Hej.
Är det någon som vet varför jag har fula ribbor i taket i rummet i saln? Det är bara det rummet som ser ut så. Huset är byggt ca 1870-1880 tror jag.
Kan det vara så att de pappspända taket höll på lossna och man satt upp detta för att slippa göra ett nytt innertak? Är det någon som sett något liknande. Kan jag ta bort ribborna?
Finns det folk som kan pappspänna tak eller får man göra det själv?


PIC_0981.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det du har är ett masonittak med smala träribbor som täcker skarvarna där masonitskivorna tar slut. Vanligt tak i äldre hus och är husen gamla sitter originaltaket ovanför. Man moderniserade helt enkelt i huset och detta ansågs snyggare då. Man kan plocka ner ribborna och masonitskivorna om man vill, vi har haft likadana tak i flera rum i vårt hus men tagit ner dem och återställt originaltaken istället.

Pappspänna kan du göra själv om du är lite händig, man behöver vara två eller tre för att göra ett tak dock, Väggar kan man spänna ensam. Jag har pappspännt både tak och väggar och det är väldigt enkelt egentligen.

På min blogg Södergården finns utförliga instruktioner samt information om var du kan köpa material billigast om du vill ha tips och råd.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Om det finns någonstans där du kan skada taket utan att det gör något (garderob eller liknande) så kan du ju se vad som finns under masoniten och bedöma om det är värt att ta fram. Men precis som Sofie är inne på sä är detta ett relativt modernt tak och det bör finnas ett äldre tak under. 1870-80 gör att det lite dubbelt. Det kan vara ett enklare tak gjort för pappspänning eller ett tjusigare locktak eller pärlsponttak tänkt att synas.
 
Eller så kan du måla den troliga råsponten under masoniten
 
Tack för era svar.
Jag tog bort en spik som satt i en ribba nära väggen och lyfte och kollade under, och mycket riktigt är det skivor. Kanske syns otydligt på bilden men det är bara de parallella linjerna i bilden som är ribbor, den andra är en tjock sladd.

Skivorna är bara 3mm tjocka, och ser ut som vanliga spånskivor.
Vad det är under är inte så lätt att se, men det är målat i vitt så jag tror det är papptak.Eftersom fönstrena i detta rum är gamla (orginal?) med handblåst glas passar det inte med nåt tak som ser ut att höra hemma på 70-talet så jag får ta ned skivorna helt enkelt. Tack för tipsen.

PIC_0985.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
oliva skrev:
Tack för era svar.
Jag tog bort en spik som satt i en ribba nära väggen och lyfte och kollade under, och mycket riktigt är det skivor. Kanske syns otydligt på bilden men det är bara de parallella linjerna i bilden som är ribbor, den andra är en tjock sladd.

Skivorna är bara 3mm tjocka, och ser ut som vanliga spånskivor.
Vad det är under är inte så lätt att se, men det är målat i vitt så jag tror det är papptak.Eftersom fönstrena i detta rum är gamla (orginal?) med handblåst glas passar det inte med nåt tak som ser ut att höra hemma på 70-talet så jag får ta ned skivorna helt enkelt. Tack för tipsen.

[bild]
tycker du sätter ett gipstak. men med lite snyggare taklister.
mest bara för att få lite ljudisolering.
 
SBH skrev:
tycker du sätter ett gipstak. men med lite snyggare taklister.
mest bara för att få lite ljudisolering.
Varför ett gipstak? Jag vill ha pappspänt innertak som det var förr. Helst med takmålningar utefter kanterna.
Ljudisolering behöver jag inte. Jag bor själv i huset.
 
S
oliva skrev:
Varför ett gipstak? Jag vill ha pappspänt innertak som det var förr. Helst med takmålningar utefter kanterna.
Ljudisolering behöver jag inte. Jag bor själv i huset.
lite bransäkerhet också. och lite att jag tycker att pappspänt tak är arbete som inte tar slut. kan bli spricker i pappen.
 
Pappspänna tak är ett billigt och enkelt sätt att göra taket snyggt igen, inget du ska vara rädd för att prova!

Bor du i ett trähus gör gipsen i taket varken till eller från i brandsäkerhet, huset brinner ändå. :cool:
 
  • Gilla
Håkan Sjöö och 1 till
  • Laddar…
Ja.. några moderna material som gipsskivor kommer inte in över tröskeln. Sen har jag ställt frågan under "byggnadsvård" så då blir jag förvånad över att få tips om gipsskivor.

Det är ett timrat hus så ja, det lär brinna bra med eller utan gipsskivor om det tar eld.
 
  • Gilla
godeha och 1 till
  • Laddar…
Sophie skrev:
Bor du i ett trähus gör gipsen i taket varken till eller från i brandsäkerhet, huset brinner ändå. :cool:
Nja, tyvärr inget argument som håller. Gipsen fördröjer branden, och varje minut kan vara viktig.
 
S
oliva skrev:
Ja.. några moderna material som gipsskivor kommer inte in över tröskeln. Sen har jag ställt frågan under "byggnadsvård" så då blir jag förvånad över att få tips om gipsskivor.

Det är ett timrat hus så ja, det lär brinna bra med eller utan gipsskivor om det tar eld.
finns olika sorters byggnadsvård. sen 1870-80 har jag för mig det var mode att ha vitmålade panel i taket. bredd panel.
pappspänt tak var väl typ 1920 tak
 
SBH skrev:
finns olika sorters byggnadsvård. sen 1870-80 har jag för mig det var mode att ha vitmålade panel i taket. bredd panel.
pappspänt tak var väl typ 1920 tak
Knappast i saln väl? I köket var det råspont i taket från början, men om det inte var papper i taket i saln när det byggdes gissar jag på nån slags linneväv utanpå brädtaket. Det var olika material i taket beroende på vad det var för rum.
Hittar du nån annan information så länka gärna.

http://www.gardochtorp.se/lar-dig-pappspanna-tak.aspx?article=10248
 
S
oliva skrev:
Knappast i saln väl? I köket var det råspont i taket från början, men om det inte var papper i taket i saln när det byggdes gissar jag på nån slags linneväv utanpå brädtaket. Det var olika material i taket beroende på vad det var för rum.
Hittar du nån annan information så länka gärna.

[länk]
du verkar ha ett en planshus lite större än ett drång/pig hus. stor chans att det var vitmålat tak med bredda bräder.
finare hus hade väv eller pappspänttak.
 
SBH skrev:
du verkar ha ett en planshus lite större än ett drång/pig hus.
Nej, jag har inget enplanshus. Varför tror du det? Vad sjutton är ett dräng/pig-hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.