Jag har två exponerade tegelsidor i ett valv inomhus som jag har knackat loss 25mm fog i.

Nu återstår att

  1. Fylla i ny fogmassa
  2. tvätta bort kalkrester från teglet med syra.

Frågor:
Bör jag tvätta av tegelväggen med vatten och eller syran innan jag sätter den nya fogen, eller kan man tvätta en gång efteråt istället?

Vad ska jag använda för produkt till att foga om?


------

Har frågat runt på diverse byggvaruhus och fått olika förslag. Ett ställe rekommenderade "Knauf Flex Fog Allround" (färgad kakel/klinker fog) . Ett annat föreslog 'Weber Base 224 Puts- och murbruk C".

Jag är tveksam till kakelfog dels för att jag vill bibehålla en lite mer rå stil på väggen (ytterväggslik) och dels för att den föreslagna kakelfogen är duglig för 2-15mm fog medans mellanrummen i min vägg är ojämna och som störst 25mm. Fogen som jag knackat loss ser ut som på bild 3. Jag vill ha något som ser likadant ut.
IMG_20141207_134129.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20141207_134154.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20141207_134248.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
c-bruk eller kalkbruk.
foga först tvätta sen
 
S
jjabba skrev:
Tack, då är frågan bara vilket kalk eller c-bruk, jag hittade den här tråden, [länk]
men jag blev inte jättemycket klokare. Huset är byggt 1935, så jag antar att det är kalkbruk från början....
ja. båda funkar. pris fråga?
 
Okej, priset är ointressant eftersom det rör sig om så lite "mur". Men eftersom jag är så novis vore det skönt om någon kunde ge mig en konkret produkt och säga typ: "Det här är standard för kalkbruk, använd det här: *link*"

Annars kommer jag behöva åka runt och fråga div. byggvarupersonal som inte har ett dugg erfarenhet efter kalkbruk och c-bruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.