Har haft det väldigt körigt på senaste mycket jobb och skit och hade lite vvs jobb kvar i källaren att göra.
Då jag inte kände att jag hade tid att fixa det själv valde jag att anlita en röris till jobbet.

han var här i tisdags och fixade det.

Nu när jag kom hem i kväll efter en veckas distans jobb och skulle titta vad han gjort så har han dragit rören där jag inte ville. (Visat och förklarat för han vart jag ville ha rören och varför innan)

Vattnet avstängt så jag släppte på vatten lite lugnt och försiktigt samtidigt som jag hade en kran halvt öppen.
hör hur det börjar droppa från en av kopplingarna direkt när vattnet kommer på.
tar en lite närmre titt och känner på muttern till röret då får jag en vatten stråle i huvudet jo tjena inte spänt riktigt så stänger av vattnet spänner den. på med vattnet tittar lite ser ok ut.
går upp för att duscha hann upp i källartrappan då hör man det psshhhhh vad fan är det nu då springer ner och ser att ett rör helt delat sig från koplingen och det sprutar vatten minst sagt runt omkring.

Är en herre runt 60 som jobbat hela sitt liv som röris som gjort detta och haft en större firma på orten med.

Ska man go ta det?
fixa det själv i helgen och hålla käft eller ringa han?
 
  • DSC_0012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Ring han och berätta vad som hänt. Vem testar inte sina kopplingar eller annat man gör? Be han gå i pension om han inte har någon bra förklaring.

Kräv prisavdrag för den dåliga kvaliten ...
 
  • Gilla
  • Arg
matsgran och 2 till
  • Laddar…
Tycker om du har betalt för jobbet, då kan du säger hur du vill har det. Är det kompishjälp, så skulle jag hålla tyst och fixar själv. Om jag kunde.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Det är ett Vit som snö betal jobb.
har dock inte fåt någon räkning ännu ju
 
  • Gilla
Inna med döttrar
  • Laddar…
Ring direkt läcker det är det uselt gjort och ska göras om.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Har du köpt något material själv eller har rörisen fixat allt?
 
  • Gilla
Lasse64
  • Laddar…
PEX rören (isolerade) som kommer från golvet har jag själv dragit men köpt dom av samma rörmokare. (LK allt)
Resterande har han fixat.
 
Gör om, gör rätt, skäms.

Ta snacket med VVS-herren direkt och säg åt honom att fixa det som du förklarade att du ville ha det från början. När han har dabbat sig sådär så borde han kräla i skam och inte tjafsa om det.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
Krilleman
Det är mycket konstigt här om rörisen redan har varit på plats och tittat på installationen! Jag har jobbat länge med just LK:s sytem och jag är lite undrande över detta:

Varför har han inte monterat LK fördelarkonsol?

Varför har han använt olika fabrikat på alla klämringskopplingar?

I hans val av klämringskopplingar får man inte använda LK kopplingsset. Conex ska det vara!

En av kopplingarna är gammal. (Rak 22xR20 i den undre fördelaren) Det syns på färgen.

Rörisen borde ha använt presspex övergångar, finns i både AX16xG15 & AX20xG15. Då hade han inte behövt lina övergången för 20mm slangen.

Skyddsrören borde vara kapade högre upp enligt mig. (Dom gör ju vad namnet säger - skyddsrör)

Han borde ha köpt ändfördelare och inte vanliga fördelare (om du nu inte tänkt bygga på installationen)

En dålig installation är vad jag anser. Ring och klaga direkt på måndag morgon 07,00!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 14 till
  • Laddar…
Det är tråkigt när man upptäcker sånt här och när det drabbar en.
man blir lite less på det.

man hade lika gärna kunna gjort det själv.

Så det är inte gjort efter anvisningarna från LK?
Så inte en godkänd installation?

nä har inte tänkt att bygga på installationen faktiskt.
 
Krilleman
Gimner skrev:
Det är tråkigt när man upptäcker sånt här och när det drabbar en.
man blir lite less på det.

man hade lika gärna kunna gjort det själv.

Så det är inte gjort efter anvisningarna från LK? Nej
Så inte en godkänd installation? Nej

nä har inte tänkt att bygga på installationen faktiskt.
:thumbdown::thumbdown::thumbdown:
 
Jag skulle inte väntat till måndag innan jag ringde.
 
  • Gilla
psandgren
  • Laddar…
Krilleman
Hur gick det?
 
Nyss hem kommen från inpuls semester.

Jo det har gåt bra han var här redan på lördagen och fixa det så jag kunde få vatten igen.
Han ska sätta dit fördelar fästen och fixa till det
 
  • Gilla
Filip94
  • Laddar…
Hej Krilleman - Läste det här inlägget och blev lite orolig. På Rinkaby står det att Lk Pal/pex mutter ersätter mutter i klämringskoppling. Jag har då tagit första bästa. VSH Klämkoppl. har jag använt. Hur illa är detta - Bäst att byta?

Krilleman Krilleman skrev:
Det är mycket konstigt här om rörisen redan har varit på plats och tittat på installationen! Jag har jobbat länge med just LK:s sytem och jag är lite undrande över detta:

Varför har han inte monterat LK fördelarkonsol?

Varför har han använt olika fabrikat på alla klämringskopplingar?

I hans val av klämringskopplingar får man inte använda LK kopplingsset. Conex ska det vara!

En av kopplingarna är gammal. (Rak 22xR20 i den undre fördelaren) Det syns på färgen.

Rörisen borde ha använt presspex övergångar, finns i både AX16xG15 & AX20xG15. Då hade han inte behövt lina övergången för 20mm slangen.

Skyddsrören borde vara kapade högre upp enligt mig. (Dom gör ju vad namnet säger - skyddsrör)

Han borde ha köpt ändfördelare och inte vanliga fördelare (om du nu inte tänkt bygga på installationen)

En dålig installation är vad jag anser. Ring och klaga direkt på måndag morgon 07,00!
 
  • Gilla
K.I.P.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.