Vi bygger hus med en totalentreprenör. Deras arkitekt har ritat vårt hus från grunden, och vi är väldigt nöjda med resultatet. Men nu har vi stött på problem.
På ovanvåningen kommer vi ha ett större glasparti, med fönster/fönsterdörrar i princip från tak till golv. Väggen är ca 6 m bred, varav de mittersta 3,6 meterna kommer utgöras av glas. Nu har vi fått besked från företaget att detta ger för stort kallras. Antingen måste vi ha radiatorer "nedanför" fönstren, dvs nedsänkta i golvet, eller så får vi dra golvvärme på ovanvåningen (de menar att det blir mest ekonomiskt att ta hela ovanvåningen om man ändå ska dra upp värme där, eftersom man då blir av med kostnad för radiatorer för övrigt).
För mig låter detta konstigt, men jag har ju egentligen ingen aning... :confused:

Borde man inte kunna ha radiatorer vid sidan om fönsterpartiet? Stora glaspartier är ju väldigt inne nu - har verkligen alla andra nedsänkta radiatorer/golvvärme? Eller är det kanske för att vi bygger nytt som det är högre krav?

Vore tacksam för lite input från någon som vet mer...
 
Nej det behövs inte, så länge du har bra isolervärde i glaspartierna och att de är gjorda för att ersätta yttervägg så behöver du inget för kallraset. Däremot behövs uppvärmning , men den kan sättas varsom i princip. Långa, avlånga designade vid sidan om partierna kanske? Thermopanel/purmo har varianter.
 
Finns det någon speciell anledning till att ni vill ha radiatorer?
Om man har ett lågtemp system krävs stora radiatorer för att det skall bli bra.
 
Golvvärme är bästa lösningen, kräver lägre framledningstemperstur dvs mindre energi att värma upp
 
Golvvärme medför fria väggar och mer frihet vid inredning.
Dimensionerar man radiatoterna rätt kan man ha lägre framledningstemp än för golvvärme. Har man golvvärme på en våning är det naturligt att dim radiatoterna så att man behöver samma framledningstemp för båda våningarna.
 
Man får ha ruskigt stora radiatorer om dom ska klara sig med lägre framledning än golvvärmen. Det blir inte mindre energi att värma upp med golvvärme det går samma energimängd men har man vp kan det bli bättre cop så det kommer gå mindre kwh. Det bör inte skilja många kronor mellan golvvärme och radiatorer så det finns inte så mycket att fundera på egentligen kör på golvvärmen.
 
Storleken beror på husets isolering.
För att få en grov uppskattning av storleken, 1,6 x 0,6 m och dubbla paneler, ca 14 cm djupt för 10 kvm.
Har inte aktuella priser men ca 3000 sek styck.
 
Tack för svaren. Jag har ingen direkt åsikt om golvvärme vs radiatorer, men eftersom golvvärmen blir en merkostnad på 50 kkr tyckte jag det var onödiga pengar (just eftersom det inte spelar mig någon roll - jag tycker inte radiatorer är fula eller i vägen). Ja, det är småsummor i sammanhanget, men det är en av väldigt många småsummor, och vi försöker aktivt bli av med de onödiga småsummorna.

Förtydligar: Vi har alltså fått ett preliminärt pris på hela huset, men nu kommer detta som merkostnad när de räknat på värme/energi/isolering. Dvs en merkostnad på 50 kkr för att det inte räcker med radiatorer vid sidan av fönstren. Så frågan är om det bara är att acceptera, eller om det ändå skulle gå att lösa med vanliga radiatorer?

Dröjer väl ändå rätt länge innan man hämtat hem 50 kkr i uppvärmningskostnader gissar jag.
 
Kontakta tex Elitfönster och hör vad de rekommenderar. Kallraset är kanske enbart störande när det är som kallast. Hur många veckor är det och kommer ni att märka det, sitter ni där?

Det du skall kolla är för vilken framledningstemp som värmesystemet är dimensionerat. Här kan man spara pengar på uppvärmningen.
 
Vad ska ni ha för konstruktion på golvet i det rummet? Egentligen behöver man veta hela husets konstruktion och ytskikt på golven samt värmesystem för att se för och nackdelar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.