Har ett liggtimrat fritidshus som står ouppvärmt när vi inte är där. De elradiatorer vi har där nu är av gammal modell och går i princip bara köra på högsta effekt verkar det som. De används i princip bara för att grannen skall kunna sätta på dem ett par dagar innan vi kommer dit vintertid. Så att vi har åtminstone plusgrader när vi kommer dit.

När vi är där eldar vi enbart i kakelugn, kamin och vedspis.

Har nu funderat på att byta till nya oljeradiatorer, men är osäker på vad man skall välja. Elktronisk termostat har jag förstått är ett måste.

Har ju sett att prisskillnaden är mycket stor mellan olika radiatorer. Dessutom har jag en liten estetisk synpunkt, jag gillar inte den klumpiga termostaten som sitter vid "sidan om" själav radiatorn. Men vad jag sett så verkar det bara vara PAX som inte har löst det så.

Nåväl är öppen för alla synpunkter och naturligtvis vill jag som alla ha det bästa till det lägsta priset, he-he ;-).

Avsikten är att vi skall ha underhållsvärme när det är tomt.
 
i dit fall ser jag ingen fördel med att köpa oljefylda radiatorer, detta har man för att inte känna pulseringen som blir vid på/av
en oljefylld radiator tar lite längre tid att koma igång, du ska ju värma all olja. sen går den lika länge efter eftersom oljan är varm, men det har du inte nån nytta av då du ska elda när du väll kommi dit.

Jag skulle låta radiatorenra du har sitta kvar & istället köpa ett billigt styrsystem.
styrsystemet gör så att alla radiatorer som är kopplade över samma propp startar samtidigt & styrsystemet har egen termostat så det blir som att köpa nya men elektronisktermostat + att du får dom att jobba samtidigt vilken är mycket mer ekonomiskt.

vet att rod& rön hade nån test för länge sedan & kom fram till att det biligaste systemet var bäst, har förmig att det kosta 1000:-/ enhet & varje enhet kunde styra flera radiatorer.
kan minnas fel också.
 
Det finns billig puls styrning som kostar ca 3- 400 kr st som pulsar elementen. Jag har använt dessa i liknande omständigheter. jag köpte styrningen på Clas Olsson
 
borge skrev:
Det finns billig puls styrning som kostar ca 3- 400 kr st som pulsar elementen. Jag har använt dessa i liknande omständigheter. jag köpte styrningen på Clas Olsson
Tror inte det är aktuellt med att enbart installera i en central styrning. Så frågan kvarstår.
 
Har du kollat på radiatorer med inbyggd fläkt ?
Tänkte mest att det skulle göra att det går fortare att väma upp fritidshuset. Kanske inte lika fullt estetiskt tilltallande dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.