Jag har av Flens kommun ålagts att rena mitt avloppsvatten. Några detaljer nämns inte i beslutet. De hänvisar till studien "Bra små avlopp".

Mitt hus är ett enfamiljshus på 150 kvm som ligger på landet, tre mil från närmaste stad. Avståndet till sjön Båven är ca 500 m.

Trekammarbrunnen töms av slamsugarbil någon gång per år.

Jag antar att det saknas något, ett sista steg i reningen av avloppsvattnet.

Hur skall jag gå tillväg, steg för steg, för att lösa detta problem?

Mvh

Wilhelm

 
Det stora problemet är fosfor & kväve som finns i urinen...detta kan man delvis åtgärda genom olika marbäddslösningar. Kolla på Råd & Röns hemsida om tester av avloppanläggningar så får du säkert bra tips...
http://www.radron.se/templates/test____3774.asp
 
Jag tycker att du har fått väldigt dålig information av kommunen! Det borde vara förtydligat exakt var det är i din anläggning som det brister. Det mest troliga är att infiltrationen är otillräcklig. Men du ska absolut ta kontakt med dem för att få råd hur du ska gå till väga. Det vore till exempel onödigt om du bestämmer dig för en viss typ av lösning, ansöker om detta och sedan får avslag då just den lösningen inte är godkänd i Flens kommun!
 
Börja med att kolla om de har rätt info om dig. dvs att ni har en trekammarbrunn.

Det har hänt att de har trott att man inte har det och skickat ut krav för att sen säga ojdå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.