Det här sitter bakom en inspektionslucka i min inredda källare. Golvet är ett nivellgolv ovanpå ett betonggolv, spårade spånskivor med golvvärme. Förutom det uppenbara att det är nån sorts golvvärmefördelare med en termostat:

1. Varför sitter det ett 50 mm avloppsrör som går ner under spångålvet och gör en 90-graders krök och försvinner nånstans? Funktion?

2. Varför går det ner nån sorts ståltråd från termostaten ner i röret och en bit ner i änden på denna sitter nån metallklump. Är det meningen att styra termostaten på nåt vis? Varför skulle man vilja mäta temp under golven i sånt fall?

Någon annan tanke, synpunkt? Eftersom jag har uppmätt visst förhöjt radonvärde funderar jag ju på om inte det här röret är nåt jag vill täppa till alternativt leda ut. Det måste ju vara rena rama radoninsuget? Är det nån sorts variant för att ventilera nivellgolvet? Notera att golvsocklarna i det här utrymmet är inte ventilerade.

20141128_073935.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det är ett kapillär rör med känselkropp ute i ändan som styr termostaten.
Det ser ju på bilden ut som om detta kapillär rör går ner i plast röret.
Onekligen ett väl tilltaget rör för denna detta kapillär rör.
Om det inte har någon ytterligare funktion så kan du täta detta rör med känselkroppen kvar, men var försiktig, om du tar hål på kapillärröret så läcker gasen ut och termostaten slutar fungera.
 
Man tager vad man haver sa Kajsa Warg, typ.

Den som byggde hade väl avloppsrör med böj liggande till övers så det passade bra.
Känselkroppen är också lite väl grov att föra in i ett VP-rör (elrör).
 
Tack för svaren! Då vet jag iaf vad tråden är för något och har lärt mig om kapillärrörstermostat. :)

Återstår frågan varför man vill styra termostaten på tempen i "undergolvet" som troligtvis är dåligt isolerat? Är det inte rumstempen man borde vilja styra på? Eller är det så man "gör"?
 
Jag skulle nog montera den på väggen.
 
Om man jämför med ett elvärmegolv så förlägger man ofta för att inte säga oftast termostatens känselkropp nere i golvet.
Kan möjligen handla om att man får snabbare reagens på termostaten när känselkroppen ligger nära värmeslingan :confused:
 
Med känselkroppen levereras ju t.o.m. en snygg liten huv, för att man ska montera den på väggen.
 
bax skrev:
Med känselkroppen levereras ju t.o.m. en snygg liten huv, för att man ska montera den på väggen.
Ja, det är väl inte alltid som termostaten användes till golvvärme. Det kan ju inte tillverkaren förutse.

Monterat på en radiator så kan det väl vara både snyggt och lämpligt att montera den på väggen i en liten box ;)
 
K
Hej. helt ovetenskapligt ser det ut som att det du har framför dig är en värmeväxlare till ditt golvvärmesystem. Du får alltså värmen av det befintliga värmesystemet men blandar inte ihop dessa på detta sätt. "tråden" ser ut att vara just en känselkropp som justerar din termostat ytterligare, kanske är det tänkt att den skulle ligga mot plattan så att värmen kan kompensera om plattan blir kall men inte lufttempen har hunnit reagera än. Det jag tänker på när jag ser röret är avlopp/dränering om något med vattensystemen skulle gå sönder så du slipper simma fram, kanske har en övertrycksventil kunnat dränera i röret...men som sagt, heeeelt ovetenskapligt :)
 
Nä, det är ingen växlare inbyggd i den där utan det är samma vatten som cirkulerar.
 
Det beror ju lite på var värmerören ligger, värmer de golvet invändigt eller plattan under Nivellgolvet. Det senare låter ju väldigt märkligt i så fall eftersom ju Nivellgolvets fläkt ska suga ut uppvärmd luft inifrån och på det sättet torka plattan och blåsa ut fuktig luft... Det är dock enda orsaken jag kan komma på till varför termostaten skulle finnas under golvet.

Är den till golvvärmen inomhus så ska den sitta på väggen och inte under golvet!

Det kan ju vara så att den som monterat har blandat ihop instruktionerna med värmegolv för t.ex. badrum där man ju reglerar golvtemperaturen istället för inomhus lufttemperatur...?!?
 
K
Säkert rätt "bax"men i så fall undrar man ju varför den har en elmotor monterad och inte bara en shuntventil. Känns ju onödigt...om man inte har en värmeväxlare förstås;)
 
Det är en pushventil du har där. Du har en separat cirkulation på den slingan. Ingen växlare mao.
 
Oppe har rätt, elmotorn är till cirkulationspumpen.
Det är en PUSH12 som sitter där. Finns att köpa på Rinkaby Rör t.ex.
Nyare modeller har en liten elpatron inbyggd också.
 
K
oki, då vet vi vad det är :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.