Jag har i ett 60-talshus med självdragsventilation ett helkaklat badrum med ett fönster längst ena kortväggen där det också står ett badkar. Trotts att jag har ett draperi för fönstret när man badar och duschar kondenseras en del vatten på glaset vilket leder till att färgen på fönstret (karm av trä) inte håller länge utan att börja spricka.

Jag inser att det inte är idealt att ha ett fönster över ett badkar där man duschar men som badrummet ser ut finns det inget bra alternativ till denna placering.

Jag överväger att byta fönstret till ett ej öppningsbart (dock helst med någon liten vädringslucka) men frågan är i så fall av vilket material (plast, aluminium...) och hur skall man täta runt det?

Jag har kikat på diverse liknande trådar och i en (http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/57616-fonster-i-dusch.html) son föreslår glas cement block men alla verkar inte eniga att det är lämpligt - vad tror ni om detta jämfört med t.ex. PVC karm?
 
Redigerat:
PVC-fönster känns som ett bra alternativ, det hade jag kört på.
 
Inte funderat på att sätta in en fuktstyrd fläkt? Jag har också ett fönster på liknande ställe (i en 70-talskåk med självdrag), och har inga problem med kondens efter jag satte in en fyktstyrd fläkt ...
 
Min fru älskar att duscha typ 30 minuter så det blir mycket fukt i luften men det är definitivt något jag också tänkt göra. Kanske vore kombinationen av ett modernt PVC fönster med isolerglas (slutet 3 glas) som inte är så kallt på insidan och som tål fukt bättre i kombination med en fläkt en bra lösning...?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.