Ingen golvvärmefördelare där. Rören som går uppåt i mitten är i alla fall värmerör där den högra normalt är framledning och den vänstra är returledning eftersom de graderade ventilerna som kan vridas med den röda nyckeln sitter på de rören. Hoppas ventilerna är öppna där så värmen kan cirkulera ordentligt. Vart röret som går rakt ut åt höger är förstår jag inte. Borde finnas en returledning från de hållet också. Rören som går uppåt längst till vänster är förmodligen tappvarmvatten(?)

Om det saknas golvvärmefördelare behöver radiatorerna vara extra stora så att de ger tillräcklig värme med enbart den lägre temperatur som också går till golvvärmen.
 
R
hmm ja de verkar inte bättre =/. Vad bör jag göra, ska jag ringa en rörmokare o säga att jag behöver en fördelare till värmepumpen?
Idag har jag ju en display på pumpen där jag kan ställa in framledningstemperatur, nattsänka, tanktemperatur osv osv. Hur ska jag där kunna ställa in en inställning för golven och en för elementen? Den funktionen verkar inte finnas i menyerna idag.

För ett problem som uppstår de är att det sitter en temperaturgivare i hallen, jag ställer då in på pumpen att tempen i huset ska vara 22 grader säger vi och givaren skickar tillbaka att det är den temperaturen just nu. Men om jag då stänger en dörr till någon av de två sovrummen på nedervåningen så blir de svinkallt i dessa rum eftersom pumpens givare sitter i hallen och säger att de faktiskt är 22 grader just där! Öppnar jag då en av dörrarna till sovrummen som är kalla så kan jag känna att röre till elementen börjar bli ljumna, antagligen för att kalluften från dessa rum åker ut till givaren som då börjar kompensera genom att skicka ut mycket varmvatten överallt.?! Detta blir problemet.

Det står att pumpen kan ha flera givare installerade, dvs ska jag installera en tempgivare i de kalla sovrummen eller ska jag helt enkelt flytta den givaren jag har till ett av sovrummen för att ha detta rum som referens till övriga huset?!
Det går ju även att koppla bort givaren helt men då upplever jag att de snabbt blir kallt på nedervåningen?!
 
Redigerat:
Det är säkert bra om någon rörmokare som sysslar mycket med värmesystem tittar på anläggningen och hur det är kopplat.

Innegivare till pannan har både fördelar och nackdelar. Att det blir alldeles för kallt med stängda dörrar till sovrummen är inte lyckat. Utegivare med inställning av värmekurva och separata termostater för golvvärmeslingor eller radiatorer i varje rum är en fördel när värmebehovet är olika i olika rum och våningar. Undrar hur det såg ut med frånluftsvärmepumpen som fanns innan? Var sitter det termostater idag? Finns ingen golvvärmetermostat alls någonstans på nedervåningen?
 
Redigerat:
R
Jag har också en utegivare och en inställning för huskurva osv.

Elementen är original med termostater på sig. TIll golvet finns ingen termostat, jag antar att givaren reglerar detta.
 
Redigerat:
Bra att det finns utegivare också. Be rörmokaren koppla golvvärmen via fördelare och egen termostat så blir det bättre balans mellan värmen från golvet och radiatorerna. Förresten hur är ventilationen i huset ordnad nu? (eftersom den tidigare frånluftsvärmepumpen togs bort)
 
R
Man satte in en elfläkt som gör att de suger ut luft ur båda badrum och köket. Via en slags reglerare kan jag styra intensititen på fläkten. I samband med att vi flyttade in bad jag dem installera ventiler i väggen på två ställen på övervåningen. Dessa styrs av en inbyggd termostat mekaniskt beroende på utetemp.
 
Ok, då är det väl ventilerat. Det man vill åstadkomma är ett visst konstant undertryck i huset som gör att fuktig inomhusluft inte kan tränga ut i väggar och tak i första hand. Är huset från 90-talet är det förmodligen plast på insidan av isoleringen för att stoppa fuktvandring utåt/uppåt.
 
R
ok tack
 
R
Jag måste bara återkomma till min tråd då jag funnit lite information på nätet då de framgår att den inte ska ha någon extra reglerfunktion till elementen.
http://old.ahlsell.se/upload/kyl/Fragor_och_svar_Sanyo_CO2_20060925.pdf

Jag har vattenburen golvvärme på nedervåningen fast inte i två av rummen för där är det istället vattenradiatorer.
På övervåningen har vi bara vattenradiatorer.

Jag har en tempgivare på utsidan huset och en tempgivare i hallen på väggen ovanför golvvärmen så den säger snabbt att värmen är uppnådd till önskad nivå. Problemet är alltså de två rummen på nedervåningen som inte har golvvärme, och stänger man dörren till dessa blir de mkt kallt i dessa rum eftersom kylan i dessa rum inte når givaren i hallen och därmed tror värmeanläggningen att allt är perfekt eftersom den uppnår rätt temp i hallen!

Det finns inställningar på tanken som heter just "RADTEMP" som manualen beskriver där man kan ändra på MAX och MIN framledning. Men mitt problem är ju att elementen inte jobbar alls för temgivaren i hallen säger att rätt temp är uppnådd.
Min tanke var då att avvaktivera tempgivaren i hallen så att jag manuellt kan reglera tempen i varje rum med hjälp av termostaten på elementet. Men när jag avvaktiverar tempgivaren i hallen blir det ännu svalare i hela hallen och även elementen som tidigare var ljumna blir ännu kallare. Vad gör man tro?!
 
Redigerat:
Om innetemperaturen sjunker när man avaktiverar innegivaren borde det vara så att värmekurvan etc. är för lågt inställd. En innegivare ska normalt bara kompensera för över-/undertemperatur i "RADTEMP" som ges av huskurvan och är beräknad från vad utegivaren visar.
 
R
så vad ska jag göra? Höja den såkallade huskurvan? Eller flytta innegivaren till ett av rummen som blir kallt när man stänger dörren?
På något sätt hade man ju velat individuellt kunna styra värmen med hjälp av termostaten på elementet i det specifika kalla rummet.
 
Prova först med att höja huskurvan och, om det finns, kurvförskjutningen uppåt. Med avaktiverad innegivare. En viktig sak med golvvärme är dock det inte får bli för varmt i golvet då detta kan skadas av värmen. Ibland sägs det 40 grader max så en rörmokare behöver verkligen undersöka hur slingorna går golvvärmen styrs. Bra att i alla fall kontrollera om det alls blir någon värme på radiatorerna i de två kalla rummen så det inte beror på något annat.
 
R
Om jag öppnar en av dörrarna till rummen där det är kall luft så når denna kalla luft givaren och då märker jag att elementen blir ljumna så då försöker den snabbt nå rätt temp igen men så fort givaren känner att den inställda tempen återigen är på rätt nivå så blir elementen kallare igen.
Men tittar jag i manualen för VP som länken ovan visar så är allt rätt inkopplat MEN det känns inte som man tänkt hela vägen med den här lösningen för det verkar som att samma vattentemperatur som går ut till golvvärmen är också den som når elementen?? Och man verkar heller inte kunna styra varje element individuellt....
fattar inte....:(
 
Vad jag kan se på bilderna och trådens inlägg så saknar du troligtvis en shunt som reglerar golvvärmen. Detta medför att när husdelen som golvvärmen hanterar är varm så stoppar VP och även elementen även om dessa har "mer" värmebehov. Sätter du in en shuntventil till golvvärmen så får du då lite lägre temperatur till denna och elementen får högre och "mer" värme samt att du undviker eventuella skador i golvet p.g.a för hög golvvärmetemp.
Detta ger en bättre balans men för att helt kontrollera golvvärmen bör du även montera en termostatventil till golvvärmen så du via denna reglerar temperaturen i det rum som den finns. Då rum har olika värmebehov så gör termostaten att du kan reglera den mer exakt.
 
R
NetNut skrev:
Vad jag kan se på bilderna och trådens inlägg så saknar du troligtvis en shunt som reglerar golvvärmen. Detta medför att när husdelen som golvvärmen hanterar är varm så stoppar VP och även elementen även om dessa har "mer" värmebehov. Sätter du in en shuntventil till golvvärmen så får du då lite lägre temperatur till denna och elementen får högre och "mer" värme samt att du undviker eventuella skador i golvet p.g.a för hög golvvärmetemp.
Detta ger en bättre balans men för att helt kontrollera golvvärmen bör du även montera en termostatventil till golvvärmen så du via denna reglerar temperaturen i det rum som den finns. Då rum har olika värmebehov så gör termostaten att du kan reglera den mer exakt.
Det är hallen, tvättrummet och badrummet på nedervåningen som har den vattenburna golvvärmen. De andra två sovrummen på nedervåningen har inte golvvärme utan bara vattenburna element. Det är just dessa två sovrum jag vill få upp värmen i utan att behöva ha dörrarna öppna till rummen.

Så en shunt till golvvärmen löser detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.