Vi har precis börjat lägga om taket och passar då på att förlänga takfoten lite för att kompensera för det som försvann när huset tilläggsisolerades.
Till våren kommer fasad och fönster bytas ut också.

Det blir rött lertegel på taket, stående panel med lockläkt som målas med röd slamfärg, vindskivor/knutbrädor/fönsterkarmar/etc. som målas med vit linoljefärg och dörr samt fönsterbågar blir målade med gul linoljefärg.

Vi hade från början tänkt ha tegel på takkupan, men snickarna föreslog att man kanske skulle ha bandfalsad plåt på den istället så det blir så mycket småbitar som måste limmas dit annars.
Vi tycker också att det känns som plåtlösningen är bra ur praktisk synvinkel, men är osäkra på hur det kommer se ut. Vad tror ni?

Entrétaket och den inglasade altanten på baksidan kommer också att få bandfalsad plåt på taket.

Takkupa_2014-12-06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Personligen hade jag nog lagt tegel då det ser med enhetligt ut med resten av taket. Inga problem att lägga tegel där för en kunnig snickare
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
K
Jag röstar också för tegel. Brorsan min har plåt på sina och jag tänker varenda gång jag ser det att han borde ha haft tegel där istället. inget fel på plåt utan det är bara ur estetisk synpunkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.