Hej.
Då familjen kommer att utökas inomen snar framtid skulle jag behöva utöka även boytan..

Jag har idag ett Boro hus från ca -90 på 112 kvadrat som jag funderar på att bygga ut en vinkel på ca 50 kvm på. Jag skulle behöva lite hjälp med att räkna på vad det skulle kosta med följande..

* Grund (Torpargrund har jag idag)
* stomme + resning av densamma
* Tak samt infasning mot befintligt tak.

Resten tänkte jag göra själv.
Inget vatten eller avlopp ska med..

Vad kan det kosta? Det MÅSTE ju bli bra mycket billigare än ett taklyft?


MVH Martin
 
du landar på mellan 120-200 typ kan jag gissa. Beroende på antal fönster och dylikt....men det är inte helt fel att säga 3-5 tusen spänn kvadraten för stomresning och klimatskal...Det finns nyckeltal för kubiken också...men de har jag inte i huvvet..
 
Tack för svaret mr Z.

Hur brukar snickar-firmor i allmänhet vara mot att bara göra en del av jobbet, dvs resa stomme, takstolar osv och inte få göra "klart" jobbet?

 
Det brukar inte vara några problem oftast. Det kan bli lite jidder ang. garantier och grejjer ibland. Men se till att göra knivskarpa gränser mellan kontrakt och engna arbeten så är det inga problem.
 
Ok, tack igen mr Z.. :)

Då återstår bara att försöka ta kontakt med nån som kan rita och göra konstruktionsritningar på det så man kan söka bygglov och pengar..:)
 
Hej .
Nyfiken på hur det går...

Här får du ett tips:

http://www.byggatill.se/

Vet dock inte omdet är ett bra eller dåligt tips..

Pär
 
Hej vdb jo, det går.....:)
Jag har begärt in pris på en snickare som flera i släkten rekomenderat. Har även gjort bygglovshandlingarna klara att skicka in so fort jag får offerten från snickaren.
Hade tänkt att han skulle få göra grund, stomme och tak.

Jag har tyvärr ingen som helst uppskattning på vilken summa pengar det kommer att bli tal om..
 
Själv håller jag på och bygger till ca 70 m2. Ett två vånings som ansluter mot nuvarande 1,5 plans. Plattan på ca 40 m2 la jag ut till en kostnad på ca 80000, har gjort resten själv. Har köpt material för 100000 och fönster för 35000. Huset är helt klart utvändigt så när som på knutbrädor och foder runt ett fönster. Invändigt har jag stående isolering på plats och plyfa som golv. Har lagt 400 timmar. Ett proffs gör det säkerligen snabbare men kostar ca 450 per timme. Mig ger det en kostnad på ca 5000/m2 för en tvåvåningstillbyggnad.
 
sirbo skrev:
en kostnad på ca 5000/m2 för en tvåvåningstillbyggnad.
ok, det låter inte bra tycker jag..:) Iofs, så lär platta på mark (som jag antar att du har?) och tvåvåning vara dyrare än krypgrund och enplan.
Jag hoppas kunna hålla mig på en budget under 300 kkr för 45m2 med en entreprenör för grund, stomme och tak. Det går ju om man kommer under 6500 kr/m2...
 
En granne till oss byggde ut sitt boro hus i somras med ca 30 kvm. De lade till en vinkel på huset precis som du skall göra :D

De gjorde sedan exakt samma bedömning som Er. Att man gör mycket själv. De ville ha med stomme, krypgrund och färdigt tak i snickarens pris. Resten fixade de själva.
Det skilde tror jag de sade ca 70 000 spänn från billigast till dyraste offerten!!!! :surprised:
Totalt fick de visst betala 175 000 spänn för sina 30kvm. Plus allt annat. Säkert lika mycket till för el, värme, inredning, isolering + övrigt byggmaterial.

Så för dina 50 kvm räkna med 200 000 spänn plus lika mycket till ;)
 
Usch Steff, säg inte sådär..:)
Får man fråga vart de byggde? Det lär väl kanske skilja lite inom landet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.