Jag bor i en bostadsrätt från 1945 där en ca 30 cm tjock bärande betongvägg separerar 2 st rum, och jag skulle vilja sätta in en dörr i denna vägg.

Föreningen godkänner ingrepp i bärande väggar förutsatt att man tar dit en konstruktör som godkänner allt först, men innan jag gör det så hade det varit bra att få en idé om vad det kan tänkas kosta sen att ta hit en betonghåltagningsfirma för att göra själva jobbet?

Så om någon har gjort något liknande jobb eller jobbar inom branschen så vore jag mycket tacksam för eventuell information eller rådgivning! :)
 
Jag kikade på det tidigare i en brf jag bodde i då. Då var det ca. 20 cm tjock vägg. Konstruktören som var och tittade tog lite över tusenlappen har jag för mig och jag fick godkänt att ta hål utan ny bärande konstruktion (stålbalk).
Problemet var sen att hitta håltagningsfirma. De var väldigt dyra men största problemet sen var att de inte kunde garantera att vatten inte rann ut och in under golvet som då var nylagt.
Jag fick någon offert på runt 10.000 kr tror jag men då ingick inte bortfraktning av betong och som sagt så kunde de inte garantera att det itne blev vattenskada så jag gjorde aldrig något nytt hål...
 
Jag fick punga ut med 5000 kr för ca tre timmars jobb (en man), och då var det ca 35 cm yttervägg med håltegel+lättbetong dvs mycket mjukare än din vägg. Då var det fönster --> dörr, dvs rätt simpelt. Jag tror det skulle kosta dig minst 10 tkr.
 
anders07 skrev:
Jag kikade på det tidigare i en brf jag bodde i då. Då var det ca. 20 cm tjock vägg. Konstruktören som var och tittade tog lite över tusenlappen har jag för mig och jag fick godkänt att ta hål utan ny bärande konstruktion (stålbalk).
Problemet var sen att hitta håltagningsfirma. De var väldigt dyra men största problemet sen var att de inte kunde garantera att vatten inte rann ut och in under golvet som då var nylagt.
Jag fick någon offert på runt 10.000 kr tror jag men då ingick inte bortfraktning av betong och som sagt så kunde de inte garantera att det itne blev vattenskada så jag gjorde aldrig något nytt hål...
Det är väl en smaksak kanske, men 10 000 kr tycker inte jag låter ganska billigt. När var detta ungefär?

Eventuell vattenspill på golvet är inget problem här, då det just nu ligger en plastmatta som ska bytas ut efteråt. :)


sulfobus skrev:
Jag fick punga ut med 5000 kr för ca tre timmars jobb (en man), och då var det ca 35 cm yttervägg med håltegel+lättbetong dvs mycket mjukare än din vägg. Då var det fönster --> dörr, dvs rätt simpelt. Jag tror det skulle kosta dig minst 10 tkr.
Hade det varit håltegel+lättbetong så hade jag nog försökt mig på detta själv, men med "riktig" betong blir det helt plötsligt mycket svårare. :(
 
Jag skulle gissa på runt 20 tkr. Det krävs en rejäl klinga för 30 cm btg.
 
Sen att frakta bort betongen är ju ett antal tusenlappar, dom väger ju rätt mycket även om man delar upp dom.
 
Total vikt borde vara ca 1,6 ton. 8 bitar blir 200kg styck. Hoppas du har hiss :)
 
Slitage kostar lika mycket oavsett diameter på klinga.
Rätt pris är c;a 12000kr.
Du kanske får räkna med ett litet påslag för att borra hörnen. 3-4 hål per hörn.
 
12000 Ink moms och borttransport? Låter som ett kap. Lägg upp firmanamnet!
 
För att ge en liten uppdatering på detta; jag behövde nyligen göra ett hål i väggen jag pratar om ovan. Så jag tar fram stora borrhammaren (betongvägg som sagt), men förvåningen lät sig inte väntas när borren gick in i väggen som om den vore av smör. Jag drar då ut borren och ut kommer ett rött pulver; väggen är inte av betong utan av TEGEL!

Föreningen hade tidigare sagt att dessa väggar var av betong, men när jag plockar fram och lusläser planritningarna så är den mycket riktigt av tegel. Jag hade inte tänkt på att dubbelkolla detta innan utan hade utgått från att det föreningen sa stämde, men nu när det är tegel istället för betong så säger jag bara; UNDERBART!
 
Kanon!
 
Jag hoppas att du tar dit en konstruktör iaf innan du gör hålet, så att dom för göra bedömningen om du behöver bära upp det på något sätt, eller om du bara kan öppna upp.

Farligt att leka med bärande väggar om man inte har full koll själv!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.