Ska dra helt nya rör till mitt renoverade badrum, och tänkte stjäla den enkla lösningen som huset begåvades med från början, dvs alla vattenanslutningar är samlade på samma vägg, och de raka rören är dragna rakt igenom, för att anslutas på andra sidan, i ett utrymme bakom tvätt/tork/vask i tvättstugan (där även vv-beredaren står).

1973 när man byggde kåken så borrade man rakt igenom båda väggarna, och drog "rör i rör" dvs 15 mm kopparrör i ett 22 mm, Eftersom det var det glada sjuttiotalet fanns det inga funderingar på tätskikt etc., utan man satte en större brick i badrummet som täckte lite grann mot träpanelen (japp, 40 år gammal obehandlad furupanel, snustorr trots 2 flitigt badande och skvättande barn senaste två åren).

Nu ska jag ju bygga en "säker vatten-vägg" och sätta tätskikt och senare kakel. Eftersom jag inte tänkt hårdlöda rören som på 70-talet så vill jag ju A: fixera dem så man inte snurrar dem vid någon tvättstugerenovering och förstör tätskiktet inne i badrummet och B: isolera dem på något sätt så ev. kondens inte förstör väggen.

Det handlar alltså om att fixera och isolera en 100 mm lång rak 15 mm kopparrörssnutt i en innervägg.

Några ideér?
ror1.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har inte funderat på att dra det i pex istället? Känns inte så lätt att fixera ett rör om det bara ska gå rakt igenom
 
jerwes skrev:
Du har inte funderat på att dra det i pex istället? Känns inte så lätt att fixera ett rör om det bara ska gå rakt igenom
hur skulle det bli enklare? dra längre rör och låta allt komma ut på samma ställe?

själva fixeringen kan nog vara rätt enkelt, bara att borra ett 15 mm hål i en 70x45 regel, klyva den på mitten och skruva ihop, men hur funkar det med isoleringen? fukt + trä = inte bra ...

det känns lite som bra isolering (dvs. armaflex typ) motverkar en bra fixering (rör mot trä) ... eller ska man skippa isoleringen, borra ett 16 hål och trycka springan full med silikon/lim/ed.?
 
Ja som du säger låta det komma ut på samma ställe sen är det lättare att fixera med bockfixturer. Var bara ett förslag om du inte hade tänkt på det. Tycker koppar rör känns lite förlegat iaf när det kommer till detta och att du får klydda mer.
 
jerwes skrev:
Ja som du säger låta det komma ut på samma ställe sen är det lättare att fixera med bockfixturer. Var bara ett förslag om du inte hade tänkt på det. Tycker koppar rör känns lite förlegat iaf när det kommer till detta och att du får klydda mer.
jag är lite skeptisk till PEX, kanske plast generellt... sen har vi rätt snällt vatten här, vilket gör att de 41 år gamla kopparrör som sitter där ser ut som nya invändigt... och sen ska man ju enligt reglerna bygga med boxar och grejer så det går att byta PEX-rören om jag inte missuppfattat det hela totalt?
 
Nä boxar behöver det inte vara, bockfixtur heter det, bara så att röret blir bockat i rätt radie ur vägg. Och dom kan du fästa i plywooden, bara sätta tre skruvar så är det klart. Och dom går att byta bara dra ut den gamla och i med nytt på samma gång. 1877999 Med lasbleck.jpg

Men självklart ska du använda det du känner dig bekväm med, men ville bara nämna detta för jag tycker detta är mycket smidigare. Borrar bara hål i väggen bockar röret med fixturen och skruvar fast den sen är det klart, finns 3 öglor på fixturen. Sen när badrummet är kaklat så bara kapar du skyddshöljet och monterar.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
jerwes skrev:
Nä boxar behöver det inte vara, bockfixtur heter det, bara så att röret blir bockat i rätt radie ur vägg. Och dom kan du fästa i plywooden, bara sätta tre skruvar så är det klart. Och dom går att byta bara dra ut den gamla och i med nytt på samma gång. [bild]

Men självklart ska du använda det du känner dig bekväm med, men ville bara nämna detta för jag tycker detta är mycket smidigare. Borrar bara hål i väggen bockar röret med fixturen och skruvar fast den sen är det klart, finns 3 öglor på fixturen. Sen när badrummet är kaklat så bara kapar du skyddshöljet och monterar.
humma ... nu blev det svårt ..
 
Men ska du gå RAKT igenom väggen behövs väl inget väggbockstöd? Det är ju bara att dra skyddsröret rakt och fixera det, lättare kan det ju inte bli.
 
blackadder skrev:
Men ska du gå RAKT igenom väggen behövs väl inget väggbockstöd? Det är ju bara att dra skyddsröret rakt och fixera det, lättare kan det ju inte bli.
fast om jag drar PEX RiR rakt genom måste det bli bra sladdrigt? och jag får ju ett hål från badrummet till tvättstugan?
 
Ingen som har några ideér på hur man kunde göra det med ett vanligt rakt oisolerat kopparrör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.