Tack för påminnelsen om att man inte behöver ha gjort en besiktning för att kräva ersättning för dolt fel.
Bra påminnelse men att anlita en som har kompetens att besiktiga hus leder ofta till större tillit vid tvister.

LEnnart
 
O
Men egentligen... Det är som sagt var det teoretiska... att man inte måste göra en besiktning....
I slutänden handlar det trots allt om bevisbörda och bra advokater... För att få fram bevis så behövs det en so är tekniskt kunnig på det aktuella området. Desto bättre experter desto större chans för "vinst"

Men å andra sidan... som sagt var... Att inte göra en ordentlig besiktning är väldigt korkat rent utsagt...
I dag lägger man ofta flera miljoner på ett boende, att inte göra en ordentlig besiktning och att sätta sig in i fastigheten och området är riktigt korkat enligt mig! Man bör även sätta sig in vad som gäller rättsligt vid fastighetsaffärer... Om man är fundersam så gör man precis som TS, man ställer en fråga på BH! Då får man svar på många frågar och slipper göra onödiga misstag! Så TS har börjat sin bostadskarriär på ett föredömligt sett...
 
birgitbolennart skrev:
Vid renovering av våtrum skall det göras efter de branschregler som gäller vid renoveringstillfället.
LEnnart
Detta är inte heller korrekt. Man får renovera ytskikten i ett badrum (det som normalt sett kallas badrumsrenovering) utan att göra varken bygganmälan eller söka bygglov. Endast sådana åtgärder som kräver bygganmälan eller bygglov måste utföras enligt Boverkets regler vid renoveringstillfället. Det är mao tillåtet att idag renovera ett badrum från 1970 enligt 1970 års standard.
 
Var är TS?
 
TS=Trådskaparen
 
Precis VAR är TS.
 
Jag förstår mig inte på de som säger att man får gör vad man vill.
Men tänker man efter skall man inte säga detta eftersom man utsätter människor för en risk
Risken ligger i att man inte får ersättning om man inte har gjort efter branschreglerna
vid renoveringen av ett våtrum.
Branschreglerna är oftast kopplade till boverkets byggregler "BBR" och det är dessa som styr
ihop med skadefrekvensen vilka krav försäkringsbolagen ställer för att utge ersättning vid skador
i ett våtrum.
 
O
injonil skrev:
Detta är inte heller korrekt. Man får renovera ytskikten i ett badrum (det som normalt sett kallas badrumsrenovering) utan att göra varken bygganmälan eller söka bygglov. Endast sådana åtgärder som kräver bygganmälan eller bygglov måste utföras enligt Boverkets regler vid renoveringstillfället. Det är mao tillåtet att idag renovera ett badrum från 1970 enligt 1970 års standard.
Men bara för att det är tillåtet så är det inte rätt.... åtminstone enligt mig... Men visst egentligen får man bygga nästan som man vill... Men FB lär inte bli speciellt imponerade... :)
 
birgitbolennart skrev:
Jag förstår mig inte på de som säger att man får gör vad man vill.
Men tänker man efter skall man inte säga detta eftersom man utsätter människor för en risk
Risken ligger i att man inte får ersättning om man inte har gjort efter branschreglerna
vid renoveringen av ett våtrum.
Branschreglerna är oftast kopplade till boverkets byggregler "BBR" och det är dessa som styr
ihop med skadefrekvensen vilka krav försäkringsbolagen ställer för att utge ersättning vid skador
i ett våtrum.
Är det mig du syftar på? Jag har inte sagt att man får göra som man vill. Dessutom spelar det ingen roll vad varken du eller någon annan på detta forum säger, det som är av betydelse är vilka regler som gäller. Boverkets regler gäller för åtgärder som kräver bygglov eller bygganmälan.
 
Odjuret skrev:
Men bara för att det är tillåtet så är det inte rätt.... åtminstone enligt mig... Men visst egentligen får man bygga nästan som man vill... Men FB lär inte bli speciellt imponerade... :)
Nej, man får verkligen inte bygga som man vill! Boverkets regler ska uppfyllas, men inte retroaktivt. Ytskikt får renoveras på samma vis som de uppfördes, det betraktas som underhåll.
 
Tack för svar allihopa, det uppskattas verkligen! Det är mycket information att ta in, och inget går såklart att veta säkert utan att en egen besiktning gjorts.

Det är som ni säger, detta är alltså säljarens besiktning och den ska mest ses som en förlängning av "informationsplikten". Går jag vidare med bud ska jag sedan givetvis göra en egen besiktning.

MEN efter jag varit på visning är jag ändå positiv. Ingen lukt i källaren, och det är installerat mekanisk ventilation i huset som går att justera om det behövs. Oklart om det är mekanisk ventilation även i källaren, ska titta på det imorgon på nästa visning. Även mekanisk fläkt installerad i duschrummet (på markplan), vilket ändå måste ses som positivt för väggarna.

Huset står på bergig mark högst uppe på en kulle med sluttande tomt. Det är väl rimligtvis också bra förutsättningar för att grunden/syllen ska ha klarat sig?

Radonvärdena är mätta 1992, och mäklaren har räknat om radondotterhalt till radongashalt genom att fördubbla värdet för radondotterhalten. Då blir det:

Bostadsplan ca 160 bq/kbm
Källarplan ca 380 bq/kbm

Dagens gränsvärde är på 200 bq/kbm. Kan man dra några slutsatser om det? Vad kostar en radonsanering? (Troligtvis blåbetong i grunden, rimligt?)

Återigen tacksam för alla kommentarer!
 
Redigerat:
Tillägg, i källaren är golvet omlagt med typ klickgolv som var väldigt kallt i ena rummet. I andra rummet ilagt värmeslingor. Vad gör värmeslingorna för fukten? Riskerar det bilda kondens, eller är det positivt att golvet är varmt för att hålla torrt? (Lär väl av kostnadsskäl inte ha värmen påslagen i vilket fal...)
 
Jag skulle ha gjort en egen besiktning, med en besiktningsman som har goda rekommendationer och bra kompetens, det varierar ganska stort vad som ingår i en besiktning.

Sen står det ofta saker i stil med att tätskikt är gamla osv, det betyder ju oftast inte att man måste fixa NU, utan mer att man bör hålla ett öga på det. Vi har fortfarande original tätskikt från 1976 i badrummet i detta huset, planen är väl att renovera, men det finns andra saker som prioriteras högre när badrummet fungerar och är tätt.

Samma sak med påpekanden om att saker är av "gammal typ" osv, när närstående sålde ett hus byggt på 80-talet som hade gjuten platta på mark så slog köparnas besiktningsman ner på att "grunden är av gammaldags typ", varvid köparna ville pruta (i efterhand) pga detta.. hallå ? det klart att huset har den typ av grund som var aktuell när det byggdes..

En radonmätning från 1992 är inte mycket att ha i dagsläget, du vill nog göra en ny.

Är det blåbetong är det ju inte kul, har dålig koll på hur det där funkar, men jag ratade ett hus som hade både höga radonhalter, blåbetong och där det rann vatten på innerväggarna i källaren pga obefintlig dränering.. huga.


Jag skulle som sagt anlitat en bra besiktningsman, gå sedan med honnom under besiktningen och fråga när du inte förstås så förklarar han.

Den besiktningsmannen vi anlitade (efter rekommendationer) gav ett riktigt seriöst intryck, och en sak jag gillade var just att han både förklarade medans han gick sin runda, och skickade ett tjockt kompendium med tydliga bilder, pilar, text och förslag, dessutom sa han att man kunde ringa honnom så fort man hade frågor.
 
Jag förstår inte pratet om att kräva ersättning för besiktningen? Det står ju i klartext i protokollet att det är ett gammalt orenoverat hus med allt vad det innebär och riskkonstruktionerna är tydligt utpekade.

Dolda fel är nyare renoveringar som inte går att besikta och som visar sig vara gjorda på ett felaktigt eller skadligt sätt. Inte att ett gammalt hus har gammal dränering, gamla tätskikt och gammalt tak, inte heller att källaren är byggt på ett eventuellt olämpligt sätt.

Antingen nöjer man sig med säljarens besiktning och utgör från den när man gör en renoveringsplan, eller så jag man själv en grundligare där besik6tningsmannen säger vad som bör prioriteras. Verkar källaren bra så är en fläkt för radonen det enda man behöver göra i nuläget, och sedan kanske man istället ska prioritera dräneringen (vilket ju hjälper mot risker i källaren), taket och badrummen, allt eftersom man får råd.
 
Angående radonhalten i källarvåningen.

Enligt besiktningsprotokollet är källardelen byggd så här:
Grundläggning med grundmurar av lecablock på längsgående
grundsulor av betong och en mellangjuten betongplatta.

Om ovanstående stämmer är det bara några små mellanväggar som eventuellt kan innehålla blåbetong, det borde inte kunna ge så höga värden. Med den här typen av grund är det inte tätt mellan betongplattan och väggarna, betonggolvet gjuts efter att väggarna murats upp och man använder något distansmaterial för att plattan inte ska sitta fast i väggarna. Genom otätheten runt plattan kan markradon sugas upp i huset. Har man dessutom mekanisk frånluftsventilation som skapar undertryck i huset sugs ännu mer radongas in. Ordentligt tilltagna tilluftsventiler är viktigt för att motverka detta.
Man kan också borra hål i plattan och sätta dit ett rör och en fläkt som skapar ett undertryck under plattan och på så sätt hindra markradon från att leta sig upp i huset.

Kostnaden för radonsanering tycks enligt de offerter jag sett alltid sammanfalla med gällande bidragsnivåer.
Jag valde att göra det själv, man kan få bidrag för material även om man gör jobbet själv, min kostnad blev 5000:- (bidrag 50% av totala materialkostnaden dock max 15000).
Man måste ha ett åtgärdsförslag från en saneringsfirma för att kunna söka bidrag men det är gratis att få en specificerad offert på åtgärder och material. Sen är det bara att handla samma grejor på nätet.
Firman ville ha 30000 för materialet -15000 i radonbidrag + 20000 för arbetet -10000 i ROT.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.