Jag har sedan en tid försökt att byta ut golvet i mitt sovrum, och rev i ett tidigt skede ut en gammal golvmatta i plast som jag hittade underst. Under detta plastgolv fanns betongen och på denna låg ett brunsvart lim som luktade illa. Jag har efter läsande av trådar här på forumet hyrt och slipat bort ytan på golvet och allt lim med en diamantslip.

Nu har rummet fått stå en natt med viss ventilation från ett öppet fönster, men jag kunde fortfarande känna av doften av limmet även om styrkan nu har minskat. Frågan jag ställer mig är hur detta är möjligt, och vad sjutton jag gör nu?

Jag har läst runt lite och om jag förstår saken rätt så beror doften på att lim förtvålas när betongen är blöt. Även om limmet skulle ha trängt ned djupt i betongen förstår jag inte hur förtvålning kan uppstå när jag bor en bra bit upp i huset i en lägenhet, det borde väl inte finnas någon fukt i betongen då? Kan det bero på att jag för att slippa damm torkade av betonggolvet med en trasa, och i så fall, kommer doften att upphöra när betongen torkat igen?

Lite desperat undrar jag också: Hur löser jag detta?
 
om lukten avtagit efter ett dygn, har du anledning att tro att lukten inte fortsätter avta tills den är borta?
 
Hmm, du har nog rätt i att jag ska ge det lite mer tid... känslan jag fick var dock att doften ändå var hyfsat stark, om än svagare.
 
har du andra material i rummet som kan ha sugit åt sig lukt?
 
Nja, rummet är tomt. Men det är klart att väggarna skulle kunna suga åt sig lukt. De målades för ungefär en vecka sedan om det spelar någon roll (målad renoveringstapet).
 
Det var först då du rev mattan som all lukt kunde tränga fram, så jag skulle låta rummet stå någon dag till och sedan lägga det nya golvet.

Har själv plastmattor som jag har rivit ut i varje rum och där har det luktat starkt men försvann efter några dagar nu senaste rummet så väntade jag inget utan la det nya golvet nästan direkt och har inte problem med lukt.
 
Lutte skrev:
Det var först då du rev mattan som all lukt kunde tränga fram, så jag skulle låta rummet stå någon dag till och sedan lägga det nya golvet.

Har själv plastmattor som jag har rivit ut i varje rum och där har det luktat starkt men försvann efter några dagar nu senaste rummet så väntade jag inget utan la det nya golvet nästan direkt och har inte problem med lukt.
Tack för detta svar, det ger mig hopp, men...

Hur många dagar är några? Jag har vädrat nu under 3 dagar, och doften är något mindre men absolut inte borta, den är fortfarande distinkt trots ett fönster som står på glänt. Jag ringde en saneringsfirma som menade att jag måste slipa mer för att ta bort lim som trängt in i betongen för att slippa doften, vilket gav mig lättare ångestkänslor

Kan detta bero på vilken limtyp som använts? Finns det ens kemiska förutsättningar för ett lim som inte ligger på fuktig betong att dofta hur länge som helst, eller krävs det fukt och därmed "förtvålning" för att få det att dofta länge/evigt?
 
Efter slipningen finns det säkert damm i hela rummet som har lim i sig. Lukten kommer säkert avta och försvinna, även om det tar ett tag. Städa ur ordentligt, torka av väggar osv, så går det kanske fortare.

Eller så är det som de säger, du behöver slipa mer. Men, då kanske ett alternativ kan vara att måla med någon spärrfärg.

Du har ju inte känt någon lukt så länge mattan legat där. Vad ska du har för golv nu?
 
Jag har städat väldigt noggrant så jag tror inte att det ska finnas så mycket damm kvar.

Det nya golvet är parkett av klicktyp, så jag antar att det inte stoppar doft från att komma upp på samma sätt som plastmattan gjorde, tyvärr. Jag hade nog testat att lägga golvet om det inte vore för att klicktypen (swedloc) bankas ihop och verkar svår att ta isär.
 
Lägg ut en byggplast som du tejpar och vik upp en bit på väggen, lägg golvet och nyp fast plasten med golvlisten. Om golvet är i betong kan inget hända med ev fukt.
 
För mig var det tvärsom. När vi flyttade in i vårat hus byttes golv i alla sovrum. När dom tråkiga klickgolven och ljuddämpningsplasten var utrivna var det orginalmattor under alla 3. I 2 av dom var det en hårdare matta som endast var limmad i mitten och någon klutt i hörnen så dom va lätt att ta bort och hiva ut. I det 3:e var det en mjukare matta som luktade k*k när man snört ut klickgolvet. Den var dessutom hellimmad... Började lite med multiverktyget men insåg att jag skulle få sitta till dödagar innan allt var borta.
Jag gjorde istället samma som dig, stängde dörren och satte fönstret på glänt i någon dag. Lukten avtog men doften va ju helt klart kvar. Hade en mattläggare som satte en helteckningsmatta i ena rummet och jag frågade honom hur fan man skulle göra. Han sa att om du vill kan jag hämta in 'mattskärarmaskinen' (kommer inte ihåg vad den kallas) och dra bort den, men lim kommer fortfarande att vara kvar och skrapa det för hand tar tid... går inte att ta med maskinen ute i alla hörn och mot väggar... Han sa att gör så här istället(som någon ovanför också föreslagit): ta ljuddämpningsmatta och dra upp en bit på väggen, släng dit golvet, tryck listen mot ljuddämpningsmattan. 1 år senare funkar det fortfarande, känner ingen lukt alls (gjorde man inte heller när det gamla golvet låg och den ljuddämpningsmattan va inte uppvikt).

Jag har iofs inte betong som underlag men det kan kanske ge en hint om att lukten kommer kanske inte vara kvar när du fått dit golvet.
 
Bild !! Gör det enklare att hjälpa ��✌️
 
Tack för era råd och erfarenheter! Golvet är ännu inte lagt, men jag upplever att ni har hjälpt mig med att formulera en plan.

Jag har funderat och läst, och tror att jag kanske förstår vad som har hänt i mitt sovrum. En möjlig anledning till att lukten verkar minska så långsamt skulle kunna vara att jag tidigare försökte vara noggrann med att hålla rent för att inte damma i den övriga lägenheten både när jag tog ut golvmattan och när jag slipade golvet. Eftersom jag skurade golvet så tillförde jag fukt som tog med sig limmet långt ned i betongen (upp till 90 mm enligt nån avhandling jag bara förstod delar av). Min slipning tog bort det mesta limmet, men inte det som vandrat nedåt. Detta verkar nu (om jag förstod avhandlingen jag läste rätt) pysa ut långsamt och ger en svag lukt trots att det nu har gått en dryg vecka sedan vi städade bort det sista dammet.

Min plan är att fortsätta vädra under tiden som vi är bortresta över julen för att bli av med så mycket lukt ur betongen som möjligt, och sedan lägger jag en åldersbeständig plast så tätt som möjligt och därefter golvet. Hoppas att det ska göra susen...
 
Om fukten är orsaken till lukten så borde det vara effektivare med en avfuktare och stänga fönster än att släppa in fuktig decemberluft.
 
mexitegel skrev:
Om fukten är orsaken till lukten så borde det vara effektivare med en avfuktare och stänga fönster än att släppa in fuktig decemberluft.
Men om det är kallt ute är decemberluften ganska torr, gäller bara att hålla temperaturen uppe inne i rummet ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.