Hej
Håller på att bygga till hemma och snart dags att slå igen väggar. Elen är dragen men jag tycker det vore lämpligt att dra nätverkskabel och antennkabel när jag ändå håller på.

Hur monterar man infällda uttag för nätverk och antenn? Behöver man en kopplingsdosa bakom eller kan man bara ta upp ett hål och sätta dit uttagen utan tanke på att det finns isolering etcbakom? Har letat efter dosor som antenn och nätverksuttag kan passa i men hittar inget ute i handeln iaf.
 
Dra dit med slang och dosa, så går de att byta om det skulle behövas.
Jag har både antenn och nätverksuttag som passar i vanliga apparatdosor.
 
Infällda antenn- och nätverksuttag passar väl i exakt samma dosor som infällda eluttag och strömbrytare?
 
Jepp.


Jag har Schneiders Exxact serie placerade i eluttag/strömbrytar-dosor (de kallas väl apparatdosor?). Täckramen är samma till både strömbrytare och mediauttag.
 
Som 13:e kör jag med Exxact serien. Använder insatser som tar 2 keystone jack http://www.eldirekt.se/ovriga-produkter/exxact-c-pl-keys-vink-vit?externalsearch=1, apparatdosa bakom och ser ut såhär lite överallt i huset.

IMG_2515.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


utom bakom vägghängda TV apparater där jag kör med en dubbeldosa, ser ut såhär

IMG_2603.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Är det svårt att koppla in nätverksuttag? Funderar själv på att fixa detta men har aldrig grejat med nätverkskopplingar. Funderar på om det går att använda rören som är till telefonin för de ledningarna lär jag aldrig använda.

Vi kommer troligen att få fiber nästa år och har då möjligheten att få tv via fiber. Hur kopplas detta till TV:n? Jag kanske inte ens behöver antennuttagen längre? Tittar redan nu nästan uteslutande på tv via playfunktioner.
 
Det är lätt att koppla nätverksuttag, så det är ingen fara att göra själv även om man aldrig har gjort det förr. Går nog bra tt använda rören för telefon om du får in kabeln i dom.
Fiber kopplas till tv antingen genom nätverkskabel vilket jag tror är vanligast i Sverige. Eller kör du det trådlöst till TVn om du vill slippa dra kablar. Men kabel är bäst om du kan dra det :)

EDIT: Jag jobbade som teletekniker i Norge för ett antal år sedan och där drog vi dagligen fiber och nätkabel både in till folks tv-apparater i lägenheter och hus. Men även större projekt för bostadsområden
 
iSnobben skrev:
tv via fiber. Hur kopplas detta till TV:n?
Du behöver en "box" eller en "smart TV". Det fungerar ungefär på samma sätt som play-kanaler.
 
typiskt att jag fick tag i uttag som inte passade i en dosa då!
Köpte mina på jula
 
Nerre skrev:
Du behöver en "box" eller en "smart TV". Det fungerar ungefär på samma sätt som play-kanaler.
Jag tänkte närmast på vad man använder för kabel men det verkar ju vara nätverkskabel som man kopplar från fiberdosan till tv-boxen?
 
Oftast nätverkskabel som nyttjas så.

Är man osäker så kontaktar man en elektriker eller gör det själv.
Dock köp slang och dosor av bättre kvalite snälla. Kabel kan man köpa vad som egentligen. Den ska dock vara för fast installation och inte en sladd som är för lös installation dvs ligga på golvet.

Uttag kör man lämpligast i samma apparat serie som ens övriga brytare och knappar är i. Värt att tänka på att endel uttag kräver verktyg för att kontaktera kontakterna medans lite dyrare är verktygslösa.

12,5cm cc sätter man lämpligast uttag mellan varandra om man nu inte har dosorna i kombination (dosorna ska jackas i varandra och inte bara sitta intill varandra.)

Tänk på att rätt färger måste ligga på rätt plint och att uppskalning och böjningsradie är viktigt! En seriös Elfirma tar fram Fluken och kontrollmäter alla uttag och ger dig ett papper som för dig kanske säger nonsens mer än att kabeln och kontakterna har förlagts på ett bra sätt så inga dåliga kontakteringar eller skarpa böjar finns. Brukar stå Pass som godkänt och Pass* om det är godkänt men av sämsta lagret.

Värt att tänka på att man kanske inte märker av en dålig kontakterad kabel alltid.
 
Redigerat:
Ska man använda nätverket för höga datahastigheter och drar CAT6 kabel och bättre är det också viktigt att hålla koll på hur skärmningen i kabeln hanteras och att man inte tvinnar upp paren mer än absolut nödvändigt när man ansluter dem i plintarna. Risken finns för överhörning mellan paren som leder till försämrad prestanda i nätverket.
 
Mikael_L
TeroM skrev:
Som 13:e kör jag med Exxact serien. Använder insatser som tar 2 keystone jack [länk], apparatdosa bakom och ser ut såhär lite överallt i huset.

[bild]
Snyggt, jag har också nätverk och antenn till en och samma dosa på två ställen. Insåg aldrig innan vilken huvudvärk det skulle bli att finna en lösning, som den du har fixat där.

Fråga 1: Har du någon bild på hur det ser ut på baksidan. Jag antar att det inte är något anpassningsmotstånd eller annat jox för TV-uttaget?

Fråga 2:
Var hittade du keystone för TV-koaxial?
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
iSnobben skrev:
Jag tänkte närmast på vad man använder för kabel men det verkar ju vara nätverkskabel som man kopplar från fiberdosan till tv-boxen?
I de flesta fall ja. Det finns lösningar där man istället kör DVB-C och alltså har en koaxutgång från fiberdosan. Det kostade oss en tusenlapp extra att dra in en sån fiber så det tog vi, men vi har ingen TV den vägen just nu (eftersom det då som sagt var kräver DVB-C och hela vårt MythTV-lösning är byggd för DVB-T). Sappa heter leverantören som vi kan välja där.
 
Mikael_L skrev:
Snyggt, jag har också nätverk och antenn till en och samma dosa på två ställen. Insåg aldrig innan vilken huvudvärk det skulle bli att finna en lösning, som den du har fixat där.

Fråga 1: Har du någon bild på hur det ser ut på baksidan. Jag antar att det inte är något anpassningsmotstånd eller annat jox för TV-uttaget?

Fråga 2:
Var hittade du keystone för TV-koaxial?
Börjar med svar på 2, Kjell.com.
http://www.kjell.com/sortiment/dato...eriel/keystone/keystone-iec-modul-hane-p95419

IEC med F-kontakt på baksidan.

Har ingen bild på insidan men som du säger, inga anpassningsmotstånd eller annat krafs, kabel rakt på med en F-kontakt och i en snygg båge i dosan bakom ner i en 20 slang med cat6 kabeln. Såg till att slangen kommer i på andra sidan dosan än var antennkontakten sitter för att få en så stor böj som möjligt. Den coaxen jag använde är rätt styv vilket gjorde att jag limmade fast keystone kontakten i schneider ramen med lite smältlim för att den inte skulle hoppa loss, Kjell och schneider har lite olika syn på hur en keystone kontakt skall se ut ...

Vad jag har som matar det hela är fiberburken som har en f-kontakt för TV, med ca 80 dbuV utnivå, denna går till en 8 vägs splitter som dämpar 11db, sen ett par db i kabeln så hamnar jag på ca 65db i slutet. Kanon analog bild och inga problem med digital-tv signalerna. Nivån ligger kring 95% och kvalitén på 95-100%.

EDIT, Allt uppmätt med fluken, även coaxarna som såg bra ut med fina jämna kurvor i rapporten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.