Vi behöver bygga ut vårt hus för att få mer plats, främst ett sovrum till. En arkitekt har hjälpt oss ta fram skisser och förslag, och jag vill be om synpunkter / second opinons från er!

Så här ser huset ut idag, baksidan av huset som vätter mot öster.
foto.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förslaget är att bygga ut huset rakt bakåt, i takkupans bredd, i två plan. Det ger ett extra sovrum på ovanvåningen (delvis på bekostnad av dagens allrum), och större vardagsrum på bottenplan (vardagsrummet var tidigare större, men det har vi redan delat av för att få ett sovrum).

Arkitektens skiss på planlösning:
ritning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektens skiss på fasad:
fasad_oster.JPG

Arkitektens förslag har väldigt stora fönster i utbyggnaden i markplan för att maximera ljusinsläpp. Balkongen är där främst av estetiska skäl - om utbyggnaden dras hela vägen ut i två plan så blir utbyggnaden väldigt "övertung" och ser inte proportionelig ut eftersom den ändå är ganska smal.

På det stora hela gillar vi förslaget och anser också att det här i princip är enda sättet att göra en vettig utbyggnad.

Vi har dock ett par mindre funderingar som vi gärna vill få synpunkter på.

  • Eftersom uteplatsen kommer ligga i vinkeln på huset tror vi det blir bättre med en altandörr direkt till höger i utbyggnaden. Då slipper man "gå förbi" hela soffgruppen för att komma ut. Det ger också en vettig TV-vägg mitt emot soffan.
  • Längst ut i utbyggnaden i markplan är det fönster som går från golv hela vägen upp till tak. Vill man verkligen ha det så? Dels bryter det ju lite mot husets stil (?), dels blir det väl krångligt med gardiner och så? Men ljusinsläppet kanske talar för?
  • En byggare vi pratat med var också tveksam till att ha en balkong ovanpå vardagsrummet. Han hävdade att det lätt blir fuktproblem av värme-kondens innifrån och att det även kunde blåsa in fukt, och han trodde inte att det skulle rymmas tillräckligt med isolering mellan innertak och balkong för att göra en bra lösning. Arkitekten tror dock inte det blir några problem. Men, borde man istället strunta i balkongen och ha ett sadeltak eller valmat tak där? Vi bryr oss egentligen inte så mycket om balkongen - den är ju förvisso snygg, men vi kommer nog sällan använda den.

Jag gjorde en egen skiss på hur det skulle kunna se ut med altandörr i vinkeln:
ritning_mod.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


fasad_mod.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi vill gärna få era synpunkter och kommentarer på detta. Främst på punkterna ovan, men även allmäna kommentarer och förslag är välkomna. Och, om någon vill gissa ett slutpris om vi lägger ut allt på entreprenad vore det också intressant.

Tack på förhand!
 
Hmm, har själv ett liknande hus och har själv gått i tankarna att bygga ut. Det vi kom fram till var något liknande detta fast större. Med de stora ingrepp som måste göras i både tomt och hus för att bygga till en vinkel i två plan, känns det dumt att inte utnyttja tillfället att få till ytterligare några m2.

Vettigt med ett "mindre" tak på utbyggnaden, då slipper ni bekymmer med snedtak på övre sovrummet och kan ha riktiga garderober etc.

Har du fått en uppskattad totalkostnad? Blir förvånad om den ligger under 500000 kr...

/S
 
larssonl skrev:
Jag gjorde en egen skiss på hur det skulle kunna se ut med altandörr i vinkeln:
[media]

Jag ser er idé som en smidigare lösning för passage vid ett möblerat rum är som ni säger svårt. Fönster från golv till tak är troligen för ljusinsläppet (sådana höga fönster släpper in mer ljus) men för husets skull kan man höja bröstningen och överkanten så man också får plats med isolering. Gardiner får man hänga från taket.
Fönstret på sidan är i arkitektens förslag placerat mittpå för balansens skull. Ert förslag funkar då man då man måste tänka på funktionen också.
Ca 30 kvm gånger 20-25 tusen är en rimlig summa.
 
Jag skulle bredda mer. 5 meter om det går Map fönster på sidorna. Utbyggnaden blir kostsam och då är det trevligt med mer kvadratmetrar
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.