Hej,

Är osäker på hur man sätter i silkonbehållaren i denna patronspruta? Har aldrig gjort det - och förstår inte hur man ska göra? Jag hade tänkt göra en "utbuckling" av silikon i badrumsväggens nedersta del mot golvet för där har det uppkommit svartmögel sedan tidigare på grund av dåligt utfört jobb sedan tidigare.

Men är alltså osäker på hur man ska göra sätta i behållaren. Tacksam för hjälp!


Silikonspruta.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Silikonspruta 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dra tillbaka det svarta handtaget.
För in patronen med pipen först, vinkla in bakdelen sen.
Pumpa ett par ggr och den sitter fast.
 
bild.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart pil, tryck in den silvriga grejen.
Röd pil, dra tillbaka svarta ploppen hela vägen.
Grön pil här för du in pipen på behållaren sen trycker du bara in tuben i behållaren.
 
  • Gilla
Piaander
  • Laddar…
Du ska hålla inne den silvriga samtidigt som du drar tillbaka annars går det inte att dra bak den
 
T
TS måste väl skoja med oss:wow::confused:
 
  • Gilla
hantverkare1 och 1 till
  • Laddar…
Pelle Ebertsson skrev:
...
Jag hade tänkt göra en "utbuckling" av silikon i badrumsväggens nedersta del mot golvet för där har det uppkommit svartmögel sedan tidigare på grund av dåligt utfört jobb sedan tidigare.
...
Har du köpt silikon av rätt kvalitet?
Det finns s.k. badrums-, våtrums- eller sanitets-silikon som står emot mögel lite bättre.

Men inget silikon är särskilt motståndskraftigt.
Rengöring och ventilation, så det får torka ut ordentligt är det enda som hjälper i längden.

Förresten: Tag med sprutan tillbaka till affären så visar de dig säkert hur den fungerar.
 
Redigerat:
Är det redan silikon där du tänkt lägga på ny så fäster inte det, silikon på silikon går inte
 
tank77 skrev:
TS måste väl skoja med oss:wow::confused:
Ja det känns ju faktiskt som så... :x

Inte för att det är raketforskning men kan man inte ens få in tuben i sprutan så är frågan om man ens klarar att lägga en silikon som ser något ut... ;)
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Det är faktiskt riktigt svårt att lägga en snygg fog. Är man dessutom inte van vid sprutan och har en spruta som inte släpper trycket kommer det inte att bli bra. Det ser jätteenkelt ut när proffsen gör det men det är faktiskt väldigt svårt att få det snyggt o jämnt.
 
  • Gilla
DOMUS
  • Laddar…
När jag ska få en snygg siliconfog lägger jag ner mest tid på maskeringen.
 
Har lagt ett tunt lager längs tre sidor nu där svartmöglet var som värst. Silikon-antimögel. Bara strukit med pekfingret för att jämna till. Antar att jag behöver göra lagret något tjockare - och hur gör man sedan för att få det jämnt och fint?
Ni pratade om maskering? Har inte så många verktyg.
 
Pelle Ebertsson skrev:
...
Ni pratade om maskering? Har inte så många verktyg.
Maskeringstejp.
 
Pelle Ebertsson skrev:
Bara strukit med pekfingret för att jämna till. Antar att jag behöver göra lagret något tjockare - och hur gör man sedan för att få det jämnt och fint?
Du ska inte hålla på och lägga lager på lager utan enbart ett lager. Jämt och fint gör du det direkt efter det att du lagt ut fogen. "Sedan" är det för sent. Maskeringstejp kan som sagt vara ett bra hjälpmedel. Ett finger blött i diskmedelsvatten kan användas för att "dra ut" fogen. Det finns även speciella "skrapor" i något silikonmaterial som kan användas för att forma fogen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.