En hel del äldre hus på sutteränghus brukar vara byggda på det här sättet; man kommer in från gatusidans gatunivå och denna fortsätter genom hela huset; för att komma ner till trädgården måste man ta intern/extern trappa och istället finns en jordvåning vid trädgården med enbart fasad mot denna sida.

Det jag tänker mig är att man bygger om denna del och integrerar den i huset.
Om vi säger oss att vardagsrummet är i mitten så slår man ut golvet så att vardagsrummet blir dubbelt så hög takhöjd; man lägger därtill en stor trappa från hallen till vardagsrummet.
Sedan bygger man kök och t.ex. matrum till höger och vänster om vardagsrummet; bägge med enbart fönster mot trädgården.
Det gör att man får direkt kontakt mellan kök/vardagsrum och trädgården.
Det gör också att man får rum över på entrévåningen från gatan att göra till sovrum och annat.

Länkar till bild på ett vackert 1700-talshus på Djurgården som illustrerar detta bra.
http://farm2.pics.objektdata.se/pic...D4E0AB0E394EBE9871736.jpg&sizex=940&sizey=626

Frågan då:
Är detta vanligt att man gör? Jag vet att många nybyggda sutteränghus byggs så; dvs att man vid entrén direkt har en trappa ner till nivån som har öppning till trädgård och att allmänutrymmen finns där.
Det är ju en hel del jobb men känns ju väldigt omständigt att varje gång man vill komma ut från vardagsrum till trädgård så måste man gå runt hela huset.

Jag hoppas att min poäng kommer fram; inte helt lätt att förklara. :)
 
Jag förstår exakt vad du menar, och det ger nog ofta ett häftigt intryck, om än långt ifrån tidsenligt (med tanke på när huset är byggt alltså).

Du kan ju också ha en trappa direkt till trädgården från vardagsrummet, eller ha vardagsrummet på nedervåningen. Beror lite på hur ni vill höra er i huset. Vi har sutterängshus byggt 39 och sluttande tomt, men jag hade nog inte velat offra den sociala ytan på entréplan. Man kommer ju i slutändan behöva gå ner för en trapp i bägge alternativen, om det är trädgården man ska till :)
 
En utmärkt idé, men det förutsätter att man då bygger ett fristående hus. Många suterränghus byggs som kedjehus med enbart en trappa mellan tomterna och grannens garage på andra sidan.
 
thomas33 skrev:
En utmärkt idé, men det förutsätter att man då bygger ett fristående hus. Många suterränghus byggs som kedjehus med enbart en trappa mellan tomterna och grannens garage på andra sidan.
Fast stämmer det verkligen när det är äldre hus det rör sig om?
 
Gällde inte frågan nybyggda hus?
 
thomas33 skrev:
Gällde inte frågan nybyggda hus?
Rubriken för tråden är "Bygga ihop jordvåning i äldre sutterränghus med övriga huset" :)
 
Jag citerar TS:
Frågan då:
Är detta vanligt att man gör? Jag vet att många nybyggda sutteränghus byggs så; dvs att man vid entrén direkt har en trappa ner till nivån som har öppning till trädgård och att allmänutrymmen finns där.
 
thomas33 skrev:
Jag citerar TS:
Frågan då:
Är detta vanligt att man gör? Jag vet att många nybyggda sutteränghus byggs så; dvs att man vid entrén direkt har en trappa ner till nivån som har öppning till trädgård och att allmänutrymmen finns där.
Ja, han frågar om det är vanligt på gamla hus. Han vet att det är vanligt på nybyggda. Så tolkar jag det iaf, eftersom hela kontexten innan är äldre hus och han redan vet att det är vanligt på nybyggda. Verkar ju konstigt att det då skulle vara "är detta vanligt på nya byggen?".
 
stefancrs skrev:
Jag förstår exakt vad du menar, och det ger nog ofta ett häftigt intryck, om än långt ifrån tidsenligt (med tanke på när huset är byggt alltså).

Du kan ju också ha en trappa direkt till trädgården från vardagsrummet, eller ha vardagsrummet på nedervåningen. Beror lite på hur ni vill höra er i huset. Vi har sutterängshus byggt 39 och sluttande tomt, men jag hade nog inte velat offra den sociala ytan på entréplan. Man kommer ju i slutändan behöva gå ner för en trapp i bägge alternativen, om det är trädgården man ska till :)
Ja jo, det blir väl lite udda, men behåller man tidstypiska detaljer inomhus så kanske man kommer undan med det. :)

Tänkte på det med, inte helt ovanligt med t.ex. liten altan utanför. Men här är avståndet så långt (en hel våning) så då hellre ha inomhus.

stefancrs skrev:
Ja, han frågar om det är vanligt på gamla hus. Han vet att det är vanligt på nybyggda. Så tolkar jag det iaf, eftersom hela kontexten innan är äldre hus och han redan vet att det är vanligt på nybyggda. Verkar ju konstigt att det då skulle vara "är detta vanligt på nya byggen?".
Ja, givetvis gäller detta äldre hus. Jag gjorde enbart en liknelse med nybyggnationer. :)


Någon som råkar känna till något projekt där det gjorts? Kanske någon som gjort här på byggahus.se ?
Hade varit intressant att se hur andra gjort.
 
Ja vi har altan på entréplan, och en trappa ner har vi en stenlagd uteplats. Men trappen ner går i princip från vardagsrummet och man hamnar direkt vid utgången till den nedre uteplatsen :)

499ALU63EUA9MQAK.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vardagsrummet är alltså vid den nedfällda markisen. TV-rum på nedervåningen, vid uteplatsen.
 
Redigerat:
stefancrs skrev:
Ja vi har altan på entréplan, och en trappa ner har vi en stenlagd uteplats. Men trappen ner går i princip från vardagsrummet och man hamnar direkt vid utgången till den nedre uteplatsen :)

[bild]

Vardagsrummet är alltså vid den nedfällda markisen. TV-rum på nedervåningen, vid uteplatsen.
Ah, snyggt!
Där var alltså en jordkällare som ni byggde ut lite?

Inte helt som jag tänkt, men på rätt väg. :)
 
Njae, vi flyttade in i huset rätt nyligen och huset byggdes (nästan) sådär. På sidorna om den stenlagda uteplatsen är det dels en snickebod och dels ett odlingsrum, de var inte med när huset byggdes, så det är de som har tillkommit, och vinden gjordes om till boyta på 40-talet.

Jordkällare är för mig något helt annat än för dig tror jag... Exempel: http://veckanshus.stjernvall.se/wp-content/uploads/2010/02/jordkallare1.jpg :)
 
Har aldrig hört begreppet jordvåning förut, men antar att du menar att husen har mer eller mindre outgrävd grund och fönster mest "till lyst". Kan ju vara hur mysigt som helst att fixa en trappa ner, men kanske inte öppna upp hela golvet på entréplanet, utan istället försöka gräva ut, gjuta golv och göra vinkällare, bastu, relax och lite sådant, samt förståss utgång till trädgården.

Det ser makalöst trist ut med alla dessa äldre hus som egentligen bara har huvudentrén och kanske en bakdörr till kök/källare som ingång och resten av huset är liksom tillstängt.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.