Hej
Jag tänkte bara tipsa folk som går i hustankar om Hälsingestugor. Jag hade fått överta en tomt och efter mycket om och men kom jag fram till att bygga ett mindre hus där så att tomten kom till nytta. Om det risiga sommarhus som stod där hade rasat hade byggrätten försvunnit. Tanken var att hyra ut huset året runt. Jag valde bland flera husleverantörer men kom till sist fram till att HÄlsingestugor var dom som hade gedignaste husen till billigaste penningen. Jag är inte besviken. Det har fungerat mycket bra, allt från kontakten om ritningar till att dom kom och satte upp huset. Det gick imponerande snabbt. Jag valde Långvind men gjorde huset tio kvadratmeter större. Fullt isolerat , isolerfönster och huset står på platta med golvvärme. För det har jag en IVT 490. (efter mycket om och men kom jag fram till att det var lika bra att huset fick ett bra uppvärmningssystem)
När ett fönster plötsligt inte gick att stänga ringde jag hälsingestugor som i sin tur kontaktade SP fönster. Deras tekniker kom och löste problemet. Huset blev väldigt fint, bland annat att det är öppet upp till nock. Hjärtväggen är ju också i trä vilket är fint. Jag har sprutmålat allt träfärgat med vit färg.
När man köper från dom får man fixa inneväggar (förutom hjärtväggen) och isolering själv. Det följer med material. Det saknades en del isolering och lite byggplast men det var inga problem. Jag fixade det från närmsta byggvaruhus och skickade fakturan som dom betalade utan krusiduller. Så det funkade faktiskt bra på det hela taget.
Det enda som var lite skumt var att jag fick svarta stuprännor till ett rött tak. Men, men det får jag leva med.

Jag kan varmt rekommendera detta husföretag!
Med vänlig hälsning
Madeleine Blidberg
 
Vi bygger just nu med Hälsingestugor. Förråd/bastu på 25kvm är klart och vi bygger en modifierad Mattebo 112 till våren. Hittills har allt fungerat strålande och vi har en mycket bra dialog med företaget kring ändringar. Vi gör massor med små justeringar, väljer andra material, fönster etc. och allt fungerar mycket bra.

Jag ska försöka återkomma om ett år då vi bör ha kommit en bra bit på väg in i projektet.

//Lars
 
Hej Lars!

Vi planerar att bygga ett fritidshus och har bl.a. tittat på Hälsingehus och Mattebo 112. Det skulle vara väldigt intressant att höra om hur det har gått med ert projekt och om ni är nöjda med huset och leverantören. Det skulle också vara intressant att höra vad den ungefärliga kostnaden blev för bygget.

Tack på förhand!
Mvh, Henning
 
Hej.

Jag borde väl ha uppdaterat tråden tidigare... Jag får väl kompensera med lite bilder :)

Vårt Mattebo restes april 2015 av Hälsingehus som även reglade innerväggar och isolerade/reglade ytterväggar och gjorde klart förutom sista 45:ans isolering invändigt och innerpanel. Allt har fungerat väldigt bra hela vägen. Det enda problemet som uppstod var ytbehandlingen på innertaket där vi ändrade oss från vitlaserat till vitlackerat. När husleveransen kom var det dock vitlaserat. Efter överenskommelse anlitade vi en lokal målarfirma som spärrgrundade och vitlackade och skickade fakturan till Hälsingehus. Snyggt hanterat!

Det enda oförutsedda (av mig) är att trä krymper när det torkar (Nähä? :p). På de två väggar som får mest sol har en del panelplankor dragit isär. Som mest upp till 7-8 mm. Då vi bygger i utsatt havsnära läge med tuffa höststormar blir det till att foga och måla så det inte trycks in regnvatten i det obehandlade träet som annars skulle vara exponerat i springan. Absolut inget stort problem, men det var inget vi tänkt på i förväg.

Några mobilbilder kommer här.

Klart för husleverans:

Grund till hus med stolpar och bjälkar på grus, snötäckt mark och röd stuga vid vattnet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bygget i full gång :)

Byggplats med husväggar och byggmaterial i förgrund, sjö och snöklädda kullar i bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snart dags för tak:

Ett halvfärdigt trähus under konstruktion vid vattnet med synligt ställningsarbete och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket på plats:

Nybyggt trähus under konstruktion med ställningar och oskyddade ytterväggar vid sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takavvattning, färg och första fönsterfodret på plats:

Exteriör av ett nyligen rest trähus med mörk fasad, vit träfönster, delvis byggd altan och stege lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild med foder och bleck på plats

Del av nybyggd fasad med mörkgrå panel och vita fönster, samt en träaltan utan räcken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Altaner (förutom räcken) på plats

Mörkfärgat trähus med vit inramning och altaner under konstruktion vid havet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tyvärr har jag inte lika positiva erfarenheter som er andra när det gäller deras hantering av brister i leveransen... sök på "uselt hälsinge fjäll & kusthus" så får ni mina erfarenheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.