Hej!

Frågan har säkert ställts tidigare, men jag testar att ställa den ändå. =)

Jag har i dagsläget en Vera Lite men stör mig på att alla appar och liknande måste gå via företagets molntjänst, jag vill inte vara beroende av en extern part för fjärrstyrningen hemma. Utan jag vill att allt ligger "inhouse" med valet att använda molnet ibland.

Finns det någon färdig box för det här eller är det att kämpa sig in i openHAB världen (testat men känner inte att jag riktigt har tålamodet) som gäller?
 
Jag kör Domoticz med en Aeon USB Z-Stick 2 som controller, är du lite händig med IT (typ sätta upp DMZ) och helst har fast IP så funkar det utmärkt utan "molntjänster"
 
Hmm, undra hur jag kunde missa den.

Är någorlunda händig, bara lite slö så jag känner inte för att hacka en massa i configfiler utan vill ha ett hyggligt färdigt GUI med backend som lirar ihop.

Har tyvärr växt allt för mycket hackande på senare tid. =)
 
Tror det tog mig 35 minuter att sätta upp Domoticz på en win 7 burk som ändå stod och snurrade, finns appar till både iPhone och Android, bäst ät nog Pilot till iPhone, du an även koppla på Geofancy..
Det absolut bästa tycker jag nog ändå är att om du nu har en vera så sätt upp Domoticz som secundär så styr du med vem du vill. Domoticz kan du välja på att använda simpla Blockly eller mer avancerade lua script.
Har själv en Fibaro HCL som primär som jag egentligen inte använder annat till än att konfa enheter och ha som reserv (köptes först)
 
Lutar åt en RPi med nya Razberry:n. Har klurat länge på en RPi och det här känns ju som ett vettigt skäl. =)

Tänkte nog inte primärt att använda den som sekundär controller utan som en ersättning till veran eftersom jag inte är helt nöjd med andra saker med den förutom att man måste studsa via externa servrar.
 
Apropå det här med fast/dynamisk IP för övrigt. Om man har en router med inbyggd dynDNS-funktion (ASUS RT-N56U har det, bland annat) så kan man få en dynDNS-adress (*.asuscomm.com) som man kan nyttja för att komma åt sitt nätverk utifrån.
Man kan såklart ha något annat som håller koll på dynDNS:en med, t.ex. en Raspberry Pi (bara att installera no-ip.com:s DUC och skapa en adress). Så det skulle ju passa bra i ditt fall!
 
Gralq skrev:
Jag har i dagsläget en Vera Lite men stör mig på att alla appar och liknande måste gå via företagets molntjänst, jag vill inte vara beroende av en extern part för fjärrstyrningen hemma. Utan jag vill att allt ligger "inhouse" med valet att använda molnet ibland.
Vet inte om jag missförstår dig, men Vera behöver inte någon molntjänst. Du kan likagärna sätta upp en openvpn lösning för att komma åt ditt hus utifrån, om du inte vill vara beroende av Veras phone-home lösning.

Även appar kan du installera manuellt, och backuper kan skapas lokalt. dock kan du inte få någon remote-support från Vera Inc. såklart.
 
magnusopus skrev:
Apropå det här med fast/dynamisk IP för övrigt. Om man har en router med inbyggd dynDNS-funktion (ASUS RT-N56U har det, bland annat) så kan man få en dynDNS-adress (*.asuscomm.com) som man kan nyttja för att komma åt sitt nätverk utifrån.
Man kan såklart ha något annat som håller koll på dynDNS:en med, t.ex. en Raspberry Pi (bara att installera no-ip.com:s DUC och skapa en adress). Så det skulle ju passa bra i ditt fall!

Bra att jag har koll på mina prylar här hemma..
Har en RT-N66U och även den verkar Asus DDNS, så då slipper jag ju klura på det i första taget om det skulle behövas. Även om vi har statisk IP här i området. =)
 
vespaman skrev:
Vet inte om jag missförstår dig, men Vera behöver inte någon molntjänst. Du kan likagärna sätta upp en openvpn lösning för att komma åt ditt hus utifrån, om du inte vill vara beroende av Veras phone-home lösning.

Även appar kan du installera manuellt, och backuper kan skapas lokalt. dock kan du inte få någon remote-support från Vera Inc. såklart.
Du förstår mig inte fel, däremot så verkar jag ha någon läcker bugg som gör att jag ibland inte kommer åt min vera lokalt utan jag måste logga in via getvera.com och ansluta remote... Efter det funkar det att ansluta lokalt ett tag (cookies?).

Tydligen fler som lider av det och även om det nog finns en fix (har bara googlat lite) så är jag lite less. =)
 
Gralq skrev:
Du förstår mig inte fel, däremot så verkar jag ha någon läcker bugg som gör att jag ibland inte kommer åt min vera lokalt utan jag måste logga in via getvera.com och ansluta remote... Efter det funkar det att ansluta lokalt ett tag (cookies?).

Tydligen fler som lider av det och även om det nog finns en fix (har bara googlat lite) så är jag lite less. =)
Aha, ok du är less! :) Det är ju en annan sak... Dock har jag inte hört något om att veror försvinner lokalt. Eller kanske; om man har "automatisk upnp" kryssrutan vald, så kan andra nätverkskomponenter få spunk.
Har ej någon koll på UI7, dock. Kanske är den du kör.

Du kan avända Veran som modem tillsammans med openhab, antingen mha plugin, eller som direktmodem. Men det kanske du redan har koll på.
 
Japp. ;)

Det funkar hyggligt i avancerat läge i ui6 (som är ui5?). Går jag direkt in i förenklat ui6 läge är det dock kört i 90% av fallen. UI7 vågar jag inte röra med tång än, men jag ska kolla ifall jag har lyckats kryssa i något för mycket.

Jag har testat openHAB lite men tycker att det är för mycket småpill med att bygga upp all config från grunden i filer. Är slö som sagt. :p
 
Vem är inte slö!!!?

Dock är ju UI6 en bastard utan dess like. Tror att UI7 är bättre, och vet att UI5 är stabilare. UI6 skulle *jag* inte ta i med tång. :)

Fast jag planerar för egen del att hoppa till openhab, dock saknas det en del funktionalitet i deras sonosplugins, som jag inte vet hur jag skall hantera. (Say och kanske även grouping(?)).

Julledigheten är bokad för lite omstrukturering...
 
Gralq skrev:
Hej!

Frågan har säkert ställts tidigare, men jag testar att ställa den ändå. =)

Jag har i dagsläget en Vera Lite men stör mig på att alla appar och liknande måste gå via företagets molntjänst, jag vill inte vara beroende av en extern part för fjärrstyrningen hemma. Utan jag vill att allt ligger "inhouse" med valet att använda molnet ibland.

Finns det någon färdig box för det här eller är det att kämpa sig in i openHAB världen (testat men känner inte att jag riktigt har tålamodet) som gäller?
Jag är inte med på vad du menar med "molntjänst" för fjärrstyrningen hemma... och appar som går via molntjänster.

Du kanske tänker på att du använder mios servrar för att externt koppla upp dig mot controllern (Vera Lite) som du har i ditt hemma-lan? När du är hemma så ansluter du ju direkt mot din controller genom att ange LAN-adressen. Vill du så kan du ju konfigurera din router att den har en NAT-anslutning till din Vera och då kan du komma åt den via routerns externa IP-adress alternativt värdnamn ifall du har någon tjänst typ dyndns eller liknande eller kanske du kör en egen DNS-Server för din egna domän där hemma. Då har du ju allt "inhouse". MIOS appar laddar du ju hem en gång och uppdaterar vid behov. Det är ju inget annat än programvara som exekverar lokalt i din controller.
 
Precis som tidigare bidragsgivare så har du inget tvång mot Vera's servrar. Det har inte Fibaro heller. Men båda dessa tillverkare har satt upp gateways för att man skall kunna komma åt sin Vera/HC2 remote utan att behöva veta hur man sätter upp en VPN eller liknande.

OpenHab är även jag lite smånyfiken på.... Vem vet vad som händer... Men just nu sitter jag nog ned i båten, HC2, och för ovanlighetens skull ändrar jag inte på min produktionsmiljö - har massor av skisser och idéer om vad jag vill göra, men som sagt, någon gång måste man våga sitta tillbaka lutad och bara njuta!
 
Mjo, jag vet det. Men som jag nämnt tidigare så hamnar väldigt ofta i vinkelvolten när jag försöker komma åt veran lokalt, vilket tvingar mig att gå via extern inloggning.

Kanske ska testa UI7 och se hur det går...

Jag labbade lite kort med openHAB och det kändes spontant som att det skulle ta mer tid än vad jag är villig att lägga.
Just nu testar jag lite med Domoticz och DomotiGa (som har stöd för mysensors, woho!) och ser hur det funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.