Hej,

ska montera mitt larm, men ovanför platsen jag tänkte ha sensor i tvättstugan på är ventilationen, ett utsugsrör (tror jag). Enligt monteringsinstruktionerna så är det inte särskilt bra att montera en sensor där.

Alternativen ser ut som följande:

larmplacering.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1. Positionen jag tänkt från början, ovanför torktumlaren och under en ventilationsutgång.

2. Framför garderoberna, får monteras på sidan men bara ena sidan som kan fästas (den andra är ut i luften framför vikdörren. Inte optimalt.

3. Ovanför varmvattenberedaren, kan monteras i hörnan, inget ovanför, men fångar en eventuell inbrottstjuv rätt sent, tjuven hinner gå in i huset innan upptäckt.

4. Fångar kanske tjuven lite tidigare, men även här blir PIR:en bara fäst i ena sidan, sidan mot torkskåpet. Dessutom torkskåp precis intill.

Som jag tänker så blir plats 3 bäst (om 1:an är ur spel).

Vad säger ni?

MVH
 
Är fönstret till höger?

Du kommer inte att kunna köra någon maskin som ger ifrån sig varmluft i detektorns synfält medan larmet är på. Det är ingen fara att montera den i bara en sida så länge du inte råkar slå till den
 
Vad är anledningen till att du vill skydda tvättstugan?

Vi har fyra PIR som täck strategiska ställen, magnetkontakter på alla ytterdörrar, även den mellan garaget och huset.

En PIR ska aldrig titta mot ett fönster som sitter från nordvästlig via sydlig till nordostlig riktning pga värmestrålning från solen, den bör inte titta mot en spegel som kan reflektera värmestrålning från solen. Den ska heller inte titta mot någonting annat som avger värmestrålning.
 
Redigerat:
PeterStrandberg skrev:
Är fönstret till höger?
Demmpa skrev:
Vad är anledningen till att du vill skydda tvättstugan?
Missade så klart att märka ut där. Mellan torkskåpet och vattenberedaren är en ytterdörr till grovingång.

PeterStrandberg skrev:
Du kommer inte att kunna köra någon maskin som ger ifrån sig varmluft i detektorns synfält medan larmet är på. Det är ingen fara att montera den i bara en sida så länge du inte råkar slå till den
Det var ju inte bra :( Är PIR:en oanvändbar där då?
 
Redigerat:
Sätt en magnetkontakt på dörren hellre, eller en kombidetektor (IR/MW) för att slippa falsklarm.
 
Skippa PIRen i tvättstugan, sätt den hellre på andra sidan av vikväggen, sätt en magnetkontakt på ytterdörren antingen tidsfördröjd (om du ska ha en MAP på insidan) eller en direktlarmad.

Om du lägger upp planritning över bostaden så kan vi föreslå lämpliga placeringar av PIR, MKT, MAP, centralenhet.

Vi har MAP i huvudingång och garage, MKTna där är tidsfördröjda, ingen PIR direkt innanför. MKTn mellan garage och hus direktlarmad, PIRer täcker hallar, trappa, vardagsrum och kontor (alla direktlarmande), för att komma åt centralenheten så måste man passera en PIR.
 
Så här ser det ut:

De röda cirklarna är där jag satt PIR:ar redan, ovalen på ovanvåningen är där jag tänkt sätta huvudenheten.

planritning-nere.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


planritning-uppe.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.