Hej!

Ska börja bygga hus nu och tomten består helt och hållet av berg. Så nu är frågan, behöver jag radonduk samt vilket kvm pris ligger den på?

Med vänlig hälsning, Fredrik
 
Bumpar denna lite :)
Men nyfiken på hur du löste radonfrågan? Skall själv bygga på ett högrationaliseras område till våren.
 
Radinduk är svindyrt. Använd vanlig byggfolie istället samt lägg radonrör och förbered för fläkt alt dra upp i schakt till taket.
 
  • Gilla
Smile.75
  • Laddar…
Ok kan du beskriva lite mer om hur slangen skall läggas? Är det vanlig isolerslang 110 mm man använder eller? Blir det bra att dra upp den på vinden ungefär som med avluftningen till avloppet eller?

Byggfolien läggs uppe på första isoleringslagret eller? Är det vanlig plast som man har i väggarna? Hur noga behöver man täta runt rör osv? Många frågor nu men väldigt tacksam för att få grepp om detta :) Huset kommer byggas på en tomt som är klassad som högrisk för radon.
 
Jag drog vanlig 50mm dränslang som jag ledde ut under kantbalken. Sedan lade jag byggplast på det första isoleringslagret. Tätade med tejp vid alla rörgenomförningar.

Jag gjorde detta enbart som en extra säkerhetsåtgärd, har inte byggt på ngt högriskområde. Inte vad jag vet iaf :D
 
Vanlig 50 mm dränslang. Lägg i slinga c-c 1 meter. (Borde räcka men googla ) under plattan. Dränslang i makadamen. Byggplast mellan cellplasten 1a och andra. Tejpa genomföringarna noga. Gör en krage av en utskuren bit. Tejpa överlappen också. Kör med en btg med låg VCt. Då blir sprickbildningen mindre och uttorkningen snabbare.
 
  • Gilla
Smile.75
  • Laddar…
Proppa dränslangen i änden. Dvs änden under grunden. Om du drar upp en stigare på taket. Ja som en avluftning avlopp. Om inte självdraget räcker då kan du ansluta takfläkt.
 
  • Gilla
Smile.75
  • Laddar…
Har googlat och tycker det känns som alla gör olika faktiskt och dessutom är ju många träffar några år gamla så får undersöka vidare vilken dimension man bör välja. Drar man ut röret genom yttertaket i en takhuv eller hur bör man avsluta röret?
 
En avluftnings takanslutning borde fungera. Jag tror inte det finns någon exakt anvisning bet c-c men lägg dränröret med det c-c röret klarar borde vara ca 1-2 meter. Stigaren vanlig spilledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.