Dessutom tror jag att de allra flesta hellre köper ett nyproducerat hus av ett (välkänt) husföretag än av en privatperson vilket kommer att påverka er kalkyl negativt.

Det kan ju gå skitbra, men det kan också gå skitdåligt. Eftersom ni funderar på om ni får banklån o.s.v. antar jag att ni till stor del förlitar er på yttre finansiering. Jag tolkar det som att ni "spelar" med pengar ni inte har råd att förlora. Det är aldrig bra.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
O
Larsa skrev:
Jag vet en kille som bygger ett hus om året som privatperson (det är det man får göra utan att det räknas som en verksamhet). Han bygger exklusiva hus i dyra områden i Stockholm. Första huset byggde han först ett stort garage som han inredde och bodde i under bygget. När det såldes så finansierade det hans privata boende samt tomt+byggkostnad för nästa hus.
Han bygger själv men tar hjälp av billig utländsk arbetskraft, har även en arkitekt som hjälper honom med kostnadseffektiva lösningar.

Han verkar leva väldigt väl på detta. Men det krävs ju att man bygger där husen är rejält dyra för att få ngn utväxling, och då gäller det att ha en rejäl grundplåt till första tomten.
Även om han nu tjänar bra på detta... Så är det ett j-a slit... att bygga ett hus är ingen lek... Så det är inga lätt förtjänta pengar direkt...
Men visst kan man tjäna pengar på att bygga hus... Det är självklart! Jag är själv i tagen att bygga nytt hus, om inte marknaden rasar totalt så skulle det inte förvåna mig om värdet går upp nästan 1miljon När det är färdigbyggt... Men det är inte därför vi bygger, utan för att bo där... Så det spelar ingen roll för min del om värdet inte stiger... Det viktiga är inte att värdet stiger utan att räntorna inte stiger... Men att bygga på spekulation, känns farligt... För man vet aldrig hur marknaden ser ut om ett år.... Får man inte huset sålt direkt då står man där med dubbla boenden som kostar pengar... Har man otur så stannar marknaden upp så får man antingen stå med dubba boenden tills vidare eller sälja med förlust eller om man har mindre otur ett lika resultat....
Finns nog mindre ansträngande sätt att riskera sina pengar på... Börsen låter som ett bra ställe... Då behöver jag inte ens lämna sängen för att riskera mina pengar :)
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Fast det där att bygga hus på spekulation är ju en rätt riskabel verksamhet. EN anledning att det går, är att huspriserna under lång tid gått upp. Så att om du köper en tomt, och kalkylerar på en viss byggkostnad, och ett visst försäljningspris, så ger den allmäna prisökningen på villor att du får ut mer än du kalkylerat med när du säljer huset 1 - 2 år senare. Den vinsten täcker ev. fleräkningar osv.

Men OM vi då får en period med avstannad prisutveckling eller tom sjunkande priser så försämras byggkalkylen genast radikalt. Och är man då mitt i ett bygge så kan man inte hoppa av. Utan får se hur marknadskrafterna utarmar den förväntade vinsten för varje dag, medan bygget pågår.

OM den här typen av spekulation vore allmänt lönsam så skulle ju husföretagen inte sälja byggen som de gör idag, de skulle producera färdiga hus på spekulation, och sälja dem färdigbhyggda. Men av någon anledning gör de inte så. Och har man som privatperson inte en faktor som gör att du kan bygga dramatiskt mycket billigare än husföretagen så bör man nog akta sig för den här typen av spekulation. Avsevärt mer riskabelt än att ex. spekulera med lånade pengar på börsen.
Japp håller med dej...många riskfaktorer att räkna in.
 
Nja risken är ju inte större för att du beslutar att sälja istället för att bo i det nya huset. Om man målar fan på väggen så är det ju ingen ide´ överhuvudtaget att bygga nytt för att huset kan förlora värde eller det blir svårt att sälja det gamla huset pga av dålig marknad. Visst finns det risker men inte fler än på börsen. Iallfall inte för oss som kan allt om husbygge o inget om aktier. Vi har redan byggt flera gånger och sedan flyttat in så jag tycker vi har koll på den processen. Min egentliga undran är om någon byggt med intention att flytta in och sedan ändrat sej
och sålt huset? Vilka problem/ frågor uppstår då?
 
Denna affärside bygger väl inte enbart på att huspriserna går upp, jag tycker snarare att iden bygger på att man kan bygga ett hus i egen regi för ca 30-50% av marknadsvärdet, under förutsättning att man bygger i rätt område.
Jag har själv finansierat nuvarande hus (som jag också byggde själv) med ett tidigare bygge som såldes.
 
  • Gilla
Lollo J
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.