Vi står inför att köpa hus och det är inte utan lite illamående och magvärk. Så sjukt mycket pengar och så mycket som kan gå fel. Iaf: huset är i ett helt ok skick men tvättstugan har en förmodad fuktskada så det vill vi naturligtvis åtgärda och renovera - speciellt som husets enda dusch finns just där. Sen har vi en klämrings-problematik i badrummet så även badrummet bör åtgärdas. Jag är inget proffs på sånt här men jag gissar på att vi pratar om 150-200 000:- för dessa två? Sen vill vi ju göra ytkiktsrenoveringar i form av lackade köksluckor, tapeter, nya golv osv. Det drar iväg.

Hur finansierar gemene man sådana här renoveringar? Efter att kontantinsatsen är betald har vi inget utrymme till detta. Bör vi backa och satsa på ett annat hus? Eller går det att låna till sådana här saker till bra ränta? När sakerna är åtgärdare kommer värdet ligga på ca. 300 000:- mer än vi får ge för det...
 
Om ni kan låna pengar, renovera och sen värdera upp för att få de senaste lånen inbakade i bottenlånet kan det ju vara ett alternativ. Vi har varit "tvungna" att låna extra pga att vi måste åtgärda vissa saker innan vi hinner spara ihop pengar till det, men det var medräknat från början och därför inget problem för banken heller.

En fuktskada lär ju behöva åtgärdas fort men ytskicksrenoveringar borde ni kunna vänta med tills ni har pengarna. Prioritera det som måste göras och dra på resten.
 
Jag har gjort på båda sätten.

För stora och dyra renoveringar som jag inte kunnat finansiera med sparpengar har vi haft en renoveringskredit. Sedan har huset värderats om och krediten omvandlats till bolån.

När det gäller mindre renoveringar så har vi finansierat det med besparingar. Varje månad sätter vi av en summa pengar till bostadskostnader. Det som blir över efter drift, ränta och amortering går till underhåll och förbättringar. När vi betat av det mesta av renoveringsskulden så kommer vi att öka amortering och sparande istället. Amorteringen kommer vi nog att lägga på en 40-50-årstakt, och när barnen flyttar om ~20 år så ökar vi takten så att lånet är borta när vi går i pension om ca 35 år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Har också gjort båda delarna
Lånade till större renovering + friköp av tomt och sen andra renoveringar sparar vi till.
Speciellt "ytrenoveringar" känns nog sånt som man inte ska ta lån för utan spara till.
Fixa inget som fungerar är väll rådet om ekonomin inte tillåter stora utsvängningar.
 
Har blivit en härlig renoveringshysteri nu för tiden, bra för oss hantverkare...:p

Varför inte bara flytta in och leva, huset kommer inte att rasa över en natt.
Spara, känn efter och förbättra efter behov. Livet är fullt av utgifter, jobbigt om man lagt för mycket
på huset och inte har råd att leva....
Fuktskadan ska ni givetvis kolla upp så att det inte förvärras.!
 
  • Gilla
asaleo och 1 till
  • Laddar…
Ja många är alldeles för snabba med att flytta in i ett hus sen blåser man ut allt för att få ha sin "egna stil".
Många gånger kan man kalla det kapitalförstöring
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
R
Jag pröjsade 45% av huset ur egen ficka, sen renoverade jag själv allteftersom pengar rullade in.
 
Husplaner behöver du inte ha sån ångest för, det är kul :) Och på längre sikt alltid en bra investering. Enligt min personliga uppfattning är det svårt att göra en dålig husaffär såvida man inte helt lämnar bort sitt förstånd när man köper, eller att man blir helt grundlurad. Kanske finns de som har andra uppfattningar, men det här är min.

Vad gäller renoveringar så kan jag visserligen bara tala för egen del, men banken sätter ju vissa grundregler som gäller för alla. T.ex så får du bara låna maximalt 75 - 80% av vad huset är värderat till. Det skiljer några procent mellan banker, men generellt är det 75% efter finanskrisen 2008. Oftast vill ju säljaren ha betalt för huset till sitt fulla värde, vilket betyder att du inte får köpa det under värderat pris - och då finns heller inget utrymme att låna till renoveringar såvida du inte tar Blanco-lån (lån utan säkerhet) eller lån med andra säkerheter. Det kan bli dyrt, och brukar ofta vara dig till last vid eventuella framtida bankaffärer.

I min mening är det därför bäst att tänka före. Köp ett hus som ger er utrymme att spara ihop till renoveringar. Gör det viktigaste först och tänk gärna strategiskt - vad skulle en potentiell köpare värdera? På så vis kan du höja värdet på huset, och därmed skapa mer utrymme att låna mer på huset för att ha råd med fler investeringar. Ekorrhjul!

Sen ska man alltid tänka sunt med finanser. Låna aldrig mer än du har råd med, och köp inte ett hus du inte har råd med. Självklart kan tyckas, men det är alltför många som hamnar i fällan. Och tänk heller aldrig att du ska renovera allting samtidigt, då blir det bara kaos och kanske t.o.m "arga snickaren" ;)

Sammanfattningsvis; Används ditt sunda förnuft och lita på din magkänsla, som i alla situationer i livet. Var inte rädd för husköp, med tiden kommer du inse att ju längre du bor där, desto enklare blir det med allting. Både renoveringar (man lär sig med tiden) och ekonomin (inflationen gör sitt). Kör så det ryker!
 
Jag renoverar allt eftersom pengarna rullar in. Nu har jg iofs ett sånt jobb där jag kan jobba fler timmar om jag vill ha mer pengar. Alla har ju inte den möjligheten. Fuktskadan får du ta itu med men de andra kan du ta när de finns pengar över. Mitt mål är att inte låna till något mer än bottenlånet, hittills har de lyckats även fast jag bytt alla fönster till Alu, gjort om köket, utebelysning, klädkammare och till sommaren blir de en badrumsrenovering. Och detta på bara 18 månader :)
 
Har man dåligt med pengar kvar efter husköp och huset är i behov av renoveringar skall man som ni tänka efter mer än en gång.
Kan man själv göra renoveringar som stämmer med branschreglerna eller måste man anlita entreprenör?
Kolla före köp vad sakerna kan kosta att renovera, måste det renoveras nu eller kan vi vänta utan att få ökade kostnader.
Ökade kostnader kan vara som vattenläckage genom tak väggar eller golv.
Kan också vara genom våtrumsisoleringen mot fukt i våtrum som exempelvis nergångna våtrum, slitna.
Fundera eller ta reda på vad ett nytt hus kostar, skattemässigt, inga renoveringsbehov eller renovering på många år osv...
Ja tror ni förstår, men samtidigt gör en analys av vad jag nämnt om vad det kostar er att göra de renoveringar som behövs och vilka ni själva kan bistå med
Tänk också på att saker kan få vänta tills ni får in vinsten på tipset?

LEnnart
 
Jag måste påminna er om att det är mycket viktigt att ni själva anlitar en besiktningaman som
gör en Överlåtelsebesiktning åt er.
Lita aldrig på en säljare besiktning, den kan vara färgad av att säljaren har betalt besiktningsmannen.

LEnnart
 
Vi har bott i vårt hus i tre år och i början renoverade vi bara ytskikt och pengarna kom ut egen ficka så att säga. Vi målade, tapetserade, byggde nytt trädäck runt poolen satte in en täljstenskamin osv. Dessa renoveringar tillsammans med en gynnsam värdeutveckling gjorde att vi i år fick en högre värdering som möjliggjorde en mer omfattande renovering med nya fönster, dörrar och renovering av garaget som visade sig ha en fuktskada i taket. Det i sin tur ledde till en ännu högre värdering som ledde till bättre villkor hos banken. Lägre lånekostnader vilket gör att vi nu kan spara mer.

Det jag vill ha sagt är väl det som många redan har sagt. Skynda långsamt! Man märker först efter ett tag hur man verkligen vill ha det. Blåser man ut allt direkt innan man har bott in sig så tror jag risken är ganska stor att man kommer att störa sig på fler saker än man skulle göra om man verkligen har känt efter lite innan man börjar renovera.

Vi hade säkert varit lite snabbare om det inte vore för att vi har fått två barn sedan vi flyttade in. Men jag är glad för att det fick oss att dra ner på takten med huset för hade vi kört på vår ursprungliga plan hade vi ångrat oss nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.