Har en sidobyggnad till huset som är på 56kvm och har platt tak med gummiduk. Tyvärr så lutar inte taket åt rätt håll så vatten blir stående istället för att rinna av. Har fått ett förslag av en takläggare att bygga upp en lutning på taket med hjälp av frigolit och mineralullskivor. Priset på detta är 40 000:- , låter det rimligt? Har tidigare fått offert på ett sadeltak som skulle gå på ca 60 000:- så 40 000 känns lite bättre. Vore kul att få lite synpunkter..
 
Kan vara en metod som även passar mig. Nån som har erfarenheter???
 
Jag hade samma problem med mitt garagetak. Jag gjorde om det förra våren till ett pulpettak om 5,3x11 meter. Bygglov krävs. En bärlina 45x170 skruvades fast i väggen med 24 st frallor 10x140. Takvinkel 1:5, eller 11,3 grader. Reglar 45x170 lades "på plasken" mitt på taket och nära takfoten. Båda parallella med bärlinan. Reglar 45x170 fästes med c-c 1200 byggbeslag på bärlinan och regeln vid takfoten. Mitten stolpades upp. Ovanpå det hela kommer råspont, underlagspapp, ströläkt, bärläkt och slutligen Icopal Decra granulerad takplåt. Materialkostnad ca 17000-20000. Jag minns inte exakt. Takavvattning återstår fortfarande. Jag tänkte ta det från Byggmax.
 
40000 låter lite väl mycket, men man måste se objektet innan man kan bedöma priset ordentligt, men rent konkret skulle jag nog vilja ta bort 10000 kr.........

själv hade jag nog reglat med träkilar direkt på den gamla pappen/takbottnen och spikat råspånt på dom, lite lurigt med kondens dock, se till att lufta väl.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.