fasningarna på gipsskivor så kan det vara bra att spackla innan.
Eller laga trasiga skivor
 
S
nino skrev:
Ska man ha tex mosaik och det ska sitta precis vid fasningarna på gipsskivor så kan det vara bra att spackla innan.
Eller laga trasiga skivor
aldrig behövts här
 
SBH skrev:
aldrig behövts här
Tror nog de tänker putsning/spackling av befintlig massiv konstruktion.
 
Spacklet är tänkt att sitta i skruvhål och fasningarna mellan den wetboard som vi använt i väggar o tak på en trästomme. Vi har inte bestämt om vi skall ha matta eller "måla" tätskikt. Slutligen blir det kakel och klinker.

Nino, menar du att vid matta så går det med "vanligt" våtrumsspackel o annars skall man ha cementbaserat??
(Trodde i min enfald att allt spackel var cementbaserat).

Man borde väl kunna köpa sådant spackel färdigt eller blir det som att köpa färdig cement? Om nu inte det går så finns det säkert olika mängd cement i spacklet och vilken mängd/procent vill man ha?

En annan fråga som dök upp nu är om man kan ha både matta och måla tätskikt eller blir det kaka på kaka? Kanske tom kan bli värre rötskador om vattnet läcker ut i "mellanskiktet"?
 
Om du inte bestämt vilket ytskikt du ska ha så kör på cementbaserat, det köper man i säck och blandar med vatten
 
Men... (jag kanske gör en tankevurpa)...

Hur det än är, så ska du inte ha målat tätskikt på skivmaterial på trästomme, då är det folie/matta som gäller.

Sen om ni ska ha våtrumsmatta så kanske man måste spackla o snygga till det för att det inte ska synas genom?
Det kan jag inget om...
 
Tack för bra svar!
 
Vi har inte bestämt om vi skall ha matta eller "måla" tätskikt. Slutligen blir det kakel och klinker.
Jag tolkar detta som att ni ska ha kakel klinker? Då måste ni använda Cementbaserat spackel.Sedan som redan nämnts måste det vara folie i Zon 1 (Duschen + en meter på väggarna samt hela golvet) då du inte har massiv konstruktion. I Zon 2 kan du ha rollat
 
Tack återigen!
 
Jag har också ett par frågor om våtrumsspackling. En skarv mellan tak och vägg i mitt badrum verkar ha sjunkit in eller något (se bilden). Jag tänkte åtgärda det genom att fylla ut "sänkan" med våtrumsspackel så att den kommer i nivå med resten. Skulle det funka?
20141209_185446.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har även upptäckt små sprickor i badrumstaket, dessa tänkte jag skrapspackla med våtrumsspackel för att sedan grunda och måla. Vad tror ni om det?
 
Du ska nog inte spackla den där insjunkna delen bara rakt av, det kan hända att det är mjukfogat där.
Lägger du på spackel så är det bara risk att det spricker o har sig.

Vad har du för vägg och tak-konstruktion, betong, trä eller så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.