U
henq skrev:
Nyinflyttad i Hällsvik utanför Göteborg upptäckte jag att Telia just avslutat kampanj på Öppen Fiber vilket medförde att kostnaden för oss skulle bli 26700kr. Dock skulle vi få fibern samtidigt med alla andra som gått med i kampanjen. Då lät det rimligt att vi fick betala kampanjpriset 19900kr tyckte jag. Med lite tjat tyckte Telia det också. Fördelen är att 19900 nu känns "billigt" :)

När de första i området anslöts för 1-2 år sen kostade det 16700kr så att det blir billigare med tiden är nog osannolikt.
Är det nu du väntar på fiber eller var det ett tag sedan?
Har precis flyttat in någon kilometer från dig och Telia är inte jättesugna på något annat än 26700 från oss. 19900 skulle mycket riktigt kännas väldigt bra för oss också just nu.
 
Fibern ligger dragen utanför fönstret och om en vecka ska boxen installeras, tror vi är näst sista huset som får fiber i Hällsvik denna sväng.
Jag anmälde oss i juli, när säger Telia att ni får fibern om ni anmäler er nu?
 
Vi har telefonledning till huset men inget telefonabboneang används. Vi har inte internet via telejack heller. Jag har inga planer på att nyttja fibern faktiskt då vi inte använder tjänsterna.
 
Om en kostnad upplevs som dyr eller överkomlig är så starkt kopplad till varför man ska ha något. Högst personliga alltså.
När vi byggde hus var det några faktorer för var vi skulle bygga som var absoluta krav från min sida.

1. Möjlighet till fiber, gärna i ett öppet stadsnät.
2. kommunalt VA
3. Nära till skola.

Jag fick betala 137 000 för VA, 18 000 för fiber. Så jag anser att fiber är nästintill gratis.

Så de här som menar att ett värde på huset inte ökar så mycket kan mycket väl ha rätt. Men om ett hus passar mig perfekt i alla aspekter utom just att det inte går att få ett stabilt höghastighetsbredband så är det inte intressant. Därmed är alltså en intressent borta som skulle kunna vara med och driva upp priset vid en försäljning.

Så hur mycket en fiberförbindelse är värd kan ingen sia om. För mig är det lika självklart som kommunalt VA.
Hur stor värdeökning ger kommunalt VA? För vissa ingen alls. För andra är det värt många hundra tusen för att slippa behöva ta hand om det själv med brunn och infiltrationsanläggning mm.

Om någon anser sig vilja använda fibern själv eller inte spelar inte så stor roll anser jag. Det är ett sätt att framtidssäkra huset och säkerställa att det är lika intressant att köpa som det andra huset 200 meter bort som också är till salu. Speciellt som det antagligen inte går att lösa så lätt i efterhand.
 
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
U
henq skrev:
Fibern ligger dragen utanför fönstret och om en vecka ska boxen installeras, tror vi är näst sista huset som får fiber i Hällsvik denna sväng.
Jag anmälde oss i juli, när säger Telia att ni får fibern om ni anmäler er nu?
De sa att det skulle ta två månader, men det verkar vara oberoende av när vi beställer. Fibern ligger redan vid tomtgränsen och har gjort det ett tag. Får ringa igen och kolla om de gör något jobb i vårt område nu. Tror dock att vi bor i Hjuvik. Jag är inte från Torslanda och de där gränserna är inte jättetydliga på kartorna jag sett.
 
De som anslöt från början i vårt kvarter, för >5 år sedan fick betala sådär 30.000. Då lades fibern ut i gatan med anslutningspunkt för alla villor, nergrävd och oåtkomlig. För 3-4 år sen kom det en kampanj som kostade typ 10.000 för efteranslutning (fanns även en billigare start-kostnad med högre löpande kostnad i några år), vi hoppade på lösningen för 10.000, passade speciellt bra eftersom vi samtidigt renoverade, så allt kunde enkelt gömmas inne i huset.

Poängen att visst kan det bli billigare, men väldigt osannolikt att det skulle ske under pågående projekt, från samma leverantör, och som nämnts ovan så väldigt väldigt osannolikt att ytterligare en leverantör av fibern skulle dyka upp.

Jämförelse av priser för IP-telefoni och koppar-telefoni är inte så enkel. I praktiken tjänster med helt olika tillgänglighet. Kopparkabeln funkar t ex ofta även under lokalt strömavbrott, mycket redundans i det systemet. Å andra sidan slår blixten inte i fibern. ;-)
 
Jag kopplade in oss på det kommunala fibernätet i somras. Det kostade 2500 i avg. Vi fick då gräva från tomtgränsen fram till huset






brunnbytarn skrev:
Ett lokalt bolag har en kampanj som erbjuder att man kan ansluta sin villa till fiber för otroliga 15 000 om du skriver på innan kampanjen upphör.
I frågor och svar ställs frågan: Blir det billigare om jag väntar? Dom svarar att det är en riktigt bra kampanj och det inte blir billigare om man väntar.

Om man väljer att teckna ett avtal idag och det trots informationen på hemsidan kommer en ny kampanj med billigare pris innan anslutningen är gjord, får man häva avtalet med hänsyn till att de lämnat fel information?

Anledningen till min fråga är att jag inte har någon lust att betala 15000 kronor för något som kan kosta 5000 till våren om man har is i magen. Det har en förmåga att dyka upp nya och bättre kampanjer hela tiden.
 
Många godtrogna svar i denna tråd. Fiberbolagen ser på det rent affärsmässigt och självklart säger de att det "aldrig" kommer att bli billigare, annars skulle de aldrig få tillräckligt många intresserade från början. Men sen när jobbet är klart och de kanske anslutit 50% av fastigheterna så är varje ny anslutning i princip ren vinst då nätet redan är dragit. Självklart har de redan vid den initiala dragningen förberett för att ansluta även de fastigheter som inte köpt från start (vet detta efter att ha snackat med gubbarna som drar nät i vårt område). Ofta handlar det då bara om att dra igenom fiberkabeln i befintligt rör för telefon eller el, någon timmes jobb. Som vanligt är det "early-adopters" som betalar mest och "snålare" kunder får lockas in med diverse specialerbjudanden.
 
Byggarebert har givetvis rätt men missar två aspekter. Dels att det blir ställkostnader som kan delas om man tar många hushåll på en gång, samt att fiberbolagets trovärdighet urholkas om de konsekvent försöker locka snålare kunder med lägre pris vid senare anslutning.
 
Man får skilja på ett par olika saker.

1. Organisationsformen
En fiberförening kan i princip aldrig ansluta en ny medlem billigare än de tidigare eftersom det strider mot Lagen om Ekonomiska Föreningar att ge vissa medlemmar fördelar på andras bekostnad om inte alla är med på den saken.

Ett vinstdrivande företag kan givetvis ge bort anslutningar gratis, men eftersom det i princip råder lokala monopol så har dom väldigt lite incitament att göra så.

2. Stamnätets omfattning
Telia/Skanova och många fiberföreningar förbereder anslutning till alla fastigheter som passeras. Innan man chansar på att tacka nej så måste man därför vara helt säker på att det verkligen släpps en slang vid tomtgränsen. Inne i samhällen kan det bli hela gator som hängs av pga av bristande intresse.

Exempel: I projektet som jag driver just nu fryser vi dragningen i morgon, tisdag. Det är inte riktigt bestämt vilken sida av vägen vi ska gå fram, men de fastigheter som tackat nej och hamnar på fel sida kommer aldrig att få fiber för mindre är 30 000 kr, om ens det.

Screen Shot 2014-12-08 at 09.27.05.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett annat exempel. Bara borrningen under vägen kostar 15000 med etablering av maskiner.

Screen Shot 2014-12-08 at 11.01.18.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hos oss grävde kommunen ner fiber i hela kvarteret på spekulation. Detta kostade inte oss något, och vi blev inte ens tillfrågade ang intresset. När fet var gjort så beställde vi direkt, och det kostade alltså 2500 i avgift
 
Här i Falun har det kommunala fiberbolaget bestämt sig för att det alltid kostar 20000 :- att få fiber, oavsett om man har förberedd slang in i huset eller om de måste gräva upp gatan. De resonerar så att vissa anslutningar går de back på och andra tjänar de på. I vissa fall finns det ett förhandlingsutrymme men det är bara om man går ihop ett stort gäng och kör ett projekt tillsammans.
 
Vi har precis fått fiber, 15.000 kostade det. Eftersom vi även precis köpt huset, så kan jag ge vår bild av hur det påverkade vår värdering.

Inte ett skit. Om vi köper ett hus och planerar att lägga 2.5 - 3 miljoner är kostnaden för fiber i sammanhanget så pass liten, att det inte är så avgörande. Däremot är möjligheten till fiber väldigt avgörande till om vi är intresserade av att köpa huset öht!

Så, sett ur det perspektivet var _möjligheten_ att få fiber värt 1.5 miljon drygt :D
 
AndersPS skrev:
Vi har precis fått fiber, 15.000 kostade det. Eftersom vi även precis köpt huset, så kan jag ge vår bild av hur det påverkade vår värdering.
När fick ni reda på att ni hade möjlighet att beställa fiber (inte bara att andra hus på gatan har fiber)?

När fick ni reda på att fibern skulle installeras (mer eller mindre) direkt efter att ni beställt fibern?
 
Fiberkampanjen pågick under tiden vi hade budgivning, något som både mäklare och säljare helt missade att berätta. Det var istället en granne som hejade och påpekade detta, även om vi själva redan kollat upp det också.

Priset för efteranslutning är 20.000:-, så det skiljer inte så mycket. De har förberedd för att dra in det i även resterande hus, men de har tex inte grävt över vägen till de hus som inte anslutit sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.