Hej. Idag ringer handläggaren och säger att det ev kommer avslås för man upplever huset som högt på bergsknallen. Ska göra taklyft. Huset står på bergs knalle och vi håller oss inom detaljplanen men vi måste höja marken runt ena hörnet långsida o gavel med 0,5m innan för att få ner medelmarksnivån.
Då är allt inom detaljplanen, men kan de avslå ändå? Vi kommer ju överklaga då takfirman sa att detta är inte korrekt. Har någon annan råkat ut för detta?
Berätta gärna.

Vi kommer göra markhöjninhen innan jag släpper ut handläggaren och titta på huset.
 
SBK kan alltid avslå med du kan överklaga till Nämnd, Länsstyrelsen osv. Tråkig process som tar tid men du får troligen rätt om förutsättningarna är som du beskriver dem.

Bäst vore om du hade höjt marken innan bygglovet då skulle du klarat MMN.

Lycka till!
 
Ja det är vad Åtvidaberg också säger. Som ska göra taklyftet.
Att det är ju inom detaljplanen även om vi gör en markhöjning med 0,5m som man kan göra utan bygglov.

Frågan är ändå om de kommer godkänna det då de upplever höjd på huset vilket är argumentet.
Utan bara för att det ska testas så säger de nej, för så kan de väl göra?

Jag ska skicka in en kladd till henne och visa vad vi tänker göra mer specifikt, det var ok med henne.
Men pga upplevelsen av höjden så trodde hon inte på bygglov.
Jag kommer förklara för handläggare att vi följer detaljplanen till punkt och pricka.
Håller en trevlig ton mot henne just nu fast man ruttnar, för man vinner inget på att vara otrevlig.
 
  • Gilla
Forbo
  • Laddar…
Klokt, var trevlig, möt hennes argument med respekt men "vädja" kring att du anser att ni följer DP och borde inte handläggaren godkänna då...etc det kan hjälpa.

Be annars om ett möte med Bygglovschefen, det kan förbättra läget vid en obstinat handläggare.
 
Jag kommer starkt påpeka att vi följer DP med mått och uträkningar trots att vi inte gjort markhöjningen än.
Jag frågade HL vad de ansåg som skäligt ut från huset som mått, eftersom man räknar alla mått rakt ner från huset.
Men jag kan köpa att man inte gör en teknisk markhöjning med 20 cm ut från yttervägg.
Men kan bjuda på ca 0,8-1,0m ut kan man göra markhöjning på långsidan, Dock så släntar kortgaveln ganska kraftigt efter ca 1,2 m så där kan jag bara bredda ca 0,5 m på kortsidan.
Är det tillräckligt tror ni? För handläggaren(HL) kunde inte svar på det.
Sen kommer långsidans markhöjning täckas av en altan, så vips så syns den inte. Men den markhöjningen ska göras för att vara korrekt.

Huset står på bergknalle så den är hög redan, och i dagsläget räknas källaren som bostadsyta trots att det är enplans med källare.
Och med markhöjningen så får vi ner MMN till 1,4, och då klarar vi 1,5 som är den aktuella.
Sen undrade HL hur grannarna skulle uppleva detta högbygge, och vi har redan frågat och berättat för dem om det och de sa ok, men jag har inte begärt underskrift då HL sa att de skickar ut om grannmedgivanden om det behövs.

Om de riktigt knorrar så kan jag göra två olika murar för höjning på två olika nivåer så slänten blir högre.
Dock på kortgaveln så går vatten, avlopp, bergvärmerör ut så där vill jag inte lägga mer marktryck.

Blir någon klok på detta eller är det kört....
 
Om du behöver ändra marknivåerna, ev. behöva räkna om boarea/biarea för källaren och dölja markförändringarna med en altan för att klara byggnadshöjden så ska handläggaren räkna utifrån den ursprungliga markhöjden. Av det du har beskrivit så klarar ni inte av detaljplanekraven. Dessutom låter det på dig som att det spricker gestaltningsmässigt och med omgivningspåverkan (gestaltning och omgivningspåverkan är viktiga faktorer i granskningen).
 
Tänka skrev:
Om du behöver ändra marknivåerna, ev. behöva räkna om boarea/biarea för källaren och dölja markförändringarna med en altan för att klara byggnadshöjden så ska handläggaren räkna utifrån den ursprungliga markhöjden. Av det du har beskrivit så klarar ni inte av detaljplanekraven. Dessutom låter det på dig som att det spricker gestaltningsmässigt och med omgivningspåverkan (gestaltning och omgivningspåverkan är viktiga faktorer i granskningen).
Altanen har inget med höjderna och göra. Utifrån gällande höjd så är det källaren räknas som bostadsvåning. Då MMN är 1,6 och reglerna säger 1,5 eller mindre så är det ok. Alltså höjer vi marken med 0,5 m så har vi fått ner MMN under 1,5m. Gestaltningsmässigt och omgivningspåverkan så har 2 hus redan på gatan gjort taklyft och i området sä är det flera hus som gjort taklyft. Så det håller inte.
Vi kommer höja marken innan vi skickar in nya ritningar så är alla mått korrekta utan flera höjningar.
Och då ligger vi helt inom detaljplanen på ritningen utan att visa att vi ska höja marken runt om.
 
Hoppas de har höjt kvaliten. Jag har en övervåning ditsatt på 90talet och den rör sig fortfarande så alla tapeter lever ett eget liv i alla hörn.
Hur gör ni med bjälklag från den gamla vinden?
 
Den kommer vara kvar och sen deras nya. Har du något tips?
 
Har skrivit nu och dragit tillbaka ärendet om bygglov. Ska göra markhöjningen innan och sen skicka in nya handlingar.
Hoppas man inte får samma handläggare, då det var en annan handläggare som frågade om vi inte hade funderat på taklyft :( och då startade vi detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.