Nu har hantverkarna brutit upp golven och börjat suga rent grunden. De står i valet och kvalet om man ska fortsätta med torpargrund eller gjuta igen den. Den är väldigt låg som de kanske framgår av bilderna och om man ska fortsätta med torpargrunden så ser det ut som att man bör gräva ur den en aning.

Personligen ser jag ju gärna att den skulle gjutas igen om det kan göras säkert.

I övriga huset är det gjutet valv med källare undertill med spånskiva och frigolit med ovanpåliggande plastmatta som vi ska byta ut till massiva plankgolv.

Nästa vecka kommer en fukttekniker som jag hoppas kan ge sin syn på saken. Vad säger ni?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En del stora spindlar fanns det u grunden:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har ni haft fuktproblem, är det därför ni renoverar bjälklaget mot grunden?

Jag har testat både att (1) behålla en grund torpargrund efter renovering och utskottning av material, och även testat att (2) "byta ut" till gjuten invändig platta.

I fall (1) uppstod problembilden att jag helst hade velat skotta ur lägre än grundstenarnas inre sida, men det kändes inte riktigt stabilt. Antingen får man då ge sig på att "gjuta stödbalk" nedanför grundstenarna, eller gräva ut, men sedan fylla igen med dränerande material så att stabiliteten återfås. En torpargrund kräver ändå ganska mycket djup, vilket påverkar det hela, enklare med platta på mark om brist på plats.

Alternativ (2) kostar naturligtvis mer och är mer tidskrävande. Men i gengäld får man en modern konstruktion, ingjuten golvvärme, helt sviktfri konstruktion, osv. Det är också lättare att hindra fuktvandring underifrån i platta på mark än att få fukt i en torpargrund.

Jag är självklart mer nöjd med de delar där jag valt att gjuta. Men mycket jobb var det.
 
  • Gilla
Skogsbonden54
  • Laddar…
Vid köpet upptäckte anticimex att trossbotten och isolering släppt och låg på grunden.

Fuktkvoten uppmättes till 14,8-16,9% i blindbotten och ytterväggssyll via glugg i grundmur samt till mellan 18-19% i balkar och reglar i provhål. Fuktkvoten uppmättes också till 14% i undersida på parkettgolv som är exponerat vid provhål.
 
I och med att vi ska in med massiva trägolv/plankor har jag förstått det så att golvvärme inte är någon bra idé?

Är det något annat man bör passa på att fixa nu när grunden är blottad? Ex byta rören? Dränera/fixa marklutning? Marken lutar en aning mot huset.
 
Även om trägolv och golvvärme inte är en optimal kombination så betyder det inte att det inte går. Det man får göra är att lägga ut ett anpassat golvvärme-system med plåtar som sprider ut värmen från slingorna.

Min personliga åsikt är att golvvärme är ett utmärkt val om man har en torpargrund och ett hus med modern uppvärmning. För att grunden skall må bra skall värme komma ned i grunden, förr skedde det genom att man ständigt eldade i huset. Har du golvvärme som inte är för mycket isolerad så kommer du att få ett nyttigt värmeläckage ned i grunden. Tumregeln är, ju sämre isolerat ju bättre för grunden, ju mer isolerat ju bättre för uppvärmningskostnaderna.
 
Bortre ändan av denna bild vid spisen övergår den lite högre torpargrunden i någon form av stenfot där det i början så långt vi kan se i alla fall är bland annat grus. Tror ni man måste riva upp även där?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.