ska i hall och kök sätta upp panel på väggarna och även i tak i hallen och vill ha det heltäckande vitt, har hört att det är svårt att lyckas pga kvistarna? funkar det om man använder kvistlack, ngn som vet?
hur har alla ni andra som har vit panel i tak el på vägg gjort?
lika undra jag vilken typ av panel ni använt? vi har ett hus från 20 talet och vill ha den gamla lantliga stilen på köket vi ska bygga och hallen.

en sak till; i det som ska bli köket så har vi tagit fram det gamla trä taket som är sen byggåret på huset (20 talet) det ska också bli vitt behövs kvistlack där? nån som vet, färgaffären trodde inte då trät är så gammalt och torrt men jag vet inte??
 
jag har använt shellack på kvistar innan jag målat, det funkar kanon! har dock inte använt panel, men finns ju mängder att välja bland hos byggfirmorna... på väggen hade jag tagit antingen vanlig hyvlad plank utan spont, eller vanlig råspont, blir nog olika stora glipor kan jag tänka.
i taket behövs nog inte kvistlack, har nog redan gråtit ur kådan som fanns i om det är så gammalt...

lycka till!
 
Jag hade kört på schellak iallafall, bara för att vara på den säkra sidan!
 
ja visst är det bra att va på den säkra sidan... tar ju inte direkt lång tid och ska man ändå täckmåla syns det ändå inte...
 
Du kan ju prov måla på en knast innan. Annars är det schellack som måste användas sen går det bra att måla med vad som helst, har själv panel i taken och de är målade med vanlig väggfärg glans 7.
 
När jag frågade detsamma i en färgbutik angående kvistlack fick jag till svar att även om träet är sen Jesu tid måste det till kvistlack därför att kvistarna börjar "svettas" när man målar på dem.
Om det är försäljningsargument eller inte är upp till var och en att bedöma men jag hade inte chansat.
 
Kent73 skrev:
Du kan ju prov måla på en knast innan. Annars är det schellack som måste användas sen går det bra att måla med vad som helst, har själv panel i taken och de är målade med vanlig väggfärg glans 7.
Det där var intressant! Vad menar du med "vanlig väggfärg"?

Har ett paneltak som jag gärna vill måla så snart som möjligt och mycket väggfärg stående. Inte hela världen om jag får göra om det om ett par år, det är lättåtkomligt och inte så svårt att måla, men det vore skönt att få det gjort nu.
 
Jag såg på ett av paneltaken i vårt hus att det har torkat och dragit ihop sig efter att de satt upp och målat det, så just nu är det springor där träet syns. Kanske värt att ta med i beräkningen när ni skall måla?

Annars tror jag som alla andra på kvistlack, alternativt någon annan form av spärr för kvistarna - både i taket och på väggen.
 
Jag fick samma svar som ubbe88. Så vi kör kvistlack över alla tak över hela huset.
 
Måla trä ska man ju helst göra när det är som kallast på året, för då kommer man pga den torra luften åt alla glipor. I erat fall kan ni ju tom grunda innan montering.

Vill du vara riktigt säker så använd först schellacklösning på alla kvistar och sedan oljebaserad grundfärg typ Nordsjö Spärrvit / Beckers Nondrop så ska det nog bli vitt alltid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.