Hej.

Jag har under helgen försökt att fördjupa mig i Delta och Y samt 1 fas drift på 3 fas motor.
Det blir nog lättast om jag spaltar upp frågorna i siffror.

1. Om det står 400/230 Y Betyder det då att den både går att köras i sverige och norge i Y-läge?

2. Om det endast står 400 Delta Betyder det då att den går att köras D-Läge i Sverige men inte
i Norge?


3. Jag har fått info på internet att vid enfas drift kan man endast köra en 3-fas motor som har
max effekten 1 KW. På ett produkblad stog det 0,75 KW som max rekomendation.
- Jag har en 4 KW motor som jag vill köra på 1-Fas. Betyder detta att det inte går? Varför isåfall?
Har det att göra med regler för belastningen på nätet eller är det av eltekninskt skäl?


4 Jag körde 1 fas utan kondensator för riktningen. Detta var väldigt korkat men jag inte visste bättre just
då. Motorn brummade en aning, snurrade, men kom inte upp i ordentligt varv.
- Beror detta felet på att jag saknade konding eller beror det på att den är över 1 kw som effekt?

5. Om jag nu skall kontrollera lindningen i en 3-fas motor så skall väl varje lindning ha samma ohm-tal?
Då man kopplar loss bläcken ska väl V1, U1, W1 inte ha någon kontakt med varandra?

Edra svar förgyller min dag. Tack på förhand
/Fredrik
 
Motfråga! Vad har de för spänningssystem i Norge? Trodde det var samma som i Sverige där vi har 400V som huvudspänning (mellan faserna) och därav 230V som fasspänning.



Jag har under helgen försökt att fördjupa mig i Delta och Y samt 1 fas drift på 3 fas motor.
Det blir nog lättast om jag spaltar upp frågorna i siffror.

1. Om det står 400/230 Y Betyder det då att den både går att köras i sverige och norge i Y-läge?
Svar: ?
2. Om det endast står 400 Delta Betyder det då att den går att köras D-Läge i Sverige men inte
i Norge?
Svar:?

3. Jag har fått info på internet att vid enfas drift kan man endast köra en 3-fas motor som har
max effekten 1 KW. På ett produkblad stog det 0,75 KW som max rekomendation.
- Jag har en 4 KW motor som jag vill köra på 1-Fas. Betyder detta att det inte går? Varför isåfall?
Har det att göra med regler för belastningen på nätet eller är det av eltekninskt skäl?
Svar:Eltekniskt.

4 Jag körde 1 fas utan kondensator för riktningen. Detta var väldigt korkat men jag inte visste bättre just
då. Motorn brummade en aning, snurrade, men kom inte upp i ordentligt varv.
- Beror detta felet på att jag saknade konding eller beror det på att den är över 1 kw som effekt?
Svar: Anpassad konding.
5. Om jag nu skall kontrollera lindningen i en 3-fas motor så skall väl varje lindning ha samma ohm-tal?
Då man kopplar loss bläcken ska väl V1, U1, W1 inte ha någon kontakt med varandra?
Svar: Om 3-fasmotorn är Y-kopplad behöver du inte ta bort blecken för att mäta de enskilda lindningarna! Men vid D-koppling måste du!!

Edra svar förgyller min dag. Tack på förhand
/Fredrik[/QUOTE]
 
Motfråga! Vad har de för spänningssystem i Norge?
Jag kanske har förstått detta fel men när jag läst olika trådar på detta forum så har jag förstått
att Norge har 230v mellan Faserna.

Och om man nu kollar på märkplåtarna på motorer kan de vara utformade på olika sätt i en oerfarens ögon. Så jag kanske bara har hängt upp mig på detta och letar efter en märkning som är ointressant i sammanhanget.

Men jag får inte ihop det i mitt huvud.
 
gokm's inlägg blev väldigt fel här men det är nog inte för sent att editera.
Åter till TS frågor.

1. Om det står 400/230 Y så har du förhoppningsvis läst fel. Mer rimligt är D 230V / Y 400 V vilket innebär att den går bra både i Sverige (Y) och Norge (D). Måste direktstartas i båda länderna.

2. Korrekt, vid 50 Hz.

3. Vet inte, men gissar på att kondensatorn brinner.

4. Gissar på kondingen. Din motor måste dessutom vara D-kopplad och avsedd för D 230 V.

5. 2 x Ja.

Edit: Ett foto på din märkskylt vore bra.
 
gokm skrev:
3. Jag har fått info på internet att vid enfas drift kan man endast köra en 3-fas motor som har
max effekten 1 KW. På ett produkblad stog det 0,75 KW som max rekomendation.
- Jag har en 4 KW motor som jag vill köra på 1-Fas. Betyder detta att det inte går? Varför isåfall?
Har det att göra med regler för belastningen på nätet eller är det av eltekninskt skäl?
Svar:Eltekniskt.
Ok. Så är det så att man menar att eltekninskt förlorar man så mycket effekt så att det inte är lönt?
Detta kan jag annars leva med. Det är ju t.o.m så att jag vill få ned effekten på en befintlig motor.

Eller är det så att motorn inte kommer att snurra alls för att den är över 1 KW för att det inte går?


Mitt mål är att kunna köra 1 fas drift på en spannmålsfläkt. Om effekten sjunker för att man just
kör 1-fas drift så är det OK.
Kan man sedan dimmra denna 1-fas vore detta en dröm.
 
Bo.Siltberg skrev:
gokm's inlägg blev väldigt fel här men det är nog inte för sent att editera.
Åter till TS frågor.

1. Om det står 400/230 Y så har du förhoppningsvis läst fel. Mer rimligt är D 230V / Y 400 V vilket innebär att den går bra både i Sverige (Y) och Norge (D). Måste direktstartas i båda länderna.

2. Korrekt, vid 50 Hz.

3. Vet inte, men gissar på att kondensatorn brinner.

4. Gissar på kondingen. Din motor måste dessutom vara D-kopplad och avsedd för D 230 V.

5. 2 x Ja.

Edit: Ett foto på din märkskylt vore bra.

Tack Nu börjar jag förstå så sakterliga.

1. hur hade det varit märkt om det inte var tvunget att direktstartas i båda länderna?

3. Motfråga: EX: om jag nu kör 1 fas och kompenserar med 3x80 UF för 3 KW.
Är det inte så man ska tänka och kommer jag kunna köra 1 fas med denna applikation?

4. Motfråga: Ex En motor som är märkt 230v Delta. Denna kan man köra 1 fas i sverige samt 3 eller 1 fas i Norge?

Jag har tillgång till 2 spannmålsfläktar. Jag skall fota märkskyltarna ikväll och posta dessa här efter kl 17.


Min hjärna börjar gå på högvarv nu Hihi.. :D
 
Kommentar pkt. 1. Bo Siltberg påstår att du måste direktstarta motorn i Norge, vilket naturligtvis är helt fel. Y/D start med Uh (huvudspänningen) 230 V funkar!

Vill du köra motorn i Y med Uh 230V ( =Norge, enl. dej) så blir den väldigt klen och eftersläpningen blir stor ( = varvtalet minskar).

Nya pkt 3. Svar; Nej! En kondensator räcker. Varifrån har du fått 80 uF vet jag inte men att kapacitansen är viktig för att fasvinkeln skall bli optimal och därmed vridmomentet.

Nya pkt 4. Svar; 1-fas, med kondensator, i Sverige,vet ej! 3-fas i Norge, ja. 1-fas med kondensator i Norge, nja. Uf (fasspänningen) är 130V om Uh är 230V. Ungefär som att köra den Y-kopplad, i Norge. Alltså klen och går långsammare.
 
1. Med "inte direktstarta" antar jag du menar YD-start? För YD-start i Sverige ska motorn vara märkt D 400V/Y 690 V och för Norge D 230V/Y 400 V. Så gokm har rätt i att min första exempel går att YD-starta i Norge. Vi kanske skulle försöka hålla oss till ett land, är det Sverige din fråga handlar om?

2. Det är sant att man grovt räknar med 80 uF / kW, men som sagt motorns effekt ska gärna inte ligga över 1 kW. Låt oss invänta GK100 för ett redigt svar!

4. Ja.
 
Eftersom det är en fläkt är motorn troligen så stark som den behöver vara. Om du sänker varvtalet på något sätt som inte innebär att ändra frekvensen så kommer verkningsgraden att sjunka mycket. Det innebär att:
1. Den mekaniska effekten sjunker mycket mer än den elektriska.
2. Det minskade varvtalet gör att motorn får sämre kylning.
3. Som en följd av dessa båda punkter kommer motorn att bli mycket varm.

Kan du sänka effekten på själva fläkten genom att till exempel ta bort några blad kanske det har bättre förutsättningar.

En dyr, men bra lösning är en frekvensomriktare. Om du har tillgång till 17A enfas kan du då deltakoppla motorn och varvtalsstyra den på ett bra sätt med frekvensomriktaren ända upp till maxeffekten. Om du inte har mer än 10A kan du sänka varvtalet på frekvensomriktaren så att effekten sjunker till för den säkringen acceptabla nivåer. Effekten brukar vara proportionell mot varvtalet i kvadrat på fläktar.
 
gokm skrev:
Nya pkt 4. Svar; 1-fas, med kondensator, i Sverige,vet ej! 3-fas i Norge, ja. 1-fas med kondensator i Norge, nja. Uf (fasspänningen) är 130V om Uh är 230V. Ungefär som att köra den Y-kopplad, i Norge. Alltså klen och går långsammare.
Du har ingen fasspänning på 130V i Norge! Det är IT-nät, altså bara 230V mellan faserna, ingen nolla.
Däremot är det ca.130V mellan fas-jord om trafokretsen är utan jordfel.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Och så pågår det en omläggning i vårt västra grannland, så så småningom kommer hela landet att ha samma system som vi.
 
Googla "frekvensstyra elmotor"
 
Fredrik Dmf Johansson skrev:
...

1. Om det står 400/230 Y Betyder det då att den både går att köras i sverige och norge i Y-läge?

2. Om det endast står 400 Delta Betyder det då att den går att köras D-Läge i Sverige men inte
i Norge?

3. Jag har fått info på internet att vid enfas drift kan man endast köra en 3-fas motor som har
max effekten 1 KW. På ett produkblad stog det 0,75 KW som max rekomendation.
- Jag har en 4 KW motor som jag vill köra på 1-Fas. Betyder detta att det inte går? Varför isåfall?
Har det att göra med regler för belastningen på nätet eller är det av eltekninskt skäl?


4 Jag körde 1 fas utan kondensator för riktningen. Detta var väldigt korkat men jag inte visste bättre just
då. Motorn brummade en aning, snurrade, men kom inte upp i ordentligt varv.
- Beror detta felet på att jag saknade konding eller beror det på att den är över 1 kw som effekt?

5. Om jag nu skall kontrollera lindningen i en 3-fas motor så skall väl varje lindning ha samma ohm-tal?
Då man kopplar loss bläcken ska väl V1, U1, W1 inte ha någon kontakt med varandra?

...
Nu har du fått svar på 1 och 2 tidigare men vi kan ju göra det övertydligt med några vanliga begrepp i sammanhanget.

1-2) Ett elnät benämns ofta efter sin systemspänning och då avses huvudspänning dvs mellan två faser i ett trefassystem. För Norge åtminstone i vissa delar 230 V och Sverige 400 V. Finns uttagen belastningsbar nolla kan man skriva för tydlighet tex i Sverige 400/230 V i Norge saknas nollan därför endast 230 V. Så för att se hur man kan ansluta och ev Y/D-starta en motor behöver man bara se till system/huvudspänningen i nätet.

De två spänningar som anges på motorskylten ger direkt högre värdet - Y och lägre värdet - D. För direktstart utan Y/D väljer man då helt enkelt att koppla motorn efter den variant som motsvarar nätets huvudspänning. Om man önskar använda Y/D-start måste motorns spänning i D motsvara nätets huvudspänning dvs märkning Y/D Sverige 690/400 V och Norge 400/230 V.

3) Om du ska kunna använda den kopplingen på ett rimligt sätt måste lindningarna vara utlagda för nätets fasspänning dvs i Sverige 230 V och då en motor 400/230 V. Skulle man av någon okänd anledning vilja köra i Norge mellan två faser går det då givetvis bra under samma förutsättning med motor 400/230 V.

Dina tumregler för kondensatorn stämmer och precis som du sett brukar anges max motoreffekt 0.75-1 kW. Det finns ingen direkt gräns som gör att du inte skulle kunna fortsätta upp till dina 4 kW men i praktiken blir det rejält otympligt med så stor kondensator dessutom inte billigt heller. Så den praktiska gränsen ligger vettigt < 1 kW av flera skäl, de viktigaste är reduktionen av märkeffekten till 70-75% av märkdata samt i många driftfall även startmoment i häradet 1/3-del av det vid normaldrift trefas.

I ditt fall med fläktar skulle inte startmomentet vara begränsande eftersom fläktens moment ökar proportionellt mot kvadraten på varvtalet och ger en lätt start. Hämmande blir däremot effekten som gör att du hamnar i en dålig driftpunkt som gör att motorn går varm om du inte kan förändra själva fläkten mekaniskt tex ta av lite på fläkthjulets diameter e.dyl. Som Avemo nämnde skulle en enkel frekvensomformare vara det bästa och kanske det enda rimliga i ditt fall, frågan är varför du ska köra enfas?

Som kuriosa för pump/fläktdrift är det bra att känna till relationen varvtal-flöde-tryck-effekt den är direkt varvtal/flöde, kvadratisk varvtal/tryck och kubisk varvtal/effekt så effekten sticker rejält om man skruvar på varvtalet.

4) Det beror helt enkelt på att du inte kan köra motorn utan konding och har inte direkt med storleken att göra.

5) Att mäta motstånd över varje lindning eller mellan de tre nätanslutningarna är ok som ett enkelt test som vid skillnader direkt pekar på felaktig motor, komplettera med "meggning" mot jord också. Bättre är om man har möjlighet till en enkel jämförande mätning av induktans istället för resistans, då får man ett mycket noggrant och enkelt sätt att ställa en bra diagnos på motorns hälsa. Principen finns använd i många enkla provare för motorer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Då kanske man kan slå fast att Norge delvis har 3 x 230V! Heja Norge!!
 
Avemo skrev:
Effekten brukar vara proportionell mot varvtalet i kvadrat på fläktar.
GK100 skrev:
Som kuriosa för pump/fläktdrift är det bra att känna till relationen varvtal-flöde-tryck-effekt den är direkt varvtal/flöde, kvadratisk varvtal/tryck och kubisk varvtal/effekt så effekten sticker rejält om man skruvar på varvtalet.
Tack för att du rättar mig. Det brukar finnas en kvadratisk spänningskurva att ställa in i frekvensomriktarna för drift av pumpar och fläktar. Det var den jag tänkte på. Fast strömmen ökar ju också.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.