Älvsbyhus -83, värms med vedpanna idag, ettrörssystem och ynkliga ensektionsradiatorer i de flesta rummen. Idag behöver jag shunta ut 60-gradigt vatten för att hålla värmen när det är runt -5 grader. Givetvis blir det ännu högre temp ju kallare det är.

Som ett första steg mot en framtida värmepumpsinstallation måste jag få ner framledningstemperaturen, detta är ju även något som vi tjänar på med nuvarande vedeldning eftersom det går att utnyttja varmvattnet i tanken längre.

Några radiatorer kommer oavsett att bytas ut vid renovering av vardagsrum och kök. Vad det gäller de övriga har jag funderat om man skulle sätta in några fläktkonvektorer alternativt montera någon form av elementfläktar.

Fungerar dessa elementfläktar så pass bra att man kan höja effekten på gamla dåliga radiatorer?
 
Man höjer ju effekten men frågan är ju om det räcker för att sänka fram ledningen 15-20k.

Troligen inte. Men med någon riktigt fläktkonvektor och lite nya större element så kommer du ju ner en bra bit.

Jag har ett gäng fläktar då jag har samma problem. Har gjort skillnad, ca 5k eller så. Svårt att säga då vi även har varmare inomhus nu.

Jag köpte datorfläktar som blåser ut på sidan, sådana som sitter i en laptop fast större.

Ett jävla luftflöde, reglerar dem med en dc-dc step down
Låter dock en hel del, inte lika tysta som vanliga datorfläktar men ett litet sus :)
 
  • Gilla
Tottomannen
  • Laddar…
Mmm, jag tvivlar ju själv på att de räcker för att få ner tempen tillräckligt... Jag måste ju ner minst 20, gärna 30 grader iaf för att en värmepump ens ska vara att fundera på, om man nu inte vill spetsa med el direkt det kryper ner en bit under nollan...

J*vla gamla snålkonstruktioner! :(
 
T Tottomannen skrev:
Älvsbyhus -83, värms med vedpanna idag, ettrörssystem och ynkliga ensektionsradiatorer i de flesta rummen. Idag behöver jag shunta ut 60-gradigt vatten för att hålla värmen när det är runt -5 grader. Givetvis blir det ännu högre temp ju kallare det är.

Som ett första steg mot en framtida värmepumpsinstallation måste jag få ner framledningstemperaturen, detta är ju även något som vi tjänar på med nuvarande vedeldning eftersom det går att utnyttja varmvattnet i tanken längre.

Några radiatorer kommer oavsett att bytas ut vid renovering av vardagsrum och kök. Vad det gäller de övriga har jag funderat om man skulle sätta in några fläktkonvektorer alternativt montera någon form av elementfläktar.

Fungerar dessa elementfläktar så pass bra att man kan höja effekten på gamla dåliga radiatorer?
Hur har det gått??
Har du provat elementfläkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.