Hej,

Vi har hittat en stor tomt (beteshage) strax utanför en medelstor stad som vi vill bygga på. Den ligger mellan själva stadskärnan och nästa tätort, utanför planlagt område och privat ägare som kan tänka sig stycka av.

Då jag misstänkte att kommunen inte vill att folk ska bygga egna hus så ville jag innan jag skickade in ansökan om förhandsbesked kolla upp vad de tyckte om min planer.

Sagt och gjort, fick svar omgående att de (bygglovsenheten) gemensamt inte anser det är lämpligt att bygga där pga att de vill hålla bebyggelsen samlad av tekniska skäl såsom sophämtning och VA.

Längs den aktuella vägen ligger flera bostadshus samt det finns kommunalt VA. Tomten ligger 2-3 minuter utanför ett stort tättbebyggt område.
Dessutom är det mycket svårt att få till fler tomter i området då kommunen äger mycket av marken runtomkring, det finns svinstallar samt järnväg som begränsar möjligheterna till vidare bebyggelse. Därför ser jag inte att det skulle kunna byggas mer, och på så sätt inte påverka sophämtning eller VA.
Och om det är helt kört, då borde man ju inte kunna bygga på några mil runtom stadskärnan då allt borde falla under det?

Vad säger ni, är det bara å lägga ner?
 
Redigerat:
Ska verkligen sopbilen få bestämma vart man ska få bygga hus? Att du kan få ta en promenad med soptunnan kan jag ju förstå men inte ska de få stoppa ens byggplaner.
 
Näe det första svaret som sagt kändes bara förvirrande. Vet fortfarande inte vad som gäller. Som det känns på dem så får man ju inte bygga nånstans i hela kommunen.

Vad tror ni, ska man skicka in och överklaga till länsrätten när man fått beslut? Deras enda motivation är ju att de vill samla bebyggelsen. Runt huset ligger det 10 fastigheter på en 800m lång väg som går ut från en något större väg.


Från mig

Vi talades vid idag den 2/12 ang att ansöka om förhandsbesked på fastigheten **** 10:1 som ligger längs ****svägen.

Kommunalt VA finns längs vägens fastigheter vilket är tänkt att användas.
Jag har även pratat med **** som skickat över buller-kartor på området och ser inte nåt problem om huset ligger utanför gränserna.. Vi har valt att lägga tomten på ett ställe där medelbullret ligger en bra bit under gränsvädet (som eventuellt ska höjas mer efter nyår).
Vad det gäller toppnivån så har vi placerat huset så att det ligger på godkända nivåer, se bifogad karta:
Topp_buller_hus är tomten inritad med ljusblått. Huset är inritat med mörkblått.
Den röda rektangeln har jag ritat och kan bortses ifrån, den säger inget (ville ha en mer detaljerad karta av Maria bara)

Ang. jordbruk så finns det ett svinstall på ca 450m avstånd. **** pratade om 300 meter så det är inte heller något problem.

En första kontakt har tagits med ägarna och de verkar positiva.
Då det är en del träd längs vägarna bör inte någon granne se vårat hus från deras fastigheter.

Ser fram emot att höra av från dig och hoppas på positiva nyheter :)!
Från kommunen:

Jag och de andra handläggarna och inspektörerna du har varit i kontakt med på bygglovsenheten har diskuterat din förfrågan angående förhandsbeskedet för ***** 10:1 så att du kan få ett bra och genomtänkt svar. Vi kom fram till ett gemensamt ställningstagande där alla är överens om att det inte är lämpligt att bygga enligt ditt förslag. Bland annat vill vi hålla bebyggelsen samlad av tekniska skäl såsom sophämtning och VA-försörjning. Bullret som du sa är inget bekymmer, men det är bara en av de frågor som ses över när vi handlägger förhandsbesked där förutsättningarna för att bo och bygga ska finnas för kommunen invånare. Därför bedömts området inte som lämpligt. Detta gäller också för fastigheten ***** 17:1, som har den ytterligare komplikationen att marken tillhör kommunen. En ansökan om förhandbesked kommer antagligen bli avvisad på dessa två fastigheter. Vi rekommenderar att du funderar ut någon alternativ lösning och om du vill får du gärna söka på befintliga fastigheter som finns tillgängliga i området.
Då svarade jag

Från mig:

Som jag förstår det är det med andra ord i stort sett omöjligt att få förhandsbesked längs hela ****vägen eller någonstans lantligt runt om ****?
Du nämner sopphämtning och kommunalt VA som problem. Kommunalt VA finns i fastigheterna runtomkring, varför kan man inte ansluta en fastighet till? Eftersom kommunen äger mycket mark och tåget går där, gör att det blir mycket svårt för fler att försöka hitta lämpliga tomter, och då kan bli någon kännbart ökad sopphämtning? Det ligger ju redan flera fastigheter längs vägen. **** byggs ju ut och ökningen av både soppor och VA blir ju i sammanhanget liten för området?

Du nämner en alternativ lösning, men isåfall undrar jag om det ens är värt att titta på en tomt som ligger inom 1-2 mil från stan då de också måste falla bort pga VA och sopphämtningsbiten?
En stor anledning till att vi behöver närheten till **** stad är att jag är med i ***** och måste ha max 15min till station, så frågan är egentligen om det är möjligt att hitta en tomt inom det området?
Från kommunen

Det man tittar på i förhandsbesked är om det blir någon typ av by eller samling av byggnader, småsamhälle för att tex. de tekniska bitarna som kommunen sköter år invånarna ska fungera enklare. Detta är en av de viktigaste punkterna vi granskar och meningen är inte att fastigheterna ska vara utspridda en och en utan vi strävar efter sammanhållen bebyggelse även utanför planlagt område. Om det hade gällt till exempel ett lantbruk finns det skäl av miljösynpunkt att låta den ligga längre bort från andra bostäder (pga. lukt, gödselspridning, djurhållning osv). Förslagsvis kommer det bli ca 50 tomter ****där det är lämpligt att bosätta sig och bygga. Enligt översiktsplanen för **** kommun finns det tankar på att exploatera runt de områden ni letar fastigheter kring det är också en av andledningarna till att vi på bygglovsenheten borde avvakta. Kommer det detaljplaner för området i framtiden kan det vi beviljar lov för nu inte stämma översens med det som stadsutvecklarna planerar längre fram. Hoppas ni hittar någon lösning!
Från mig

Tack för du tagit dig tid. Tyvärr tilltalar det inte oss att bo i områden likt *****, ******, ****** etc utan vi vill komma ut lite och förhoppningsvis bo på en tomt större än ~1000kvm.
Men då vet jag att vi inte behöver lägga mer tid eller energi på att fundera mer kring våra drömmar som vi har idag.
 
Redigerat:
Omöjligt att veta om kommunen gör rätt eller inte. Svar på det får du bara om du söker förhandsbesked och överklagar beslutet.
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
Jo det förstår jag, men tycker deras första svar var så konstigt, känns som de bara inte vill ha fler där för de kanske nån gång vill bygga nåt där. Men det kommer inte gå och bygga mer än nåt enstaka hus möjligen då järnväg/motorväg samt att kommunen äger marken i stort sett omöjliggör detta.

Har inte hunnit gå igenom mycket mer än ett år tillbaka men hittade där ett fritidshus som blev godkännt 5 km från aktuell fastighet tidigare iår. Säger kanske inte så mycket.
 
Mina funderingar (inga givna sanningar)

Kärnan i kommunens svar till dig är ju trots allt att man är negativ till enstaka fastigheter, utspridda helt planlöst,
för de är svåra att hantera när det gäller samhällets service.
Du nämner vatten.
Hur är det med avlopp
elledningar
tele
bredband
post
slamtömning
kollektivtransporter
skolskjuts
hemtjänst...

Jag har full förståelse för att kommunen vill få ihop bebyggelsen för att få en vettig infrastruktur.
Bor själv ute på bonnvischan, men här gjordes en detaljplan med sex nya tomter (förutom två existerande),
och man gick in och analyserade konsekvenserna när det gäller infrastrukturen.
Det är väl något liknande de tänker göra med de 50 tomterna de nämner i ditt citat.

Förslag: Köp en gammal bondgård. Finns i alla storlekar, ofta med marken avstyckad.
Och de läggs ner på löpande band. Där kan ni härja fritt :)
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
Tack för kloka tankar och funderingar!

Tror mest det handlar om att fastigheten ligger precis brevid stan, en halvstor väg skiljer detta område mot ett mycket tätbebeyggt område där de kommer anlägga 50 tomter till hösten som det ser ut.

Kommunalt VA finns, likadå allt annat såklart. Vägen vi vill bygga på rymmer som sagt ca 10 hus och är ca 800m.
Denna väg i sin tur ligger längs en ca 6km lång väg mellan två tärtorter. Vägen har hus längs med vägen och mycket jordbruk. Stan har dock börjat växa åt detta håll men hålls tillbaka av en stärre motorväg.

Så att det skulle vara tekniskt svårt tror jag inte och vägen är mycket populär med huspriser över 2miljoner. Få hus säljes tyvärr :/
 
O
Kommunen kan vara roliga ibland... Problemet är som jag förstår att det ligger utanför planlagt område...
Men när andra intressanta områden... Jag har en kompis som hade liknande problem.... Där skyllde de på att brandkåren inte kunde komma fram... Det var en rolig ursäkt för att grannarna mitt emot hade byggt stora trevliga hus...
Det var alltså bara en dålig ursäkt... Men i det här fallet så var det så att hans sida av vägen var utanför planlagt område.... Så de brukar kunna komma på en del ursäkter men är det utanför planlagt område så kan det bli problem och smälla upp en kåk på 100-200 kvm... tyvärr...

När det gäller kommunalt VA så är det så där roligt att bara för att grannen har så innebär det inte att man kan ansluta sig till det...
 
Intressant tråd som vattnar på min kvarn om hur tjänstemän stimuleras av maktutövning. Rent praktiskt vill jag varna litet för vägbuller oavsett mätvärden mm. Vi lämnade ett kanonfint boende för 10 år sedan då det inte gick att föra ett vanligt samtal utomhus på vår tomt. Inne märktes inget tack vare moderna fönster m.m. Avstånden var mindre än vad TS beskriver men när vi sökte nytt boende valde vi bort allt där vi såg och hörde större stråk än byvägar. Sedan är ju människan sig själv närmast, inte minst vi som bor idylliskt på landet utan gatubelysning mm. Så vi håller alltid emot när avstyckningar inom synhåll kommer på tal - det är egoistiskt och kanske något att tänka på och prata med den närmaste omgivningen in spe innan affären. Det kan ju också vara ömsesidigt att se vilka grannar det kan bli frågan om. Av trådarna här kan vi se allt från idyll till h.....te när det gäller grannsämja. Till sist, svinhus, tja, ibland undrar man varför en del hus är litet lägre prissatta än andra utan synbara skäl. Fler än en gång har jag, nyfiken som jag är, sett att det finns just ett svinstall i området.
 
O
Hur man störs av ljud är väldigt subjektivt....
Det är därför viktigt att man funderar på hur man själv störs av ljud... För oavsett rätt eller fel, störs man av ljud så störs man... Vissa kan sitta bredvid en motorväg och inte störas alls... Medans andra kan sitta i ett ljudisolerat rum och klaga på att man störs av sin egen andning... Man vet bäst själv vem man är! Som skrivits ovan...
Det är ett bra tips att tänka på ljudnivån...
 
När jag läser det här så funderar jag över om tjänstemännen har klart för sig att det redan finns såpass många hus inom relativt litet område. Jag kan förstå argumentet att de inte vill ha alltför utspridd bebyggelse. Men här skulle det ju snarare innebära en förstätning av redan existerande bebyggelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.