Göran.W
Varför byta ut något som funkar bara dumt och kostsamt.
 
P
Fast ett problem är väl att när det väl är dags att byta så kanske det blir knepigt att få dit ett skåp till den integrerade diskmaskinen. Jag har inte mätt min nuvarande men antar att den inte går att få in i en skåpstomme då den borde vara strax under 60cm bred och då maskinen sak sitta ytterst i bänkraden så måste det sitta någon form av skiva som stöd för bänken.

Edit: Jag har nog missuppfattat hur en helintegrerad maskin monteras då jag läst igenom bruksanvisningen till en Siemens maskin. Den står väl också direkt på golvet mellan två skåp med en skåpslucka monterad på fronten?
 
Redigerat:
Peter_K skrev:
Fast ett problem är väl att när det väl är dags att byta så kanske det blir knepigt att få dit ett skåp till den integrerade diskmaskinen. Jag har inte mätt min nuvarande men antar att den inte går att få in i en skåpstomme då den borde vara strax under 60cm bred och då maskinen sak sitta ytterst i bänkraden så måste det sitta någon form av skiva som stöd för bänken.

Edit: Jag har nog missuppfattat hur en helintegrerad maskin monteras då jag läst igenom bruksanvisningen till en Siemens maskin. Den står väl också direkt på golvet mellan två skåp med en skåpslucka monterad på fronten?
Ja du har uppfattat rätt i din edit! den står mellan två skåp och ersätter alltså själva skåpet. Problemet om du behåller din gamla är att den är ställbar mellan 82-87 och du behöver några cm till för nya ikeaköket. Har dock hört att ikea har en extra "sockel" att lägga under diskmaskinen som löser det problemet, och då kvarstår bara det estniska i att ha en 70-lucka på disken och 80-lucka på köket. Men står du ut med det så är det inga problem att behålla din nuvarande disk.

om du vill ha integrerad i framtiden så komihåg att ändå köpa en luckfront så du har till den dagen.

/RF
 
P
De nya IKEA stommarna är 88 cm så det fattas max 10 mm och det kan man ju lösa med någon skiva under. Kanske kommer att se lite konstigt ut vid sockeln.
Gick och mätte och har redan 88 cm till underkant på bänkskivan så då borde det ju inte vara något problem.
 
Redigerat:
Peter_K skrev:
Av de Siemensmaskiner med VarioHinge som finns så var det bara en som möjligen går in i budgeten.
[länk]

!0-11000:- känns i mesta laget för en diskmaskin.
Titta på denna, finns för 7995 kr hos Elon. Visserligen en Bosch men det är ju samma sak...
 
Peter_K skrev:
De nya IKEA stommarna är 88 cm så det fattas max 10 mm och det kan man ju lösa med någon skiva under. Kanske kommer att se lite konstigt ut vid sockeln.
Gick och mätte och har redan 88 cm till underkant på bänkskivan så då borde det ju inte vara något problem.
Den centimetern är inga problem att fixa. Det tråkiga är däremot, som klypert skriver, att din gamla disk inte kommer att linjera i nederkant med skåpsluckorna. Av den anledningen skulle jag rekommendera en integrerad maskin till nya Ikea-kök - det ser betydligt snyggare ut.

Sedan ska du inte slänga din gamla maskin utan sälja den på Blocket eller liknande... :)
 
AnneFi
Vi har valt att sänka vår maskin till botten och ska sätta en passbit upptill.
Satte in köket i veckan så vi vet inte riktigt hur det kommer att se ut med passbit men vi tycker om vår diskmaskin som bara är något år gammal och vill inte ha integrerade vitvaror.
 
P
Nej slänga kommer jag inte att göra. Den är i fint skick och diskar bra. Köpte den själv på Blocket av en bostadsrättsägare som bytt till integrerad och den var då knappt använd så pengamässigt är det ingen förlust då jag gav 2500:- för en nästan ny maskin.
 
P
[SH];2136682 skrev:
Titta på denna, finns för 7995 kr hos Elon. Visserligen en Bosch men det är ju samma sak...
Hittade den här från Siemens http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1904928 men Bosch har jag också bra erfarenhet av från Tvätt&Torktumlare.
 
Peter_K skrev:
Hittade den här från Siemens [länk] men Bosch har jag också bra erfarenhet av från Tvätt&Torktumlare.
Maskinen jag tipsade om är lite tystare samt bättre pris, har inte jämfört mer. Bosch och Siemens är identiska bortsett från varumärket då de ingår i samma koncern. På en helintegrerad diskmaskin syns varumärket inte förräns man öppnar luckan.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Intressant tråd detta då jag letar. Enligt köksplaneraren på IKEA (som drog en harang om hur fina ikeas kvalitetstestade varor är fastän jag frågade om det var problem att montera in Siemens...) så behövdes bara en speciell skena. Det är alltså variohinge som gäller!
Jag trodde ju först att det räckte med en XL-maskin typ denna: http://www.whiteaway.se/product/sie...ign=productsearch&utm_term=Siemens SX65T091SK som förövrigt var på kampanj för 5200 spänn för någon dag sedan. Jag har länge planerat för ett kvik-kök och då ska ett "xl" räcka som jag förstår det.


Kom ihåg att man kan få bättre priser om man skickar runt lite offerter om man tycker att det är i "dyraste" laget.

Det som jag saknar är en översättningstabell för Siemens / boschs modellnummer/bokstäver. Där kan man se konkret skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.