B
Erik_X skrev:
Du bör få in Astra 1 med den parabolen du dehöver en digitalbox för fria klanaler bara och rikta den mot 19 grader öster
Läs mer på Lyngsat.com
Det är mest på tyska.
Om TS är intresserad av SVT-kanalerna och TV4, varför ska han då ratta in Astra1 med en massa tyska?
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Hej igen, ni har frågat vad jag har för antenn och vilken kabel jag har. Bifogar tre bilder på antennen och kabeln. Jag kan inte hitta nån text på kabeln så jag vet inte vad det är för något. Tvn har DVB-T. Antennen är riktad mot Uddevalla-masten.

antennkontakt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

antenn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

antennkoppling.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som om du har kortslutning mellan strumpa/skärm och mittledaren! Se till att strumpan/skärmen INTE kommer i kontakt med mittledaren och att den får bra kontakt med plåten (kabelavlastningen) på din TV-propp (för du har väl skruvat bort den bygeln innan du tog fotot ?).

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
HasseTeknik skrev:
Ser ut som om du har kortslutning mellan strumpa/skärm och mittledaren! Se till att strumpan/skärmen INTE kommer i kontakt med mittledaren och att den får bra kontakt med plåten (kabelavlastningen) på din TV-propp (för du har väl skruvat bort den bygeln innan du tog fotot ?).
Det var några månader sedan jag grejade med detta och proppen har blivit lite tillknöcklad sen dess. Men jag klippte av sladden och gjorde en ny renare koppling. Den hittade nu 13 kanaler vid en ny sökning, men kanallistan började på Fox och så var det BBC och lite annat. Ej SVT. Inget jag kunde få in. Den frågade efter CA-modulen också. Jag gjorde en ny sökning utan att röra antennen och då hittade den inga kanaler alls. Testade igen, inga kanaler. Satte i antennförstärkaren, fortfarande 0 kanaler. I våras när jag grejade funkade det när jag la foten/handen på antennkopplingen. Då gick det utmärkt, men så kan man ju inte sitta och se på tv :D

Läser på Teracoms hemsida att det ska vara minst 30m till skog och antennen ska sitta 7m upp. Det kan vara där skon klämmer också. Vad tror ni om själva antennen, ser den för gammal ut?
 
Redigerat:
Antennen är troligen OK, även om nya "digital" antenner (plattare för rumsdiversitet) kan fungera bättre. Kolla att TV:n är inställd på DVB-T, för du ska inte använda CA (cable/central antenna).
 
Tror inte det är antennen i så fall om du hittade dem första gången.

Vad är det för tvmodell du har?
Det kan vara så att du inte söker från rätt meny eller i nätt nät.

Att de inte kom in i ording kan vara 2 saker.
Fel land valt.
Importerad tv.
 
HasseTeknik skrev:
Kolla att TV:n är inställd på DVB-T, för du ska inte använda CA (cable/central antenna).
CA i det fall som refererades till här står för Conditional Access, alltså tillgång till betalkanaler.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Testa att vrida antennet.
Ibland så kan man få bättre signal om man inte riktar rakt mot masten och fångar en studsande signal istället.
Har du nära till en mast så kan då signalen skjuta över där du bor och då får försöka fånge en signal som studsar istället.

Har en bekant som har ett liknande antenn och det är riktat mitt emellan två master för att få bäst signal.
 
Missuppfattning av mig. Har fått lära mig att CA endast används i olika typer av kabelsystem (centralantenner och satelliter), men det gäller tydligen även för DVB-T om man har olika abonnemang för krypterade kanaler.
 
Tack för alla svar! Tv-n är en LG 350N köpt 2010 på Medimarkt. Den är tidigare endast använd i ett hyreshus med kabeltv. Jag har ca 4mil fågelväg till masten. När jag söker står det att den söker på UHF samt olika kanaler. Då den har hittat några program står det under DTV. Sen finns det också Radio och TV i listan. Men alltid 0 program där. Står DTV för digitaltv?
 
Om man tittar i manualen för 350N så kan man välja mellan Antenn och Kabel för kanalsökning.
Jag antar att du valt Antenn när du söker.

Funkar inte det så är det bara att börja felsöka kabel och Antenn igen.

Har du någon skarv på kabeln?? Går kabeln direkt till TVn. Finns det någon Splitter
Kolla isåfall att den inte är full med vatten och ärja. Klipp och gör ny skarv med skarvhylsor.

Kolla i antenn att kabeln är rätt skalad även där och att ingen kardel från skärmen har kontakt med centerledaren.

Är kabeln gammal, kabel av dålig kvalite som utsätts för solen åldras fort, och då spricker höljet och vatten kommer in och kan ärja av skärmen och i värstafall även göra så det blir kortslutning mellan skärm och ledare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.